Gjest Gjest Skrevet 18. august 2008 #1 Skrevet 18. august 2008 Det siste halvåret har jeg fått forferdelige menssmerter: får så vondt at jeg blir sengeliggende og jeg kaster opp. Smertene varer i ca en dag/halvt døgn. Kjennes i magen, men sprer seg nedover i beina også. "heldigvis" har jeg til nå fått mensen i helgene slik at jeg ikke har fått noen sykefravær pga dette. Dvs sist fikk jeg smerter på kvelden før en arbeidsdag og lå våken store deler av natten med voldsomme smerter. Men også veldig kjipt at jeg mister en helg i måneden pga dette... Jeg har til nå har jeg prøvd følgende for å få mindre smerter/redusere smerten når den først har kommet: -propper i meg smertestillende. Tar max 3-4 i løpet av en dag (iht veiledningen på pakken). Liker forøvrig ikke å måtte ta så mye smertestillende og prøver å holde det på et minimum. Har fortsatt vondt trass i at jeg tar disse tablettene. -varme karbad -ikke spise noe dagen før mensen. Dette er litt vanskelig iom at jeg ikke vet sikkert når den kommer. Og i tillegg blir jeg godtesjuk før mensen. Men hvis jeg ikke spiser noe særlig før mensen blir det mindre smerter (blir på en måte mer plass i magen) og slipper å kaste opp. -holde meg generelt i god form i form av trening. Og trene situps hver dag. Desverre rekker jeg ikke å trene like mye i hverdagen som jeg skulle ønske. Etter siste gangs våkenatt med smerter og påfølgende arbeidsdag uten å ha fått nattesøvn vet jeg ikke om jeg orker flere slike økter. Det er jo også underlig at jeg plutselig får så vondt pga mensen i en alder av 30 år, når jeg aldri har hatt slike problemer tidligere? Tidligere merket jeg ikke engang at jeg fikk mensen, mens jeg nå blir sengeliggende... Kan det være noe galt med meg på andre måter eller er det vanlig å plutselig få slike menssmerter? Er også vanskelig å skulle bli så lammet så plutselig. Merket det på ferien at jeg plutselig måtte legge meg ned og være sengeliggende resten av dagen pga disse smertene... Jeg har ikke født barn tidligere. Og jeg er helt sikkert ikke gravid. Dette er altså menssmerter, men jeg vet ikke om jeg holder det ut. Vet at hvis jeg går til legen vil jeg bare få resepter på ymse kjemikalier, både på smertestillende og P-piller. Men må si jeg er skeptisk til dette. Ønsker ikke å gå på p-piller, da dette ikke føles bra ut på kroppen min. Så har noen noen gode råd? Og ikke minst, hva skriver man på egenmeldingen hvis man faktisk må være hjemme fra jobb pga menssmerter? Har ikke så veldig lyst til å skrive menssmerter, iom at dette er en så typisk "kvinnelidelse". Vi pleier alltid å være åpne på arbeidsplassen hva som feiler oss når vi har vært borte. Er liten arbeidsplass og dermed gjennomsiktig sånn sett. Kan alternativ behandling være noe i stedet for kjemikaliene til legen? Og vil dette bli dyrt? Jeg har for tiden rimelig dårlig råd, er student uten støtte fra lånekassa...Er uansett redd for ikke å bli tatt alvorlig av legen. Men jeg kan love at jeg ikke er noen pyse, smertene er virkelig helt forferdelige og setter meg helt ut av spill. Takker for alle gode innspill
Saeria Skrevet 18. august 2008 #2 Skrevet 18. august 2008 Jeg ville gått til legen. H*n kan gi deg litt sterkere smertestillende. Dessuten er de fleste leger godt klar over at mange kvinner lider av store smerter ifm. mensen.
Essie_ Skrevet 18. august 2008 #3 Skrevet 18. august 2008 (endret) Er enig med Saeria. Legen din kan sikkert hjelpe deg. Jeg har god effekt av opptil 1250 mg Naproxen i døgnet, men jeg vil tro at du trenger "kraftigere skyts". Evt kan legen din henvise deg til gynekolog hvis det trengs å utrede smertene. Sterilisering fjerner som regel smertene, men jeg vil tro at det ikke er aktuelt for en 30-åring som ikke har barn. Lykke til. OT: Man skriver vel aldri på egenmeldingen hva som feiler en? Det har jeg aldri vært borti. En annen ting er jo om man forteller det til den man snakker med når man ringer jobben. Men i utgangspunktet har ikke arbeidsgiver noe med hva som feiler en. Endret 18. august 2008 av Anemsi
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2008 #4 Skrevet 19. august 2008 Er enig med Saeria. Legen din kan sikkert hjelpe deg. Jeg har god effekt av opptil 1250 mg Naproxen i døgnet, men jeg vil tro at du trenger "kraftigere skyts". Evt kan legen din henvise deg til gynekolog hvis det trengs å utrede smertene. Sterilisering fjerner som regel smertene, men jeg vil tro at det ikke er aktuelt for en 30-åring som ikke har barn. Lykke til. OT: Man skriver vel aldri på egenmeldingen hva som feiler en? Det har jeg aldri vært borti. En annen ting er jo om man forteller det til den man snakker med når man ringer jobben. Men i utgangspunktet har ikke arbeidsgiver noe med hva som feiler en. Takk for svar! Ja jeg er fullt klar over at man ikke er pliktig å skrive diagnose på sykemeldingen. Var vel mer hvordan man skal gripe det an sånn rent praktisk. I utgangspunktet vil jeg jo holde meg unna for mye smertestillende også, men ser jo at det ikke er noen annen utvei når jeg ligger og vrir meg i smerter. Så blir vel enda mer kjemikalier i kroppen min.... Vedrørende sterilisering er absolutt noe dette jeg ønsker, iom at det er uaktuelt med barn. Men jeg vet ikke om jeg vil få lov av legen å gjennomføre det. Har hørt det er veldig strenge krav for å få utført operasjonen, iom at de er så redde for at man angrer seg? Jeg har ingen andre grunner til å ikke ønske meg barn utover at jeg ikke ønsker barn, at jeg i perioder har depresjoner som ikke gjør meg i stand til å ta vare på barn, samt at de psykiske problemene er i alle ledd i familien og at jeg dermed ikke ønsker å videreføre dette. Og har også hørt at det er veldig dyrt?
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2008 #5 Skrevet 19. august 2008 Er du over 25 år så har du krav på å få sterilisering etter eget ønske. Egenandelen er på ca 6000. Men dette vil ikke endre smertene. Der er det enten fjerning av livmoren, eller fjerning av livmorslimhinnen som er aktuelt. Tips: For å kunne regulere kosten bedre, lær deg FAM (søk på ovusoft). Da vet du mer nøyaktig når mensen kommer, og når du må bytte mat.
Fimlen Skrevet 19. august 2008 #6 Skrevet 19. august 2008 Du kan nok få sterke smertestillande hos legen din vil eg tru. Eg sliter med akkurat det same sjølv. Tidlegare kunne eg omlag ikkje reise meg for å gå på enkelte dagar, men dette løyste eg ved hjelp av p-piller. Etter eg fann rette merket for meg har blødningane redusert seg, og smertene er levelige.
Imax Skrevet 19. august 2008 #7 Skrevet 19. august 2008 Ta en tur til legen. Hvis du plutselig har fått menssmerter kan det jo være andre ting som kan være galt? Kanskje det har vært noe endringer? Det er vel forøvrig ingen grunn til at du ikke skal kunne bli sterilisert, aldersgrensen er vel 25?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå