Gjest Cathena Skrevet 20. august 2008 #1 Skrevet 20. august 2008 Jeg klør i åpninga på kjønnsorganet..., òg sånn noen cm. inn. Det følest litt sårt, men jeg er ikke rød eller noe. Hva kan det være? Noe på apoteket som hjelper? Kan det være fordi jeg har badet mye i saltvann etter en uke i syden? Har ikke ikke noe illeluktende utflod eller noe, er bare nett det at det klør og er litt sårt.
Gjest Cathena Skrevet 20. august 2008 #3 Skrevet 20. august 2008 (endret) uff da...! Jeg har aldri hatt det noen gang, men en gang må være den første...! Hva kan jeg kjøpe på apoteket? Så slipper jeg å spøre der... Men pleier en ikke å få illeluktende utflod av sopp? Endret 20. august 2008 av Cathena
wind-up bird Skrevet 20. august 2008 #4 Skrevet 20. august 2008 (endret) Du kan kjøpe Canesten (kapsler + krem), og evnt. vivag når symptomene er borte for å forebygge nye plager. Når det er sagt bør du strengt tatt ta en tur til legen og få sjekket at det er soppinfeksjon når du ikke har hatt det før og derfor ikke kjenner igjen hvordan symptomene er i din kropp. Les litt her: http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad...oe_i_underlivet Lykke til Endret 20. august 2008 av wind-up bird
Gjest Cathena Skrevet 20. august 2008 #5 Skrevet 20. august 2008 (endret) Jeg har helt angst når det gjelder å gå til legen med slike ting...! Jeg håper jeg kan klare å behandle det selv..., for det er ikke av det ekstreme, klør mest når jeg begynner å klø for å si det sånn... Hva med sex? Bør jeg unngå det om jeg har fått sopp? Endret 20. august 2008 av Cathena
wind-up bird Skrevet 20. august 2008 #6 Skrevet 20. august 2008 Jeg har helt angst når det gjelder å gå til legen med slike ting...! Jeg håper jeg kan klare å behandle det selv..., for det er ikke av det ekstreme, klør mest når jeg begynner å klø for å si det sånn... Hva med sex? Bør jeg unngå det om jeg har fått sopp? Partner kan bli smittet, så det er kanskje aller best å la være.
wind-up bird Skrevet 20. august 2008 #7 Skrevet 20. august 2008 Jeg har helt angst når det gjelder å gå til legen med slike ting...! Det er faktisk ikke farlig å snakke med verken lege eller ansatte på apoteket. Det er vel få som syns det er kjempegøy å dra til legen med underlivsproblemer, men man må nesten bare hive seg i det..
Humleblomst Skrevet 20. august 2008 #8 Skrevet 20. august 2008 Hvis du synes det er enklere kan du be legen din om å henvise deg til en kvinnelig gynekolog. Da slipper du at fastlegen din ser på deg. Og så kan det være til hjelp å huske at slike ting som dette er helt hverdagslig for en lege og en på apoteket å snakke om, så selv om du føler at det er flaut, synes ikke de det. I storbyer finnes det også egne klinikker som undersøker kjønnsykdommer og slikt gratis, du kan jo kanskje se om det er noe slikt i nærheten og ta turen dit. Der er det leger som du ikke møter igjen senere, som gjør dette dag ut og dag inn. Og så får du også sjekket opp i diverse kjønnsykdommer når du først er igang, for sikkerhets skyld (det kan forsåvidt være lurt uansett når du først er i gang, hvis det er den minste lille risiko for at du kan ha fått det). For å være helt ærlig kan det være fornuftig å tøye litt grenser på det med gynekolog-skrekk, og finne ut at det faktisk ikke er så farlig. For det er veldig få kvinner som kan/bør gå gjennom livet uten at en lege tar en titt på underlivet. Ihvertfall så lenge man ikke er jomfru når man gifter seg, og ektemannen er 100% "ren" og holder seg på matta gjennom et lagt liv, eller man lever i sølibat. Og ikke engang da kan man garantere at man ikke får problemer med underlivet av forskjellig slag.
Sans Skrevet 20. august 2008 #9 Skrevet 20. august 2008 Jeg synes du først og fremst skal gå på apoteket og kjøpe canesten, krem + stikkpille. Alt dette er i én pakke. Det følger med en innføringspinne, så setter du pillen dypt inn i skjeden. Og så smører du deg med krem sånn pakningsvedlegget foreskriver. Du vil da få merkelig utflod, men dette er kunn pillerester ettersom den løser seg opp inne i skjeden din. (Og du kan ikke ødelegge noe som helst av å føre den pillen opp i skjeden. Skjeden er helt lukket innover, så det er helt trygt) Dette ville jeg gjort for å lette symptomene med en gang - hvis det er sopp, så vil det da gå bort. Min erfaring med sopp er at hvis jeg ikke starter behandlingen, blir det verre og verre til det blir nærmest uutholdelig.... Og alt som skal til er som sagt denne behandlingen, som tar 3-4 dager. Og symptomene bedres raskt. Sopp er svært vanlig, og alle kvinner vil oppleve det i løpet av livet - er du heldig, er dette første og siste gang. Men sånn som jeg, kan ha det svært ofte. Jeg er en av de heller uheldige. Men det er jo ikke farlig på noen som helst måte. Det at sopp er så vanlig, vil forresten også si at canesten og andre soppmidler er noe de på apoteket selger mest av. Så å komme dit med spørsmål om det, er ikke unormalt - for de ansatte er det en rutine å svare på disse spørsmålene. Det er forresten heller ikke en kjønnssykdom. Altså; det trenger ikke bety at noen har smittet deg - det er bare skjeden din som av en eller annen grunn er i ubalanse, og produserer for lite av et eller annet. Kanskje du nettopp har gått på antibiotika, eller vært på ferie. Kanskje du har brukt truseinnlegg og svettet mer nedentil enn kroppen er vant til. Kanskje dopapiret du brukte i helgen loer mer enn det du vanligvis bruker... Grunnen kan være nær sagt alt. Men jeg er ABSOLUTT enig i at du bør bite tenna sammen og prøve å gå til gynekolog. Rett og slett for å ha gjort det - det er lurt å ha kontroll på underlivet sitt! Og det å ha gjort det når det sannsynligvis ikke er noe galt, for da trenger du ikke være nervøs for annet enn denne nye og ukjente situasjonen Og jeg kan forsikre deg om at gynekologisk undersøkelse IKKE er så forferdelig ille. Selvfølgelig er det tusen ting jeg heller gjør enn at en lege skal kikke mellom beina mine, men legen er profesjonell, du er helt trygg, og tro meg - h*n har sett underliv i alle fasonger og former, barbert/ubarbert, luktende/ikkeluktende osv osv. Du har med andre ord ingenting å være flau over.
Gjest Cathena Skrevet 3. september 2008 #10 Skrevet 3. september 2008 Det er en stund siden nå, men jeg var tenkt å gå til legen, men det gikk plutselig over av seg selv. Så jeg regner med det ikke var sopp..., eller kan det gå over av seg selv?
Gjest Gjest_lille_* Skrevet 3. september 2008 #11 Skrevet 3. september 2008 Jeg klør i åpninga på kjønnsorganet..., òg sånn noen cm. inn. Det følest litt sårt, men jeg er ikke rød eller noe. Hva kan det være? Noe på apoteket som hjelper? Kan det være fordi jeg har badet mye i saltvann etter en uke i syden? Har ikke ikke noe illeluktende utflod eller noe, er bare nett det at det klør og er litt sårt. Jeg synes dette høres ut som kalles for kjønnsvorter.. Jeg hadde lignende før og jeg bare klødde uten å "se" noe spesielt. jeg gikk til legen og dette må bare leges av seg selv. Du MÅ avstå fra sex for dette smitter med en gang og blir du ikke kvitt det er det noe som kan komme igjen flere ganger i løpet av livet fordi det er en bakterie som er vanskelig å få ut av kroppen.
sebra Skrevet 3. september 2008 #12 Skrevet 3. september 2008 hmm kjønnsvorter er virus og ikke bakterier.og man blir ikke kvitt viruset.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå