Gå til innhold

Undertråden setter seg fast/floker seg


Gjest Arran

Anbefalte innlegg

Gjest Dalwhinnie

For snart to år siden fikk jeg symaskin til jul. I dag tenkte jeg at den hadde modnet nok og satte igang med prosjekt Puter til barnerommet.

Så lenge jeg sydde rett fram på enkelt stoff, var alt fryd og gammen.

Rett fram på dobbelt stoff (applikerer) gikk også bra.

Dobbelt stoff, sakte fart og buet kjøreretning funker imidlertid svært dårlig. Det går greit noen sting i begynnelsen, så kjenner jeg at det lugger i undertråden, og hvis jeg fortsetter da, så har jeg etter hvert et nydelig rot av fastsydd tråd på undersiden av stoffet. Når jeg river stoffet løst, så er det ofte både to og tre undertråder som stikker opp.

Hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:klø:

Til litt tykkere stoffer kan det lønne seg å bruke en kraftigere nål, f.eks. en jeansnål. Det er også mulig at du bør justere litt på trådspenningen i overtråden. Sjekk også om undertråden er riktig spolet.

Rosalind er en autoritet på området, spør henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... dette var et veldig godt spørsmål. Skjekk først om du har satt inn spolen riktig vei. Tror det kan ha noe å si om tråden går med eller mot solen inni spolehuset. Har selv opplevd noe av det samme selv, og for meg har det hjulpet å tre maskinen helt om igjen. Altså vet jeg vel ikke helt hva som egentlig er problemet når det oppstår... :sukk:

Og det kan jo være at jeg bare har hatt flaks også... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det har skjedd hos meg har det vært fordi tråspenningen er feil i forhold til den sømmen jeg skal bruke, eller at jeg har lagt den feil rundt tråspennings"hjulet". Å tre den om iggjen kan derfor ofte virke fordi jeg da får det rett igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Takk skal dere ha :)

Spolen står rett vei. Skrudde spenningen på overtråden litt opp, og det hjalp noe. Skal prøve å tre om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykkere nål er én ting, men jeg pleier å bruke litt tykkere tråd når jeg skal sy flere lag. Rett og slett fordi jeg har en tendens til å sy litt for fort, noe som genererer samme problem som når man syr for sakte. Jeg tror hovedproblemet med flere lag er at maskinen ikke greier å dra like godt som når det er ett og to, og da henger det seg fast. :)

Har du fått det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dalwhinnie

Takk for alle tips. Har regulert trådspenningen enda litt, og det ser ut til å være løsningen. Setter seg fremdeles fast innimellom, men peanuts i forhold til for noen timer siden.

Første pute er ferdig! :)

Endret av Dalwhinnie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dette problemet på min maskin. Spolehuset låg riktig, trådspenning riktig, alt var riktig (jeg har en del erfaring, og mente jeg "kunne" dette).

Jeg spurte om råd der jeg hadde kjøpt den.

"Er det lenge siden du smurte den sist?" spurte de. "Ehh.. det har jeg visst ikke gjort siden jeg kjøpte den..." : :sjenert:

Jeg smurte den, og dermed gikk den "som smurt"... ;)

Kanskje det kan hjelpe deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dette problemet på min maskin. Spolehuset låg riktig, trådspenning riktig, alt var riktig (jeg har en del erfaring, og mente jeg "kunne" dette).

Jeg spurte om råd der jeg hadde kjøpt den.

"Er det lenge siden du smurte den sist?" spurte de. "Ehh.. det har jeg visst ikke gjort siden jeg kjøpte den..." : :sjenert:

Jeg smurte den, og dermed gikk den "som smurt"... ;)

Kanskje det kan hjelpe deg også?

Smøring kan være bra, bare husk på at det er en del maskiner som er så kallt selvsmørende og som ikke skal ha noe olje i seg. Da min maskin ikke vil sy ordentlig og lagde masse ulyder ringte jeg heldigvis der jeg kjøpte den. Fikk beskjed om å prøve å bytte nålen - og det hjalp. Nålen min var ikke spesiellt slitt, men nok til at den ikke greide å sy ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie
Og putene ble veldig kule! :)

Ikke sant? Jeg er godt fornøyd med å ha klart å sette egen idé ut i livet. Det skorter nemlig ikke på idéer, men praktiske evner til å sette ting ut i livet er en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...