Sauen Shaun Skrevet 13. juli 2011 #6901 Skrevet 13. juli 2011 Høres ut som du trenger litt varm i dag også. Jeg skjønner ikke noe av den tellingen av karber jeg. Her går det i den gamle metoden. Altså telle kalorier. Men når du sier 78 karber, hvor mange kalorier spiser du iløpet av en dag da?
Suzy Skrevet 13. juli 2011 Forfatter #6902 Skrevet 13. juli 2011 Høres ut som du trenger litt varm i dag også. Jeg skjønner ikke noe av den tellingen av karber jeg. Her går det i den gamle metoden. Altså telle kalorier. Men når du sier 78 karber, hvor mange kalorier spiser du iløpet av en dag da? Det varierer voldsomt det, men akkurat i går var det 1800 kcal. Når du ser på baksiden av en pakke med ost f.eks så står det karbohydratinnhold pr 100 gram ost - akkurat som det står kaloriinnhold. Når du teller karber så teller et gram som en karb og når målet er å ligge under 100 pr dag, så velger jeg matvarer som har fåt karbohydrater pr 100 gram. Da kan jeg spise mye av det og må kutte ut ting som har mye f.eks sukker i seg (som bare er karbohydrater). Det geniale er at matvarer som har lite karbohydrater ofte har mye proteiner eller mye fett - eller begge deler og mat med mye protein og mye fett metter mer enn mat med mye karbohydrater - og derfor klarer man seg med mindre mat (og går ned i vekt). Dessuten binder karbohydrater til seg mer væske, så du vil ha mer væske i kroppen når du spiser høykarbo enn lavkarbo. Ble det litt klarere? Jeg bruker forøvrig nettstedet mylog.no for å registere det jeg spiser og der får jeg en super oversikt over næringsinnholdet og over kaloriene.
Sauen Shaun Skrevet 13. juli 2011 #6903 Skrevet 13. juli 2011 Egentlig blir det jo ikke så ulikt det jeg prøver å holde meg til da. Jeg prøver også å styre unna sukker (og det går bra så lenge jeg holder meg unna sjokolade og kaker). Jeg leser vel så og si aldri på pakningen hvor mye karbohydrater det er i matvarer. Men jeg pleier å sjekke kaloriinnholdet og proteininnholdet. I og med at jeg ikke spiser kjøtt, så er jeg veldig nøye på å velge andre produkter med mye protein. Også har jeg i det siste klart å holde meg på ca 1200 kalorier pr dag. Og det må jeg fortsette med. For jeg har et relativt stort vektproblem (er på grensen til at det blir et helseproblem).
Suzy Skrevet 13. juli 2011 Forfatter #6904 Skrevet 13. juli 2011 Ja det blir jo faktisk mye av det samme det. Det er måten maten er satt sammen på som er det viktige. Fisk er jo en strålende proteinkilde og det samme er bønner av ulik sort. Men 1200 kalorier, trøste og bære. Da hadde jeg sultet kav ihjel Vet ikke helt hvordan jeg skulle klart det altså... Jeg sliter med å komme noe særlig under 1800 stort sett
Sauen Shaun Skrevet 13. juli 2011 #6905 Skrevet 13. juli 2011 Det går veldig bra det altså. Enkelte dager vipper jeg nok litt over (og noen ganger skeier jeg ut, og vipper mye over - må kose seg litt ekstra innimellom) og andre dager er jeg litt under. Spørsmålet er jo hva man spiser. Og jeg har bl.a alltid vært veldig glad i fisk/skalldyr og grønnsaker. Og det kan jeg spise mye av før det blir særlig kalorier ut av det. Grove knekkebrød med magert pålegg kan jeg også spise mye av. Så jeg sulter slett ikke.
Suzy Skrevet 13. juli 2011 Forfatter #6906 Skrevet 13. juli 2011 Litt imponert jeg nå, merker jeg.... Jeg hadde helt klart dødd av sult
Sauen Shaun Skrevet 13. juli 2011 #6907 Skrevet 13. juli 2011 (endret) Men nå har nok du et litt annet tempo gjennom dagen enn meg også da. Jeg er jo relativt rolig, og har ganske lav forbrenning. Det er forskjell på folk som jobber og folk som gjerne tilbringer halve dagen på sofaen... Endret 13. juli 2011 av Sauen Shaun
Suzy Skrevet 13. juli 2011 Forfatter #6908 Skrevet 13. juli 2011 Joda, det er nok sant det altså - men jeg er nok dessverre ikke så aktiv som jeg burde vært for å ta kål på alt magen min gjerne vil ha
Roadrunner Skrevet 13. juli 2011 #6909 Skrevet 13. juli 2011 Tror jeg hadde sulta ihjel jeg også da gitt Men både aktiivtetsnivå og forbrenning spiller jo en sentral rolle, så kanskje Sauens skrott rett og slett er fornøyd med 1200 kcal? Den gangen jeg regnet litt på kcal-forbruk og -behov mener jeg å huske at jeg skulle ligge på rundt 1900-2000 kcal per dag, for å gå ned i vekt (på GR-kurs). Nå har jeg ikke heeeelt kontrollen
Sauen Shaun Skrevet 13. juli 2011 #6910 Skrevet 13. juli 2011 Altså, jeg har ikke kuttet ned på vanlig mat. Jeg har bare kuttet ut kaker og snop. Jeg spiser egentlig ikke mye til vanlig. At jeg veier 20kg for mye kan vel grovt forklares slik: 10kg skyldes kortison og 10kg skyldes godterier. Og skal jeg klare å gå ned i vekt, så kan jeg ikke ligge på mer enn ca 1200 kcal pr dag. Jeg hviler jo ganske mange timer pr dag (og selv når jeg er på farten hele dagen, så er det innlagt mange hvilepauser). Så jeg har jo ikke all verdens forbrenning. Og jeg klarer fint å spise meg mett på 1200 kcal. Det er ikke noe problem. Mitt problem er som sagt kaker og snop (og jeg gruer meg til kakespise-sesongen starter igjen i slutten av august).
Gjest Purple Haze Skrevet 13. juli 2011 #6911 Skrevet 13. juli 2011 Blander meg inn. Om du ikke er veldig aktiv, så er likevel 1200 kcal veldig lite, Sauen. Mulig kroppen din går i sparebluss og tviholder på kiloene med så lite kcal altså. Jeg kan gjerne ligge på 2200-2500 kcal pr dag på lavkarbo og allikevel gå ned/ligge stabilt på vekta, og jeg er ikke spesielt aktiv. En kalori er liksom ikke en kalori når en tenker lavkarbo. Har lest boka "Good calories, bad calories" av Gary Taubes og fått meg noen skikkelige aha-opplevelser! Mener ikke å prakke på noen noe som helst her altså, alle må finne den løsningen som passer for seg. Ville bare nevne risikoen med å ligge veldig lavt på kalorier. Til og med Grete Roede mener jo at en skal ligge på ca 1500 kcal om dagen.
Sauen Shaun Skrevet 13. juli 2011 #6912 Skrevet 13. juli 2011 Nå er det ernæringsfysiolog, lege og fysioterapeut som følger opp kostholdet mitt. Det er en del av den utredninga og oppfølginga jeg holder på med nå i sommer. Så jeg er for tiden innom lege og tar blodprøver annenhver uke, og innom ernæringsfysiologen (som samarbeider med fysioterapeuten) en gang i måneden. Så det er ingen fare for meg. Og jeg MÅ ned i vekt nå. For jeg er helt i faresonen rent helsemessig. Og selvsagt må jeg opp i antall kcal hvis jeg kommer igang med regelmessig trening igjen. Så for tiden skriver jeg dagbok over både aktivitet og mat. Også blir det justering fra måned til måned.
Sauen Shaun Skrevet 14. juli 2011 #6913 Skrevet 14. juli 2011 God morgen. Håper du slipper å fryse på kontoret i dag. (og jeg ser jeg kuppet litt i dagboka di i går... sorry...)
Gjest Purple Haze Skrevet 14. juli 2011 #6914 Skrevet 14. juli 2011 God morgen Medkupper her Men jeg tenker Suzy tåler litt kupping og matprat Så du hadde fått malehjelp i huset ditt i dag. Så flott! Håper torsdagen blir fin. En dag nærmere ferie nå
Suzy Skrevet 14. juli 2011 Forfatter #6915 Skrevet 14. juli 2011 God morgen! Kupping er kult så lenge det er interessant og spennende - og det syns jeg dette var. Jeg er ganske sikker på at du har rett i kcal-fordelingen din Sauaen. Du er for det første ikke noen stor dame og dermed er det grunn til å tro at basalbehovet av kcal pr dag for deg ikke er sårlig stort og når du hviler mye så blir det heller ikke store forbrenningen. Spennende hvor ulike vi er, tenker jeg, og veldig interessant det med kacl-fordelingen din Purple. Så mye kan nemlig ikek jeg ligge på i lavkarbo om jeg skal ned. Det ble jammen ikek noe sykkel på meg i går heller, men jeg gikk tidlig fra jobb og dro til ei venninne for å hjelpe henne med leiligheten. Hun driver nemlig og pusser opp og jeg trådde til for å hjelpe henne med noen bokhyller - det ble mye hit og dit, så jeg antar at jeg har fått litt trening i går uansett I dag drar kjæresten opp til huset mitt for å male. Han skal kjøpe to lamper - lampekupler på veien, for jeg har fått bestilt elektriker til å fikse vifte på badet og lamper som ikke virker på vaskerom og i gang (han kommer til uka og da skal Pappa låse ham inn). Ser ut som været er alldeles strålende nå, så forhåpentligvis får kjæresten malt alt som skal males (jeg krysser fingrene og alt annet!!). Jeg er lettet og glad. Skal overføre penger til pappa så han får kjøpt kroker til takrennene og dermed får han og kjæresten slengt opp dem også! Det blir bra! Jeg har lovt å dra til venninna igjen for å hjelpe med resten av bokhyllene. Skal hjem etter jobb, spise og skifte - så stikker jeg dit med bilen og får jobbet litt effektivt. Det tar fort en time å komem seg fra henne og hjem om kvelden, så det er litt greiere med bil (det tar tjue minutt om det er rolig trafikk). Har belaget meg på hjemmekontor i morgen, så kan jeg ta det litt rolig - vaske klær, farge håret og litt annet småtteri paralellt Deilig med i dag også gitt!
Gjest Purple Haze Skrevet 14. juli 2011 #6916 Skrevet 14. juli 2011 Så herlig at du har de mannfolkene til å hjelpe deg! Du har jammen meg styrt på så mye selv i huset, at det må være godt å få litt hjelp også Hjemmekontor i morgen høres genialt ut! Litt myk overgang til helg og ferie Ang kalorier på lavkarbo, så kan jeg rett og slett ikke ligge for lavt. Da går jeg ikke ned noe, snarere tvert i mot. Jevnt over tror jeg at jeg ligger på 1700-2000 kcal pr dag. Noen dager litt over det også. Jeg synes det er deilig å kunne spise seg mett å allikevel gå ned
Suzy Skrevet 14. juli 2011 Forfatter #6917 Skrevet 14. juli 2011 Så herlig at du har de mannfolkene til å hjelpe deg! Du har jammen meg styrt på så mye selv i huset, at det må være godt å få litt hjelp også Hjemmekontor i morgen høres genialt ut! Litt myk overgang til helg og ferie Ja jeg er utrolig takknemmelig nå Og mjuk overgang var omtrent det jeg tenkte jeg og.... Ang kalorier på lavkarbo, så kan jeg rett og slett ikke ligge for lavt. Da går jeg ikke ned noe, snarere tvert i mot. Jevnt over tror jeg at jeg ligger på 1700-2000 kcal pr dag. Noen dager litt over det også. Jeg synes det er deilig å kunne spise seg mett å allikevel gå ned Helt enig - det er hele apellen med lavkarbo. Jeg klarer ikke å sulte meg og når jeg er mett så er det mye lettere å motstå fristelser av ulikt slag (som sukker og hvetebakst og slikt), dermed spiser jeg riktigere og yter bedre i alle sammenhenger. Det er mellom 1700 og 2000 jeg stort sett ligger også - og det er helt fin-fint for meg. Jeg forsøkte meg på lavkaloridiett - før lavkarbo - og lå på 1300 om dagen i en måned. Jeg gikk selvsagt ikke ned et gram og var sulten, sint og deppa hele veien. Orker ikke på noe vis å prøve noe slikt igjen. Da er det betraktelig enklere å lese litt mer på pakka, skyve poteten diskret til side og nyte kjøtt og saus
Roadrunner Skrevet 14. juli 2011 #6918 Skrevet 14. juli 2011 Myk start på ferien høres supert ut! Jeg må nok på jobb, men satser på å ta unna de verste tinga idag, sånn at morgendagen stort sett blir mest kooooos
Sauen Shaun Skrevet 14. juli 2011 #6919 Skrevet 14. juli 2011 Jeg synes også det er interessant å diskutere kosthold (jeg trenger å lære mer om maten jeg spiser). Og selv om jeg ligger litt lavere i antall kcal og ikke kjører helt lavkarbo, så er det veldig mye likt i kostholdet vårt. Jeg har ikke kuttet ut poteter, ris og brød, men redusert det veldig. Så jeg er jo på samme sporet, bare i en light-versjon.
Suzy Skrevet 14. juli 2011 Forfatter #6920 Skrevet 14. juli 2011 Jeg synes også det er interessant å diskutere kosthold (jeg trenger å lære mer om maten jeg spiser). Og selv om jeg ligger litt lavere i antall kcal og ikke kjører helt lavkarbo, så er det veldig mye likt i kostholdet vårt. Jeg har ikke kuttet ut poteter, ris og brød, men redusert det veldig. Så jeg er jo på samme sporet, bare i en light-versjon. Nemlig - og enhver må finne det sporet som passer seg. Jeg funker ikke særlig bra på hveteboller og mye bedre på færre karber - men det rare er jo at det er utrolig vanskelig å holde seg til det kostholdet som er bra for en. Jeg elsker jo de føkkings hvetbollene - enda de får meg til å bli feit og oppblåst og ikke ha det bra... Det er jo litt vittig...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå