Gå til innhold

Balsamico


Salt

Anbefalte innlegg

Da jeg var på påskeferie i Tyskland, spiste jeg en kveld en salat med balsamico- eddik (tror jeg det var), over. Det var utrolig godt, så nå sitter jeg her med en nyinnkjøpt flaske balsamico vineddik som lukter helt grusomt!! Hva blander dere denne typen eddik med for å få den spiselig til salaten? Finnes det balsamico som jeg kan kjøpe ferdig til å spises, uten å drive og blande med diverse andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bland med olivenolje og bruk som dipp til loff. Eller ha i urter og hvitløk og bruk som dressing.

Denne tomatsalaten (til 6 pers) er kjempegod:

6 tomater

2 små sjalottløk

basilikumblader

(evt. fetaost og/eller grilletkyllinfilet)

Dressing:

1 ts sennep

1 dl balsamicoeddik

4 dl. olje (piskes inn)

salt/pepper

1 fedd presset hvitløk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være oppmerksom på at det finnes mange varianter av balsamico eddik. Jo eldre (og dyrere) jo bedre.

Noen er lagret i opptil 25 år og de smaker bare helt fantastisk. (det er bare få dråper som skal til altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte en billig variant av balsamico eddik til ca 50 kroner. Den var rett og slett ubrukelig. Helt grusom smak. Men flaska var fin å se på så den får stå som pynt på kjøkkenbenken! Tror dette er et produkt det lønner seg å legge noen kroner i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får jeg kjøpt litt mer eksklusive varianter, og til ca. hvilken pris? Har dere noen merker dere vil anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missuganda

Jeg kjøper basalmico på smart club til ca. 100 kroner. Fungerer fint de.

Tips: Bruk litt basalmico i sauser det er godt. :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper min balsamico eddik på Jakobs på Holtet, (Oslo) husker ikke helt hva den koster, men det er nok over 150 kr.

Bland den med olivenolje, ha evt. også i litt dijonsennep, hvitløk, krydder, ørlite sukker o.s.v. Smak deg fram.

Velassorterte matvareforretninger som Ultra, Meny og Centra (og sikkert flere andre) vil ha god balsamicoeddik av det slaget som har blitt lagret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Den de har på rimi til ca 25,- er veldig god. Jeg bruker den masse. Den er veldig god i salat. Bare blander den med litt olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men av og til på cafe så får man liksom balsamico rundt kanten av tallerkenen som pynt... nesten som en sirup faktisk. Søt og kjempegod.

Det er jo ikke bare baqsamico, er det vel?!

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile
men av og til på cafe så får man liksom balsamico rundt kanten av tallerkenen som pynt... nesten som en sirup faktisk. Søt og kjempegod.

Det er jo ikke bare baqsamico, er det vel?!

Noen som vet?

Det er enten veldig vellagret Balsamico, men det er lite sannsynlig dersom det ikke er en veldig veldig dyr restaurant, eller "vanlig" Balsamico som er kokt inn med sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...