Pusemor Skrevet 25. august 2008 #21 Skrevet 25. august 2008 Føler med trådstartet her....er i samme situasjon. Min mann slaktes for penger hele tiden han også. Forklarer, skriver brev osv.. Blir ikke trodd og når ikke gjennom hos NAV. De hører kun på barnemor. Har ingen tips å gi deg desverre. Mannen som gir svar til trådstarter har mange poeng. Honør til deg
Gjest *nurket* Skrevet 25. august 2008 #22 Skrevet 25. august 2008 (endret) Jeg kan med hånda på hjertet si at ganske mye av bidrag og barnetrygd går til alt annet enn det det skal. Jeg har mange venninner som "må vente til barnetrygden og bidraget kommer" før de har rå til å kjøpe både det og det andre til seg selv. I ganske mange tilfeller går ungene rundt i arvede klær og sko,får brukte sykler og ski osv. Disse tvillingene til samboeren min koster ca 10000 kr per måned å brødfø og innkjøp av det de trenger ellers. Det sies jo at det skal deles,og med litt over 5000 kr fra far,og moren som også skal bidra med samme beløp, ja,da stiller jeg meg selv et spørsmål: Koster det virkelig så mye å ha to barn per måned???? Helt ærlig folkens! DET NEKTER JEG Å TRO! Nok engang! Samboeren min slaktes! Kom ikke å si at det ikke går utover meg som samboer. Mulig han slaktes. Men ingenting som sier at utgiftene skal deles LIKT mellom foreldrene. Fordelingen skjer utfra inntekt. Feks i vårt tilfelle så skal faren utfra inntektsnivå betale 4/6 av underholdskostnaden for barnet, mens jeg betaler 2/6. Sånn er det fordi han tjener mye mer enn meg (har selv en inntekt over 300 tusen). Selvsagt er det skikkelig dårlig at det går utover far at mor ikke "gidder" å jobbe. Feks: ett barn på 13 år, mor tjener 150 tusen, far tjener 300 tusen, og far har null samvær = 4207 kr i bidrag (underholdskostnaden er 6310 og far betaler 4/6 av dette). Dessverre er det MYE penger, og hvertfall når han skal gange det med 2 siden det er tvillinger. Skjønner godt at du blir frustrert! Endret 25. august 2008 av *nurket*
Villa2000 Skrevet 25. august 2008 #23 Skrevet 25. august 2008 Ok, la oss leke litt med tankene dine: Tanke en: La oss si at dersom mor bestemmer seg for å beholde et barn som far ikke vil ha, og at far da slipper å betale, men følgelig mister alle rettigheter for all fremtid. Barnet mister også muligheten til å ha kontakt med far - selv om barnet senere ønsker dette. Far kan altså ikke ombestemme seg senere. Man kan da ikke få både i pose og sekk? Ved one-night-stands virker det logisk at følgende regler gjelder: Hvis mannen ikke bruker kondom, faller bidragsfritak bort. Hvis kvinnen lyver om p-pillebruk eller unlater å insistere på kondom, mister hun retten til bidrag. Hvis det derimot blir umulig å bevise hvem som lyver og hvem som snakker sant - noe jeg vil tro er de aller aller fleste tilfellene (kanskje samtlige - hva vet jeg), blir barnet tvangsadoptert bort til et par hvor begge vil ha barnet. La oss leke med tanke nummer to: Mor får redusert bidrag fordi hun saboterer samvær med far. I dette tilfellet må det være riktig at også far blir straffet økonomisk hvis han reduserer samværet. Ikke bare litt som det er i dag, men at han må betale trippelt bidrag. Det må jo tross alt merkes. Tenker det er flere fedre som tenker seg om da. Jo mer jeg tenker over disse løsningene, desto bedre synes jeg de er. Så rart at de ikke er satt i kraft allerede? Drit i barna og drit i privatlivets fred og drit i tanken om å ta ansvar. Det viktigste er jo at man slipper å "lide" økonomisk over sine biologiske barn. Skulle bare mangle. Jeg skjønte ikke helt den tanke 1 som du hadde. Hva mener du med pose og sekk? Hva mener du med hvem som snakker sant? Hva har det med saken å gjøre? Dersom hun blir gravid uansett hendelseforløp så har hun et valg om hun vil bære frem barnet eller ei. Jeg sier ikke at det er et lett valg, men det er et valg uansett. Da bør mannen også få et valg. Den tanke 2 som du har skjønner jeg heller ikke. Poenget mitt er at man skal bli oppfordret til å jobbe for at barnet skal ha samvær med barnet. Å påføre faren straff dersom han reduserer samværet har jo ingenting for seg. Ingen kan tvinge noen til samvær. Alle bør fritt finne frem til den ordningen som passer best. Du har sikkert erfaring der far ikke bryr seg (bare gjetter her) og jeg har erfaring der jeg ikke får se min sønn. Hvorfor skal det lønne seg for moren å nekte meg å se min sønn? Hun krever mer bidrag fordi jeg ikke har ham så ofte og så kjemper jeg det jeg kan for å ha ham mest mulig! Jeg sier ikke at min løsning er perfekt men dagens løsning er i hvert fall ikke god nok. Jeg foreslår alternativer og jeg synes at det ville vært bedre om du kom opp med forslag om forbedring og ikke bare trakassering. En annen ting jeg gjerne ville hatt er skattelette for fedre som har samvær med sine barn. Dette for å lette litt for dem som sliter økonomisk med å holde ting i gang slik som i TS sin situasjon. Jo mer samvær jo mer bidrag men også mer skattelette. På den måten så vil ting oppveie seg. Dersom faren ikke vil ha samvær så er det jo ingen som kan tvinge ham? Jeg skjønner ikke tanken her egentlig. Ingen kan tvinge noen til samvær, men vi kan gjøre endringer i systemet slik at folk motiveres for å få det til. Jeg sliter selv de gangene jeg skal ha sønnen min da det koster ca et par tusen for en flybillett når man får beskjed to dager i forveien. Men jeg låner penger og jobber ekstra på kveldene og prøver og også ha litt ekstra når han først kommer slik at vi kan ha det litt ekstra morsomt. Alt koster og for min del så bryr jeg meg svært lite om pengene bare jeg får være sammen med min sønn, men dessverre så er mor langt mer interessert i mine penger enn i å sørge for samvær mellom far og barn. Det lønner seg jo ikke for henne. Er det riktig?
KristiAmalie Skrevet 26. august 2008 #24 Skrevet 26. august 2008 Om trådstarter og samboer får eget barn, betaler de da mindre i barnebidrag til tvillingne? Siden dem får utgifter for eget barn?? Tar NAV hensyn til det?? Amalie
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2008 #25 Skrevet 29. august 2008 Om trådstarter og samboer får eget barn, betaler de da mindre i barnebidrag til tvillingne? Siden dem får utgifter for eget barn?? Tar NAV hensyn til det?? Amalie Tvillingene og tvillingmoren skal ikke lide for at barnefaren får barn med sin samboer. Bidraget må derfor stå uendret selv om TS og samboeren får barn. De har selv ansvar for ikke å pådra seg utgifter utover det de har økonomi til. Bidraget på ca 5000 kr pr mnd for et tvillingpar når mor ikke jobber, synes å være alt for lavt. Det er i et av innleggene over referert en kostpris på kr 6310 pr mnd pr barn. Selv om moren tillegges en viss minsteinntekt som hun ikke har, burde bidraget for tvillingene i dette tilfellet være minst 10000 kr pr mnd. Det er forstemmende med alle barnefedre som klager over betaling av bidrag. De har like mye ansvar for underhold av sine barn som barnemoren. Der far ikke har samvær, burde han i tillegg plikte å betale barnemoren lønn for arbeidet hun har med barna (så kunne han heller få slippe arbeidsgiveravgift??).
Gjest Gjest_Ingunn_* Skrevet 29. august 2008 #26 Skrevet 29. august 2008 Jeg kan med hånda på hjertet si at ganske mye av bidrag og barnetrygd går til alt annet enn det det skal. Jeg har mange venninner som "må vente til barnetrygden og bidraget kommer" før de har rå til å kjøpe både det og det andre til seg selv. I ganske mange tilfeller går ungene rundt i arvede klær og sko,får brukte sykler og ski osv. Disse tvillingene til samboeren min koster ca 10000 kr per måned å brødfø og innkjøp av det de trenger ellers. Det sies jo at det skal deles,og med litt over 5000 kr fra far,og moren som også skal bidra med samme beløp, ja,da stiller jeg meg selv et spørsmål: Koster det virkelig så mye å ha to barn per måned???? Helt ærlig folkens! DET NEKTER JEG Å TRO! Nok engang! Samboeren min slaktes! Kom ikke å si at det ikke går utover meg som samboer. Milde himmel! ---Barnebidraget og barnetrygden blir jo ikke øremerket for ting kun til barnet må du vel fatte å begripe! Hva med hennes inntekt? Tror du det er øremerket kun for henne og hennes regninger? Bevare meg vel! ---Hennes inntekt blir brukt på alt mulig rart av utgifter, som til mat, klær, diverse saker til seg selv og ungene. Det samme er det med regningene.Når barnetrygd og bidrag kommer går pengene derfra til tilsvarende! ---Når far betaler bidrag så betaler han ikke bare pr.hode.Tror du ei mor med 2 barn kan bo på en liten hybel?Moren må ha større leilighet for 3 personer og dermed kan det selvsagt også bli dyrere! osv...osv...osv...
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 29. august 2008 #27 Skrevet 29. august 2008 Han fikk tvillinger med den ene ved en one night stand, og siden ungene bor så langt unna at de må ta fly for å komme på besøk,har de selv bestemt å ikke ha kontakt med pappan sin. Har han undersøkt at dette virkelig stemmer? Kanskje det bare er noe moren sier for at hun skal få mere penger? Kanskje barna har fått beskjed av moren om at far ikke vil treffe dem! Så jævlig kan noen mødre være. Snakk med en kurator av noe slag og spørr om du evt. får dekt flyreise osv. Start med å sende tvillingene brev, send dem SMS osv.....
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2008 #28 Skrevet 29. august 2008 Har han undersøkt at dette virkelig stemmer? Kanskje det bare er noe moren sier for at hun skal få mere penger? Kanskje barna har fått beskjed av moren om at far ikke vil treffe dem! Så jævlig kan noen mødre være. Snakk med en kurator av noe slag og spørr om du evt. får dekt flyreise osv. Start med å sende tvillingene brev, send dem SMS osv..... Snakk om ondsinnede insinuasjoner!! Det er helt naturlig at barn ikke orker å fly landet rundt stadig vekk for å være noen timer sammen med far, spesielt i en alder da venner i stadig større grad blir de viktigste relasjonene i livet. Vennligst respekter barna og moren uten å komme med spekulasjoner om løgnaktigheter!!
liv Skrevet 29. august 2008 #29 Skrevet 29. august 2008 Om trådstarter og samboer får eget barn, betaler de da mindre i barnebidrag til tvillingne? Siden dem får utgifter for eget barn?? Tar NAV hensyn til det?? Amalie Nav tar hensyn til at far har flere barn å forsørge ja.
Gjest Piper Skrevet 29. august 2008 #30 Skrevet 29. august 2008 Jeg kan med hånda på hjertet si at ganske mye av bidrag og barnetrygd går til alt annet enn det det skal. Jeg har mange venninner som "må vente til barnetrygden og bidraget kommer" før de har rå til å kjøpe både det og det andre til seg selv. I ganske mange tilfeller går ungene rundt i arvede klær og sko,får brukte sykler og ski osv. Disse tvillingene til samboeren min koster ca 10000 kr per måned å brødfø og innkjøp av det de trenger ellers. Det sies jo at det skal deles,og med litt over 5000 kr fra far,og moren som også skal bidra med samme beløp, ja,da stiller jeg meg selv et spørsmål: Koster det virkelig så mye å ha to barn per måned???? Helt ærlig folkens! DET NEKTER JEG Å TRO! Nok engang! Samboeren min slaktes! Kom ikke å si at det ikke går utover meg som samboer. Skal ikke barna ha tak over hodet, strøm, varmt vann til å bade og dusje, seng, skap osv også? Eller er det bare mat ol som gjelder? Og det koster å ha to barn, selv om du kanskje ikke tror det. I løpet av et år så koster det nok mer enn det du tror, for alt koster. Og det må jo være fantastisk at barnet kan bruke arvede klær, eller må de ha alt nytt bare fordi bidragsyter betaler bidrag?
KristiAmalie Skrevet 1. september 2008 #31 Skrevet 1. september 2008 jeg håper virkelig at NAV tar hensyn til at man for sine egne barn om man betaler bidrag til sin samboers barn. Får vi skal ha barn, og bidraget til hans barn er DYRT!! Og hun har gått å skrudd opp bidraget. KUN fordi hun er sur på min samboer!! AHH det systemetet er ikke rettferdig.. Er det sikkert at NAV tar hensyn til at vi får vårt eget barn nå?? Huff ..
Gjest Dream on Skrevet 1. september 2008 #32 Skrevet 1. september 2008 Selv om moren tillegges en viss minsteinntekt som hun ikke har, burde bidraget for tvillingene i dette tilfellet være minst 10000 kr pr mnd. Så du synes det? 10000 for to barn? Som alenemor til tre mottar jeg 5000 per måned. Og faren deres tjener nøyaktig ti ganger (!) så mye som meg. Men det er egentlig greit, i motsetning til mange andre her synes jeg ikke det er barnefarens jobb å betale strøm, vann, mat og husleie- litt må mor faktisk bidra med selv også, når hun har valgt å få barn...
Gjest Piper Skrevet 2. september 2008 #33 Skrevet 2. september 2008 (endret) jeg håper virkelig at NAV tar hensyn til at man for sine egne barn om man betaler bidrag til sin samboers barn. Får vi skal ha barn, og bidraget til hans barn er DYRT!! Og hun har gått å skrudd opp bidraget. KUN fordi hun er sur på min samboer!! AHH det systemetet er ikke rettferdig.. Er det sikkert at NAV tar hensyn til at vi får vårt eget barn nå?? Huff .. Det går ikke an å bare skru opp bidraget som man selv vil, for Nav har takster å gå etter. Kanskje mannen din ahr betalt for lite en stund, og at han nå betaler det han egentlig skal. Det kan være bidraget blir litt redusert når dere får barn, men ikke forvent deg store summer. Det kommer an på hvilken inntekt han ahr, for er bidragsevnen hans mye høyere enn det han betaler kan dere også risikere at bidraget ikke blir endret selv om dere får barn. Endret 2. september 2008 av Piper
Helen Skrevet 2. september 2008 #34 Skrevet 2. september 2008 råden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå