*snuppis* Skrevet 20. august 2008 #1 Skrevet 20. august 2008 `Jeg skal skrive masteroppgave i jussen dette semesteret, men jeg sitter å utsetter og utsetter det og vet i grunnen ikke i hvilken ende jeg skal begynne i. Synes det er så dårlig med informasjon rundt hvordan man skal gå frem! Greit det skal være en oppgave med valgt tema og man skal skrive den hel selv. Men hva rpoenget med veileder? Hva kan han hjelpe meg med? Jeg ser også på tidligere oppgaver at de har laget seg en egen problemstilling, men sjeldent ser jeg disse konkret besvart... Jeg tok kontakt med veileder for å bli litt klokere, noe jeg ikke ble for han visste ingenting da han ikke hadde fått noe informasjon fra UIO selv. Pensum bøkene jeg skal ha, de er utlånt også sånn for sikekrhetsskyld!!
Carebear1 Skrevet 20. august 2008 #2 Skrevet 20. august 2008 (endret) . Endret 20. august 2008 av Melania
Marikke Skrevet 20. august 2008 #3 Skrevet 20. august 2008 Jeg leverte min masteroppgave for et par uker siden, og innleveringsfristen gjalt levering til trykking. Men det kan jo være greit å sjekke om det gjelder for deg også. Trykkingen tok fire dager. Det er viktig at du begynner å skrive med en gang. Noter alt du kommer på av små og store ting og gode formuleringer som du kommer på. Det finnes helt sikkert en mal et sted på nettet, med disposisjon og hvilke kapitler du bør ha med. Veilederen min var heller ikke av den aktive typen, men han var kjekk å ha når spørsmålene dukket opp. Men husk at det er din oppgave, og du som skal stå for den til slutt. Lykke til!
Carebear1 Skrevet 20. august 2008 #4 Skrevet 20. august 2008 (endret) . Endret 20. august 2008 av Melania
*snuppis* Skrevet 20. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. august 2008 Ja Melania??? Jeg venter i spenning..
Carebear1 Skrevet 21. august 2008 #6 Skrevet 21. august 2008 Ja Melania??? Jeg venter i spenning.. Ombestemte meg etter å tenkt meg litt om... Ole brumm-frøkenen...
Gjest Bond Skrevet 22. august 2008 #7 Skrevet 22. august 2008 (endret) Det er viktig å starte å jobbe med det fortest mulig. Tiden går vanvittig fort! Jeg har selv ikke erfaring med akkurat dette fagfeltet, men kan si sånn generelt (ok leste nå litt om fremgangsmåten for jusoppgaver, så det er nok litt annerledes, slettet urelevante ting nå): - Jeg vet ikke om du har bestemt et tema, men finn det fortest mulig! Jeg ser at UiO har en emnebank for mulige temaer, så det er bare å velge noe du er interessert i. - Hvis du har funnet deg et tema du kan tenke å bruke mye tid med (og det blir mye tid!), da kan du diskutere med veileder om det hele. Avtal også fortest mulig arbeidsform med veilederen. Skal du ha delmål? Hvor ofte skal dere møte og diskutere? Det finnes ingen 'en riktig måte' for å være en veileder, så det er viktig at det er klart hva man forventer av hverandre. Kommunikasjon er viktig fra begynnelsen. Hvordan trives du å arbeide? Hva forventer du? - Hvordan skal du struktuere ditt eget arbeid? Det er mye enklere å skrive hvis du har kortere delmål (ukelige eller månedlige), ellers kan det fort bli veldig langvarig å skrive og skrive og skrive. Så del gjerne opp tiden du har til noen realistiske mål - ferdig med kapittel 1 i løpet av x antall uker, osv. - Selv om pensumbøkene er utlånt, er det sikkert mye annet du kan lese i biblioteket, hvis du har et tema, er det bare å grave inn. - Hvis du skriver ned noen sitater - ikke glem å skrive ned kildet! Jeg har gjort feilen med å skrive ned noen lure ideer fra en eller annen artikkel og da glemt etterpå hvor jeg fant de, og da kunne jo jeg ikke bruke det, siden man ikke har henvisning til kildet. - For meg var fristen faktisk datoen da vi måtte ha oppgaven allerede fra trykk, så vi måtte faktisk levere 4 dager før. De dagene kan fort bli veldig viktige Uansett - viktigst akkurat nå er å komme i gang, hvis du starter arbeid, blir alt mye klarere med en gang. Hvis det er noe du er i tvil over, snakk med noen lokalt ved universitetet. PS. Hadde ikke dere noen masteroppgavemøte/seminar? Endret 22. august 2008 av mrs_bond
Glitnir Skrevet 22. august 2008 #8 Skrevet 22. august 2008 `Jeg skal skrive masteroppgave i jussen dette semesteret, men jeg sitter å utsetter og utsetter det og vet i grunnen ikke i hvilken ende jeg skal begynne i. Synes det er så dårlig med informasjon rundt hvordan man skal gå frem! Greit det skal være en oppgave med valgt tema og man skal skrive den hel selv. Men hva rpoenget med veileder? Hva kan han hjelpe meg med? Jeg ser også på tidligere oppgaver at de har laget seg en egen problemstilling, men sjeldent ser jeg disse konkret besvart... Jeg tok kontakt med veileder for å bli litt klokere, noe jeg ikke ble for han visste ingenting da han ikke hadde fått noe informasjon fra UIO selv. Pensum bøkene jeg skal ha, de er utlånt også sånn for sikekrhetsskyld!! Hvordan du skal/kan bruke veileder kan være så mangt. Det kommer an på både hvilke behov du har, og hvilke forutsetninger din veileder har. Veiledere på universitetet kan mye om oppgaveteknikk, har gjerne lest massevis av disse oppgavene før, kan gi råd om retningslinjer etc. Eksterne veiledere har ofte den fordelen at de har praktisk erfaring fra området, kan komme med andre typer innspill enn universitetsansatte kan etc. Når det gjelder litteratur, kan det nok lønne seg å kjøpe et par bøker, dersom du ser at du trenger disse mye, og det i tillegg er populære bøker. Da kan du beholde dem hele semesteret og gjøre som du lyster med dem. Synes ellers mrs_bond har mange gode råd å komme med på generell oppgaveskriving. Å begynne å skrive umiddelbart fungerte i alle fall for meg. Det var ikke veldig mye av det jeg skrev i begynnelsen som stod igjen når oppgaven er ferdig, men det føltes bare veldig mye bedre å ha noe på papiret og faktisk være igang. ...og når det er sagt så var jeg ingen flittig oppgaveskriver. Skrev mesteparten av hovedoppgaven min på noen få uker rett før innlevering. Men gikk da bra det også 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå