Illalla Skrevet 19. august 2008 #1 Skrevet 19. august 2008 Jeg har en kjempestor basilikumplante som jeg har fått fram fra en liten urteplante kjøpt på lokal matbutikk. Den er ca 30-40 cm høy nå og stenglene er grove og nesten treaktig, den får stadig også nye skudd. Nå i det siste har jeg oppdaget noe jeg først trodde var insektegg på to eller tre av stenglene. Men etter å ha studert dem litt og ingen insekter er kommet fram enda(etter ca en uke) begynner jeg å lure. Første ide var at det var skjoldlus, men det er ingen nymfer eller noe som beveger seg på planten. Det ser nesten litt ut som "kviser" eller nuppet hud, og den følger ikke noe form for system. Det bare plutselig starter ca 1/4 opp fra jorden, og fortsetter sporadisk oppover stengelen, men ikke helt til topps. Nederste "nupper" er blitt litt større siden jeg oppdaget dem, og har blitt brunere, og de øverst oppe er bare grønne nupper(litt usikker på om det har blitt flere) Har prøvd å skrape dem bort, det går fint med de minste av dem, men de større sitter ganske godt fast. Ikke vil jeg skraper for mye heller, jeg kan jo komme i skade for å ødelegge stengelen på planten. Jeg kom over en dansk side som nevnte ødem som er en fysiologisk sykdom hos stueplanter, men har ikke funnet noe godt bilde av dette noen steder, så jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte Er det noen som har peiling på hva dette kan være for noe sært?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå