Gå til innhold

Kokebok - system?


Mania

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har samlet en del superbe oppskrifter gjennom de siste månedene, og har nå tenkt å sette de inn i ei bok.

Da lurer jeg, er det noen spesielle bøker - er det spesielle systemer som benyttes?

Jeg er et ordensmenneske av natur, og ser for meg at desserter, hovedretter, forretter, kjøtt,- og fiskretter osv holdes samlet hver for seg.

Men dette kan jo bli et ganske håpløst om man bare begynner å skrive.

Fortell meg hvordan deres private kokebok er satt opp!

Og kom gjerne med deres aller beste oppskrift :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tre private kokebøker, dvs to bøker og en i en mappe på pC'en.

Den ene er rett og slett en ringperm som jeg legger alle ark og oppskrifter jeg river ut av blad i .

Den andre er en spiralblokk med stiv perm med bilde av en ku utenpå. Fremst har jeg laget et alfabetisk register, der hver bokstav har en side, der står alle oppskriftene ramset opp under sin bokstav og hvilken side jeg finner dem. Etter dette registeret kommer oppskriftene på rekke og rad, og sidene er da nummerert. altså vil jeg bake voller slår jeg opp på B i registeret, der står det at boller er side 15, slår opp på side 15!!!

Fungerer kjempefint...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ringperm delt inn i kapitler slik som du nevner; middager, dessert, fisk osv. Oppskriftene der er delvis skrevet inn på pc - hvert kapittel har sin mappe på pc'en, og når jeg skriver inn en ny oppskrift behøver jeg bare printe ut siste side + ny innh.fortegnelse (som lages automatisk - en pr. kapittel). Det har jo en tendens til å samle seg opp noen oppskrifter før jeg får skrevet det inn på pc da......

.... og det er en av grunnene til at jeg etterhvert ofte bare setter rett inn i permen oppskrifter jeg henter fra nettet (begynner å bli mange) eller klipper ut fra blader, eller plukker med meg i butikken. Så skriver jeg det manuelt inn i innholdsfortegnelsen, for lettere å finne det igjen.

Jeg kjøpte tidligere en del matblader som jeg pga. plassmangel har måttet pakke bort. Men før jeg gjorde det satte jeg meg ned og gikk gjennom hvert blad, og laget en liste over de oppskriftene jeg syntes var interessante, med henvisning til blad og nr (f.eks. Guacamole, Alt om Mat nr. 4/1985). Denne listen oppbevarer jeg i oppskriftspermen min, og dersom det frister å lage noe fra listen finner jeg lett fram til rett blad.

Slik fungerer det hos meg, og jeg syns det er oversiktlig og greit.

Men når alt dette er sagt, er det noen som har ført statistikk på hvor ofte de bruker "fremmede" oppskrifter de finner rundt omkring??? Min erfaring er at jeg bruker mye de samme oppskriftene om og om igjen, og når jeg skal lage noe nytt er det helst ting jeg har smakt hos andre og fått oppskriften på......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før skrev jeg også inn alle oppskriftene for hånd. Men jeg var ikke fornøyd med håndskriften så jeg har begynt å skrive det inn på pc:n og skriver det og limer inn eventuelle bilder. Da får jeg alle oppskriftene på samme sted. Jeg ble så lei av å bla utklippene fra ukeblader o.l. Setter arkene i en ringperm under kategorier. Fungerer perfekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt mine oppskrifter i en ringperm og har brukt følgende kategorier:

1. Storfe

2. Svin

3. Kylling og fjærkre + egg

4. Lam

5. Fisk og skalldyr

6. Kjøttdeig

7. Pølserog kokt skinke+ bacon

8. Wok

9.Pasta og pizza

10. Sauser, marinader og supper

11. Gjærbakst

12. Desserter og kaker

13. Grønnsaker

15. Diverse

Dette fungerer veldig greit for min del, og jeg finner lett fram i mitt system :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Jeg deler løse oppskrifter og blader inn slik:

blader/hefter (Gorumega, Glad i mat, matprat-heftet o.l. i egne permer.

løse oppskrifter: i perm delt inn etter land. Italia, Thailand, Frankrike, Kina, India, Amerika osv.

Ingen oppskrifter kommer inn i permen uten at den er prøvd først, da hadde jeg druknet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...