Gå til innhold

Mensen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 15 år og jeg har hatt mensen 2 ganger! Første gangen var midt i 7ende klasse. så kom den et halvt år etterpå, å nå har jeg ikke hatt det på 2 år. Bør jeg gå til legen? Kan det være farlig? Jeg har ikke spiseforstyrelser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den ene venninnen min fikk mensen første gang da hun var 15!

Det er ganske vanlig med veldig uregelmessig mens når man er i puberteten. Det tok et halvt år fra første gang jeg hadde det til neste gang, f.eks.

MEN: hvis du er bekymret, er det bedre å gå til legen. Det er ikke gøy å gå og bekymre seg for noe sånt. Så får du et skikkelig svar :)

Skrevet
Den ene venninnen min fikk mensen første gang da hun var 15!

Det er ganske vanlig med veldig uregelmessig mens når man er i puberteten. Det tok et halvt år fra første gang jeg hadde det til neste gang, f.eks.

MEN: hvis du er bekymret, er det bedre å gå til legen. Det er ikke gøy å gå og bekymre seg for noe sånt. Så får du et skikkelig svar :)

Takk for svar! Jeg har næmlig hørt at jeg ikke kan få barn hvis jeg ikke snart får mensen. Men over til et annet spørsmål. Jeg svetter så utrolig mye når jeg trener. MYE mer enn alle andre.. å ikke bare når jeg trener, når det er varmt ute.. Utrolig flaut. Kan jeg gjøre noe med det?

Skrevet

Du får kjøpt noe greier på apoteket, som jeg selvfølgelig ikke husker hva heter når, men skal si ifra hvis jeg husker deg..

Men barberer du deg under armene?

Skrevet
Du får kjøpt noe greier på apoteket, som jeg selvfølgelig ikke husker hva heter når, men skal si ifra hvis jeg husker deg..

Men barberer du deg under armene?

Er sikkert aluminiumsklorid du tenker på.

Funker bra mot svetting, finnes mye informasjon om det på forumet og ellers på nettet.

Skrevet

Ja, jeg bareberer meg under armene. Hvordan det?

Skrevet

Nei har bare testet det der, og barbere kontra ikke gjøre det..

Man svetter mer med hår under armene, men da er det nok noen annen grunn..

Men drikker du mye vann?

For det kan hende at du svetter mer ved fysisk aktivitet da.

Men det er jo også bedre, for da lukter det ikke så ille.

Skrevet
Nei har bare testet det der, og barbere kontra ikke gjøre det..

Man svetter mer med hår under armene, men da er det nok noen annen grunn..

Men drikker du mye vann?

For det kan hende at du svetter mer ved fysisk aktivitet da.

Men det er jo også bedre, for da lukter det ikke så ille.

Jeg drikker 1-2 liter vann om dagen

Skrevet

Det at mensen ikke stabiliserer seg kan komme av lite fett på kroppen. Har jeg lest et eller annet sted - ikke ta det for god fisk. Hvis du har svært lite fett på kroppen, kan det jo hende at du rett og slett er for tynn. Men i og med at du er 15, så er du jo fremdeles langt fra ferdig utviklet. :)

Jeg tror mengden vann du drikker er sunn, jeg.

Skrevet

Du høres nesten ut som meg.. :P

Men jeg fikk mensen første gang når jeg var 12 år, har vel egentlig hatt det uregelmessig siden da.(Er nå 24) Men jeg valgte sammen med legen å begynne på p-piller. Dette hjalp.

Ang svetting; Jeg har alltid hatt problemer med at jeg svetter mer enn alle. Jeg brukte aliminiumskloreksidin (eller hva det nå heter... nevnt tidligere her) i ca 6 mnd. Etter jeg slutta har svetten under armene sluttet til daglig.

Fremdeles når eg trener svetter jeg som en gris av ingenting, selv om jeg trener flere ganger i uka. Jeg har rett og slett valgt og gi blaffen i dette. Dersom du får nok væske er svetting bare sundt mener jeg!!

Det viktigste er å prøve å ikke tenke på det, det er utrolig hvor mye det hjelper.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg fikk mensen som 9åring.. :|

Men om du ikke har hatt mensen på en stund kan der rett å slett bare være på grunn av spisevaner. Jeg har fått opphold i mensenperioden da jeg har spist mye mer enn vanlig eller mye mindre enn vanlig. Trenger ikke å være spiseforstyrrelser.

Ang svetting så har jeg slitt med dette siden 12-13årsalderen. Jeg prøvde stop 24 eller hva den heter som man får på apoteket. Dette funket ikke på meg. Jeg kan svette som en gris bare ved å gå opp noen trappetrinn. Sykt irriterende. Men jeg har lært å leve med det. Bryr meg ikke lengre. Periodevis svetter jeg nesten ingen ting. Jeg prøver egentlig bare å ikke bevege meg mye med bråe bevegelser eller noe som bruker mye energi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...