Gå til innhold

Flyulykken i Madrid


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Forferdelig:(

Dette er datterselskap til SAS. Hvilke fly er dette snakk om, flyes slike i Norge?

Hvorfor så mye galt med de type fly?

Noen som har litt peiling her og kan forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det var en MD-82 som styrtet, altså en kraftigere motorisert variant av MD-80 som er produsert i vanvittig mange eksemplarer. SAS opererer over 30 MD-82 samt et par andre varianter av MD-80, i tillegg til de nå 26 MD-82 som opereres av datterselskapet Spanair. MD-82 opereres formelt av SAS Danmark og SAS Sverige, men jeg regner med at om de da ikke flyr innenlands i Norge benyttes de likevel på turer mellom Norge og Sverige/Danmark.

Jeg kan ikke se at ulykkesraten på MD-80 er spesielt høy. Av 1191 MD-80 produsert har 23 blitt ødelagt i ulykker (1.93%), for Boeing 737 som jo brukes på samme type ruter er tallene 5815 fly og 136 ødelagt (2.34%). Er det noen nettsider som fremstiller MD-80 som ekstra farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MD80-serien er en trygg arbeidshest. 737 har en tre ganger så høy ulykkesrate med dødelig utfall pr år. 747 har tre ganger så mange omkomne i løpet av sin tid i drift.

Årsakssammenhengen er sannsynligvis en serie hendelser og ingen enkeltfeil, uten å spekulere mer.

Mer dybdediskusjon om denne saken finner dere på airliners.net og pprune.

Forresten, the guardian har en avismessig nyktern vinkling på flytypen.

Endret av Kick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

McDonnell Douglas-fly: MD-80 eller Super 80, er et fly i McDonnell Douglas' DC-9-familie. Disse ble kalt MD-81/82/83/88 og den forkortede MD-87. De siste MD-80-flyene ble produsert i 1999.

Her er tidligere ulykker med MD 80-typen:

1. desember 1981 Inex Adria MD80, Ajaccio, Korsika: Flyet kolliderte med en åsside i tåke under takeoff. Alle 8 i besetningen og 170 passasjerer omkom.

16. august 1987 Northwest MD82, Detroit, USA: Mannskapet feilstilte flaps før takeoff. Flyet steilet rett etter takeoff og krasjet i rullebanen. Alle 6 i besetningen og 148 av 149 passasjerer omkom. I tillegg omkom to personer på bakken.

12. juni 1988 Austral Lineas Aereas MD81, Posadas, Argentina: Flyet kræsjet fem km før flypassen under landing i dårlig sikt. Alle 15 passasjerer og de syv i besetningen omkom.

26. Oktober 1993 China Eastern MD82, Fuzhou, China: Flyet landet for sent under kraftig regnvær og skled av rullebanen. To av 71 passasjerer omkom.

13. november 1993 China Northern MD82, Urumqui, China: Flyet gikk ned to km før rullebanen i tett tåke. 8 av de 92 passasjerene og fire av åtte i besetningen omkom.

6. juli 1996 Delta MD88, Pensacola, FL: Feil i venstre motor under takeoff, deler av motoren trengte gjennom skroget til kabinen, og to av 137 passasjerer ble drept.

1. juni 1999 American Airlines MD80, Little Rock, AR: Flyet skled av rullebanen under landing, delte seg i to og tok fyr. En av seks i besetningen og ti av 139 passasjerer omkom.

31. januar 2000 Alaska Airlines MD83; near Pt. Mugu, CA: Flyet var på vei fra Puerto Vallarta i Mexico til San Francisco da det styrtet i stillehavet 30 km fra hovedflyplassen i Los Angeles, LAX. Flyet hadde da fått problemer og forsøkte å nå frem til LAX. Alle 83 passasjerer og fem i crewet omkom.

8. oktober 2001 SAS MD87, Milano Italy: Flyet hadde tatt av fra Milanos flyplass Linate til København da det kolliderte med et Cessna Citation-fly på den tåkelagte rullebanen. Flyet traff deretter en hangar og tok fyr. Alle seks i besetningen og de 104 passasjerene omkom, det gjorde også de fire personene i Cessna-flyet, samt fire arbeidere på bakken.

7. mai 2002 China Northern MD82, nær Dalian, China: Flyet styrtet 20 km fra kysten ved Dalian etter at besetningen rapporterte om brann ombord. Alle ni i besetningen og 103 passasjerer ble drept. Etterforskning antyder at en av passasjerene skal ha startet brannen.

30. november 2004, LionAir MD82; Solo City, Indonesia: Innenlandsflyet fra Jakarta skled av rullebanen under landing, knakk i to og stanset 100 meter fra rullebanen, som var våt. I tillegg var det kraftig halevind under landingen. En av de syv i besetningen omkom, og 24 av de 154 passasjerene ble drept.

16. august 2005, West Caribbean Airways MD82; nær Machiques, Venezuela: Flyet var på vei fra Panama til Martinique da besetningen meldte til bakken at de hadde motorproblemer. Begge motorene skal ha fusket, og gjort flyet umulig å kontrollere, dermed styrtet det i sjøen. Alle åtte i besetningen og de 152 passasjerene omkom.

16. september 2007, One-Two-Go Airlines MD82; Phuket, Thailand: Flyet var på vei fra Bangkok til Phuket i Thailand. Etter landing skled flyet av rullebanen, traff flere trær og tok fyr. Det var kraftig regn og liten sikt under landingen. Minst 89 døde, inkludert 85 av totalt 123 passasjerer, samt fem av syv i besetningen.

30. november 2007, Atlasjet MD83; nær Keciborlu, Turkey: Flyet var på vei fra Istanbul til Isparta da det forsvant fra radaren. Besetningen hadde bedt om landingstillatelse like før det styrtet i fjellområdet nær byen Keciborlu, omkring 12 km fra Isparta. Alle de syv i besetningen og 50 passasjerer ble drept.

20. august 2008, Spanair JK5022, MD-82.Barajas, Spania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar til det siste innlegget.

En ulykke har ikke nødvendigvis noe med flytypen å gjøre. Linateulykken er et eksempel på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, Norge bruker slike fly. Spanair er jo eiet av SAS.

Mamma skal fly fra Spania til Norge med et slikt fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jan_*
MD80-serien er en trygg arbeidshest. 737 har en tre ganger så høy ulykkesrate med dødelig utfall pr år. 747 har tre ganger så mange omkomne i løpet av sin tid i drift.

Årsakssammenhengen er sannsynligvis en serie hendelser og ingen enkeltfeil, uten å spekulere mer.

Mer dybdediskusjon om denne saken finner dere på airliners.net og pprune.

Forresten, the guardian har en avismessig nyktern vinkling på flytypen.

Vis meg liste over ulykkene til 737 og 734!!!

Det er ikkelenge siden en av disse MD-80 flyene har hatt dødsulykke!!! Siste var 30. november 2007, Atlasjet MD83 (ved Keciborlu, Tyrkia): Flyet var på vei fra Istanbul til Isparta da det forsvant fra radaren. Besetningen hadde bedt om landingstillatelse like før det styrtet i fjellområdet nær byen Keciborlu, vel 12 kilometer fra Isparta. Alle de syv i besetningen og 50 passasjerer ble drept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth

Hva er egentlig "flyskeptikerne" ute etter her? Pr. dags dato vet vi INGENTING om årsaken. Blir det ikke da litt meningsløst å starte en "Er denne flytypen trygg?"-debatt? Hvis ulykken skyldes menneskelig svikt, er det relativt uinteressant hvilken flytype det er.

Burde synsing være en OL-gren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkelenge siden en av disse MD-80 flyene har hatt dødsulykke!!! Siste var 30. november 2007, Atlasjet MD83 (ved Keciborlu, Tyrkia): Flyet var på vei fra Istanbul til Isparta da det forsvant fra radaren. Besetningen hadde bedt om landingstillatelse like før det styrtet i fjellområdet nær byen Keciborlu, vel 12 kilometer fra Isparta. Alle de syv i besetningen og 50 passasjerer ble drept

Atlasjetulykken var pilotfeil. Hva er poenget med å dra det fram i forhold til flytype?

737 var involvert i flere totalkræsj i 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

McDonnell Douglas-fly: MD-80 eller Super 80, er et fly i McDonnell Douglas' DC-9-familie. Disse ble kalt MD-81/82/83/88 og den forkortede MD-87. De siste MD-80-flyene ble produsert i 1999.

Her er tidligere ulykker med MD 80-typen:

1. desember 1981 Inex Adria MD80, Ajaccio, Korsika: Flyet kolliderte med en åsside i tåke under takeoff. Alle 8 i besetningen og 170 passasjerer omkom.

16. august 1987 Northwest MD82, Detroit, USA: Mannskapet feilstilte flaps før takeoff. Flyet steilet rett etter takeoff og krasjet i rullebanen. Alle 6 i besetningen og 148 av 149 passasjerer omkom. I tillegg omkom to personer på bakken.

12. juni 1988 Austral Lineas Aereas MD81, Posadas, Argentina: Flyet kræsjet fem km før flypassen under landing i dårlig sikt. Alle 15 passasjerer og de syv i besetningen omkom.

26. Oktober 1993 China Eastern MD82, Fuzhou, China: Flyet landet for sent under kraftig regnvær og skled av rullebanen. To av 71 passasjerer omkom.

