Gå til innhold

Pass opp for det lille ekstra!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Visste du at en caffe latte om dagen, i tillegg til det du vanligvis spiser, kan gi en vektøkning på seks kilo i løpet av et år?

Det er ofte de små tingene vi stadig vekk putter i oss, som en neve nøtter, et glass rødvin til middagen eller litt sjokolade etter kaffen, som utgjør de ekstra kiloene som sniker seg rundt på midjen.

Her kan du sjekke hva noen ekstra munnfuller kan ha å si for vekten dersom du spiser det daglig:

DETTE BLIR DEN ÅRLIGE VEKTØKNINGEN:

1 flaske brus (0,33l)= 7 kg ekstra

1 glass rødvin (1,5dl)=5,6 kg ekstra

1 kanelbolle = 8,8kg

1 dl cashewnøtter = 19,7kg ekstra

1 mariekjeks = 1,4 kg ekstra

1 caffe latte (helmelk) = 6,4 kg ekstra

50g melkesjokolade = 14,5 kg ekstra

Greit å vite? Det er jo så lett å si: Jamen, jeg spiser da så sunt og variert, det er antakelig naturlig for meg å være så rund... :fnise:

SE hvor lite som faktisk skal til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg drikker aldri kaffe latte. Da har jeg jo spart inn seks kilo! :-D

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg drikker caffe latte ca en til to ganger i året. :)

Skrevet

Hm.... jeg drikker kaffe latte hver dag, men har gått ned 20 kg det siste året... må være noe feil med meg. ;)

Skrevet

Jeg drikker latte med soyamelk, så det er vel derfor jeg ikke er feit som et fjell da... :fnise:

Gjest Fjøsnisse42
Skrevet (endret)

Mysan du har et poeng i forhold til småspising, men tallene er totalt ubrukelige og basert på en mekanisk tilnærming til menneskekroppen. En kalori er IKKE en kalori. Forbrenningssystemet vårt reagerer veldig forskjellig på forbrenning av fett, karbohydrater og protein.

Har skjedd VELDIG mye på kunnskapssiden ang. kroppsfett og forbrenning de siste årene. Desverre er ikke staten(eller KK?) oppdatert på dette i særlig grad.

Endret av Fjøsnisse42
Gjest Fjøsnisse42
Skrevet

Her er funnene i en fersk studie oversatt til norsk:

International Journal of Food Sciences and Nutrition, 2008, 1-13

Effects of two energy-restricted diets differing in the carbohydrate/protein ratio on weight loss and oxidative changes of obese men.

-19 overvektige menn i 30-årsalderen med en BMI på ca 35 var med i studien, og ble delt i to grupper: Høy-Protein (HP) og Lav-Protein (LP).

Begge gruppene fikk en diett med omtrent 30% kaloriunderskudd (18kcal/kg kroppsvekt).

HP-gruppen fikk 30% av kaloriene fra protein, 40% fra karbohydrater og 30% fra fett

LP-gruppen fikk 15% av kaloriene fra protein, 55% fra karbohydrater og 30% fra fett.

Altså var det ingen av forsøkspersonene som per definisjon fulgte en "lav-karb" diett, HP-gruppen fikk bare det man kan kalle et mer optimalt inntak av protein og litt mindre karbohydrater enn LP-gruppen.

Resultatene var høyst bemerkelsesverdige, da HP-gruppen gikk ned over dobbelt så mye i vekt som LP-gruppen, noe som kan forklares med lavere karbohydratinntak og dermed væsketap. Imidlertid reduserte HP-gruppen fettmassen signifikant mer, med i gjennomsnitt 18.4% mot 12.7% i LP. Enda mer interessant - insulinnivåene gikk ned med 37.3% (HP) mot 11.3% (LP) og insulinfølsomheten økte med 109.2% (opptil 251.6%) i HP mot 32.3% i LP. Insulinfølsomheten er et mål på hvor effektivt insulin kan gjøre jobben sin i kroppen, er som regel veldig lav hos overvektige mennesker, og kan være en indikasjon på diabetes type 2.

Forskerne observerte en unik aktivering av oksidative mekanismer på HP-dietten, som kort sagt bevarte forbrenningen bedre og som sannsynligvis var involvert i den økte fettreduksjonen!

Det var omtrent like forbedringer i triglyserider og HDL/LDL-kolesterol.

Gjest Gjest_Karianne_*
Skrevet
Mysan du har et poeng i forhold til småspising, men tallene er totalt ubrukelige og basert på en mekanisk tilnærming til menneskekroppen. En kalori er IKKE en kalori. Forbrenningssystemet vårt reagerer veldig forskjellig på forbrenning av fett, karbohydrater og protein.

Har skjedd VELDIG mye på kunnskapssiden ang. kroppsfett og forbrenning de siste årene. Desverre er ikke staten oppdatert på dette i særlig grad.

Hun skriver KAN bli .. og det er faktisk sant. Det er ikke så mye som skal til alltid ..

Gjest Fjøsnisse42
Skrevet

Mitt poeng er at du ikke feks kan sammenligne nøtter og brus, se isolert på kaloriene og komme med en påstand om kroppsfettet, da det ikke forholder seg slik i VIRKELIGHETEN.

Skrevet
Mitt poeng er at du ikke feks kan sammenligne nøtter og brus, se isolert på kaloriene og komme med en påstand om kroppsfettet, da det ikke forholder seg slik i VIRKELIGHETEN.

Neivel - hvordan forholder kalori-innholdet i nøtter seg etter din regnemåte?

Skrevet

Spiser/drikker man dette utover det kaloriinntaket man skal ha i løpet av en dag, legger man selvsagt på seg! Det er da innlysende!

Gjest bamsemums
Skrevet

Dette blir veldig teoretisk. Og viktig å huske på at man må spise dette i tillegg til det man vanligvis spiser, hver dag! Man kan fint f eks drikke caffe latte hver dag og tom gå _ned_i vekt! De fleste inntar ikke det samme hver dag og har variasjon i inntak og aktivitet.

Det mysan sier er ikke feil, men blir vanskelig å overføre til praksis mener jeg...

Skrevet

Jepp, sånn er det.

Etter å ha blitt påvirket blant annet på kg om at en kalori er en kalori, begynte jeg å spise en is i ny og ne, i stedet for nøtter, som har vært kosen min. Og hva skjer, jo kiloene kommer snikende. Ikke bare av is, men en kanebolle i ny og ne. Nå er jeg tilbake til nøttekosen, og det funker best for meg. :)

Gjest Gustava
Skrevet
Jepp, sånn er det.

Etter å ha blitt påvirket blant annet på kg om at en kalori er en kalori, begynte jeg å spise en is i ny og ne, i stedet for nøtter, som har vært kosen min. Og hva skjer, jo kiloene kommer snikende. Ikke bare av is, men en kanebolle i ny og ne. Nå er jeg tilbake til nøttekosen, og det funker best for meg. :)

:ler: Så du mener at du legger annerledes på deg av like store kalorimengder av f.eks:

Iskrem

Nøtter

Kake

Brus

???

Skrevet
:ler: Så du mener at du legger annerledes på deg av like store kalorimengder av f.eks:

Iskrem

Nøtter

Kake

Brus

???

Oi, var det morsomt? :roll:

Jeje. Svaret på spørsmålet ditt er ja. Folk må få spise det de vil, men jeg velger løsninger jeg kan leve med uten å få det lille ekstra. Og det får jeg altså ved å skeie ut med boller og is.

Skrevet
Oi, var det morsomt? :roll:

Jeje. Svaret på spørsmålet ditt er ja. Folk må få spise det de vil, men jeg velger løsninger jeg kan leve med uten å få det lille ekstra. Og det får jeg altså ved å skeie ut med boller og is.

Selvsagt er det morsomt .. 1000 kalorier = 1000 kalorier - enten det dreier seg om is eller nøtter, forskjellen er bare mengden mat som skal til for å 1000 kalorier. Men hvis man spiser mer enn man forbrenner så legger man like mye på seg av 100 kalorier nøtter som 100 kalorier boller.

Skrevet
Selvsagt er det morsomt .. 1000 kalorier = 1000 kalorier - enten det dreier seg om is eller nøtter, forskjellen er bare mengden mat som skal til for å 1000 kalorier. Men hvis man spiser mer enn man forbrenner så legger man like mye på seg av 100 kalorier nøtter som 100 kalorier boller.

Jaja, du får tro det da. :troest:

Gjest Fjøsnisse42
Skrevet

Tror du 1000 kcal fra sukker har samme effekt som 1000 kcal fra kylling? Hvordan forklarer du studien jeg gjenga? Verden går videre selv om du ikke liker det :sur:

Litt om TEF:

* Termisk effekt av føde (TEF) - du forbrenner i forbindelse med måltidene!

TEF tilsvarer den energi som brukes under prosesser som fordøyelse, opptak, omsetning av næringsstoffer og termoregulering. Energiomsetningen (forbrenningen) øker tvert når måltidet starter, og økningen varer 3-12 timer avhengig av måltidets energiinnhold og sammensetning. Den termiske effekten av protein – det du forbrenner bare ved å spise – er faktisk omtrent dobbelt så høy (rundt 25%) som for karbohydrater (under 10%) og fett (under 5%), og kan derfor øke den totale TEF i måltidet. Det vil si at du faktisk forbrenner mer ved å innta protein i et måltid, sammenlignet med om du bare inntar karbohydrater og/eller fett (sett at energiinntaket er det samme). Vitenskapelige studier på sammenhengen mellom TEF og måltider, har vist at proteinrike måltider (30 % protein) fører til en høyere TEF i forhold til mindre proteinrike måltider (15 % protein), og at den økte metthetsfølelsen har sammenheng med proteinet i måltidet. Krydrete måltider som chili, sennep og liknende, øker TEF mer enn måltider som ikke er krydret. Koffein har også vist seg å øke TEF hvis det inntas regelmessig gjennom hele dagen. Det er tydelig at protein har en positiv effekt på den termiske effekten, noe som hjelper på den totale forbrenningen.

Gjest Fjøsnisse42
Skrevet

Iskrem

Nøtter

Kake

Brus

???

Hvis du orker å undersøke selv, ikke høre på andre, så vil du se at det kommer stadig flere studier som viser at en kalori ikke er en kalori. Kalorimodellen er en ELDGAMMEL forbrenningsteori. En kalori er den energimengde som skal til for å heve temperaturen av ett gram vann én grad Celsius, ved et trykk på én atmosfære.

Dette holder ikke for å beskrive forbrenning i en menneskekropp 100%, da termisk effekt, hormonell effekt(insulin, glukagon..) og mange andre faktorer spiller inn.

Ved nærmere ettertanke tror jeg de fleste vil se det innlysende i at x antall kalorier fra rent sukker har en litt annen effekt på kroppen(forbrenningsmessig) enn samme antall kalorier fra feks fisk.

Skrevet
Her er funnene i en fersk studie oversatt til norsk:

International Journal of Food Sciences and Nutrition, 2008, 1-13

Effects of two energy-restricted diets differing in the carbohydrate/protein ratio on weight loss and oxidative changes of obese men.

-19 overvektige menn i 30-årsalderen med en BMI på ca 35 var med i studien, og ble delt i to grupper: Høy-Protein (HP) og Lav-Protein (LP).

Begge gruppene fikk en diett med omtrent 30% kaloriunderskudd (18kcal/kg kroppsvekt).

HP-gruppen fikk 30% av kaloriene fra protein, 40% fra karbohydrater og 30% fra fett

LP-gruppen fikk 15% av kaloriene fra protein, 55% fra karbohydrater og 30% fra fett.

Altså var det ingen av forsøkspersonene som per definisjon fulgte en "lav-karb" diett, HP-gruppen fikk bare det man kan kalle et mer optimalt inntak av protein og litt mindre karbohydrater enn LP-gruppen.

Resultatene var høyst bemerkelsesverdige, da HP-gruppen gikk ned over dobbelt så mye i vekt som LP-gruppen, noe som kan forklares med lavere karbohydratinntak og dermed væsketap. Imidlertid reduserte HP-gruppen fettmassen signifikant mer, med i gjennomsnitt 18.4% mot 12.7% i LP. Enda mer interessant - insulinnivåene gikk ned med 37.3% (HP) mot 11.3% (LP) og insulinfølsomheten økte med 109.2% (opptil 251.6%) i HP mot 32.3% i LP. Insulinfølsomheten er et mål på hvor effektivt insulin kan gjøre jobben sin i kroppen, er som regel veldig lav hos overvektige mennesker, og kan være en indikasjon på diabetes type 2.

Forskerne observerte en unik aktivering av oksidative mekanismer på HP-dietten, som kort sagt bevarte forbrenningen bedre og som sannsynligvis var involvert i den økte fettreduksjonen!

Det var omtrent like forbedringer i triglyserider og HDL/LDL-kolesterol.

Skal ikke avfeie studien - men om den er aldri så godt gjennomført (jeg har ikke lest gjennom artikkelen du referer til) kan man ikke generalisere resultater man observerer hos 19 personer til hele befolkningen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...