13. november 1993 China Northern MD82, Urumqui, China: Flyet gikk ned to km før rullebanen i tett tåke. 8 av de 92 passasjerene og fire av åtte i besetningen omkom.

6. juli 1996 Delta MD88, Pensacola, FL: Feil i venstre motor under takeoff, deler av motoren trengte gjennom skroget til kabinen, og to av 137 passasjerer ble drept.

1. juni 1999 American Airlines MD80, Little Rock, AR: Flyet skled av rullebanen under landing, delte seg i to og tok fyr. En av seks i besetningen og ti av 139 passasjerer omkom.

31. januar 2000 Alaska Airlines MD83; near Pt. Mugu, CA: Flyet var på vei fra Puerto Vallarta i Mexico til San Francisco da det styrtet i stillehavet 30 km fra hovedflyplassen i Los Angeles, LAX. Flyet hadde da fått problemer og forsøkte å nå frem til LAX. Alle 83 passasjerer og fem i crewet omkom.

8. oktober 2001 SAS MD87, Milano Italy: Flyet hadde tatt av fra Milanos flyplass Linate til København da det kolliderte med et Cessna Citation-fly på den tåkelagte rullebanen. Flyet traff deretter en hangar og tok fyr. Alle seks i besetningen og de 104 passasjerene omkom, det gjorde også de fire personene i Cessna-flyet, samt fire arbeidere på bakken.

7. mai 2002 China Northern MD82, nær Dalian, China: Flyet styrtet 20 km fra kysten ved Dalian etter at besetningen rapporterte om brann ombord. Alle ni i besetningen og 103 passasjerer ble drept. Etterforskning antyder at en av passasjerene skal ha startet brannen.

30. november 2004, LionAir MD82; Solo City, Indonesia: Innenlandsflyet fra Jakarta skled av rullebanen under landing, knakk i to og stanset 100 meter fra rullebanen, som var våt. I tillegg var det kraftig halevind under landingen. En av de syv i besetningen omkom, og 24 av de 154 passasjerene ble drept.

16. august 2005, West Caribbean Airways MD82; nær Machiques, Venezuela: Flyet var på vei fra Panama til Martinique da besetningen meldte til bakken at de hadde motorproblemer. Begge motorene skal ha fusket, og gjort flyet umulig å kontrollere, dermed styrtet det i sjøen. Alle åtte i besetningen og de 152 passasjerene omkom.

16. september 2007, One-Two-Go Airlines MD82; Phuket, Thailand: Flyet var på vei fra Bangkok til Phuket i Thailand. Etter landing skled flyet av rullebanen, traff flere trær og tok fyr. Det var kraftig regn og liten sikt under landingen. Minst 89 døde, inkludert 85 av totalt 123 passasjerer, samt fem av syv i besetningen.

30. november 2007, Atlasjet MD83; nær Keciborlu, Turkey: Flyet var på vei fra Istanbul til Isparta da det forsvant fra radaren. Besetningen hadde bedt om landingstillatelse like før det styrtet i fjellområdet nær byen Keciborlu, omkring 12 km fra Isparta. Alle de syv i besetningen og 50 passasjerer ble drept.

20. august 2008, Spanair JK5022, MD-82.Barajas, Spania

Du nevnte ikke SAS sitt md80 som styrtet rett etter avgang fra stockholm i 1991. Det var isdannelser fra vingene som stoppet begge motorene. Flyet klarte å sette seg i en åker. Ingen omkom.

Personlig er md80 en av mine favorittfly. Det er pent å se på, og det bråker ikke så fælt foran i flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal alle dø av noe. At det blir i en flyulykke er meget meget usannsynlig, selv for de av oss som flyr jevnlig. Det er så usannsynlig at det blir helt bortkastet å reflektere over det, egentlig. Og hvis man ryker på den måten så får man heller trøste seg med (hvis man rekker det) at man ikke døde etter et langt, pinefullt sykeleie. Hvorfor har så få mennesker bilskrekk, forresten? I en bil er man jo centimetre fra døden nesten til enhver tid. Men det er akkurat som om folk har fått det for seg at det å dø i en flyulykke er farligere enn å dø på andre måter. Se bare på de evige gjennomgangene av hvordan du skal bruke en flytevest ombord på fly. Hvor sannsynlig er det at flyet ditt lander på vann, OG at du overlever og får bruk for vesten? Tenk om man skulle vært så panisk for alt, da måtte det vært sikkerhetsdemonstrasjoner på toget, bussen og banen hver dag, og hver gang man gikk ut døra. For ikke å snakke om varselskilt i hjemmet, der de fleste ulykker visstnok skjer. Nei, la oss leve så lenge og bra vi kan, og ta slutten når den kommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...