Gå til innhold

Jeg har fått nye naboer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det har flytta inn nye naboer i etasjen over meg, og de bokstavelig talt gir meg dundrende hodepine! Jeg misliker de allerede, etter bare to dager! Tilmed vurderer å flytte herfra på grunn av de! De stamper og høres som elefanter når de går over gulvet, rett over stua mi, og her sitter jeg nå og har dundrende hodepine for det er som om noen dunker her inne når de går. Og det rister i skapene mine når de går over gulvet. Og de gjør det konstant! Skulle tro de prøvde å l age hull i gulvet så hardt stamper de. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre! Blir så teit å ringe på til de og be de slutte å stampe i gulvet også. Men jeg sitter her med hodepine andre dag på rad og dette h***te gidder jeg ikke leve i... Hele helga har blitt ødelagt på grunn av dem. Først hadde de DEN festen, men jeg tenkte at jaja, de får bråket seg unna snart og det er sikkert en innflyttingsfest. Men når de ikke har fest, da lager de fortsatt bråk hjemme til meg. Det er helt ekstremt... Jeg tror jeg blir gal av den konstante stampingen i gulvet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå og snakk med dem, slik skal du ikke ha det. Bare vent til sinnet har lagt seg litt før du går opp.

Skrevet

Nei, jeg gjør det bare ikke. Jeg vet hvordan det blir. Jeg manner meg opp, ringer på og så mister jeg vel mot og mæle... Jeg bare orker ikke dette mer!!! ARGH, klarer ikke engang høre mine egne tanker her hjemme. Og se har musikk på og prater høyt og her er det veldig lydt og jeg tenker med grøss og gru på at er det slik jeg skal bo og leve nå. Med knasking av hodepinetabletter, sov-i-ro og plugger i ørene når jeg må sove... Idiotisk, helt idiotisk og håpløst dette. Jeg har fri kun en dag i uka, og tenkte å slappe av og sitter her med hodepine og masse bråk fra de... Nei, jeg tror ikke det er særlig smart om jeg ringer på hos de og varsler fra. Skal jeg liksom be de slutte å stampe så hardt i gulvet... De tror sikkert jeg overdriver og aner vel ikke hvor godt det høres... Jeg bare hater de allerede.

Skrevet

Neivel, da får du tåle det, eller flytte. Eller forventer du at de plutselig skal innse hvor mye de bråker selv?

Tro meg; jeg vet hvordan du har det. Det forrige stedet jeg bodde var det naboer som ikke akkurat var stille. Jeg gikk opp og pratet med dem, og de var overhodet ikke klar over hvor lytt det var. De ba om unnskyldning, og etter det var det rolig. Jeg anbefaler at du på en høflig måte forteller dem hvor mye dette plager deg.

Skrevet

skrive ett brev kanskje? så du ikke mister munn og mæle?

Du har vel hatt folk over deg før, så du vet jo at det kommer lyd når du bor som du bor, men dersom de bråker utover det som er normal adferd, er det jo igrunnen verd ett forsøk å skrive ett lite brev til dem.

Skriv det pent, og bare forklar at det er veldig lytt ovenfra og ned, på en pen mte uten å kjefte.

De har jo rett til å gå som de vil, men dersom du skriver det på en skikkelig måte, kan det jo være de tar hensyn.

Det er kanskje mulig å isolere bedre mellom etagene? legge på lydisolering i tak kanskje? Det er vel ihvertfall verd å sjekke, dersom du eier og ellers må vurdere å flytte.

Skrevet

De som bodde der før, hørte jeg aldri lyd fra når de gikk over gulvene. Så det er helt nytt for meg. Disse er ekstreme. Snakka med en annen nabo nå og ungene hans fikk ikke sove i natt på grunn av at de hadde fest...

Skrevet

Du har jo nødt til å snakke med dem da, dette går jo bare ikke.. Og saken blir ikke bedre om du ikke gjør det, de aner jo ingenting om hvor frustrert du er!!

Det du må gjøre er å planlegge alt du skal si før du går opp, så blir det enklere når du konfronterer dem. Jeg ville ha bare tatt meg en prat med dem jeg, ikke si "dere bråker så mye og tramper så hardt i gulvet!!" Prøv deg heller frem med "Det er så utrolig lytt her, jeg hører veldig godt at dere går og sånn. Kanskje dere kan prøve å dempe dere litt slik at det ikke blir så mye bråk i leiligheten min" osv.

Du kan jo også be om nr til en av dem, slik at hvis de har fest så kan du sende en melding om de kan dempe seg. Det er ikke like skummelt som å gå opp til en fest og være partypoopern! Lykke til

Skrevet

Har sett i blokker jeg har bodd i før, når noen har vært ekstra høylydte at de som mister både mot, munn og mæle før de skal klage, hadde hengt opp en morsom, kreativ og anonym lapp med både tegninger og alt på, ang klagingen.

Det kan hjelpe.

En venn av meg skulle klage på at alle som gikk forbi vinduet hans tittet inn til han (:fnise:), så han hang også opp et brev med tegninger av sommerfugler og mennesker i oppgangene i blokka, hvor han samtidig pent ba de slutte å titte inn vinduet hans. :ler:

Kan være verdt et forsøk. husk å ta med tegningene da. F.eks av store svære troll som tramper på små søte mennesker. :lol:

Skrevet

Dette hørtes kjent ut. Jeg bodde en kort periode under en veldig tung mann, som gikk så det knaket i hele huset. Jeg våknet om natta om han våknet og gikk over gulvet. Så jeg føler med deg. Jeg tenkte som deg at jeg ikke kunne be om ham om å liste seg så. Men i ditt tilfelle vet du hvertfall at det er mulig å ikke bråke sånn, siden de forrige beboerne var roligere. Jeg antar at de ikke listet seg rundt på tærne. Jeg syns du skal si fra. Man kan ikke ha det sånn.

Skrevet (endret)

Har de nettop flyttet inn eller driver de å flytter inn?

Det blir jo gjerne litt mere "tramping" når noen flytter inn! De skal sette ting på plass osv....La det gå en stund for å se det ann!

Det er ikke sikkert at dette vil vedvare etter at de har fått sakene på plass!

Det blir alltid litt "bråk" der folk flytter inn - dette gjelder alle, men det avtar når dem kommer i orden!

Endret av Prosit
Skrevet

Tror det er lurt å si fra til dem, de kan jo ikke vite hvor lytt det er.

Skrevet

En kamerat av meg ble spurt av naboene under seg om han kunne endre ganglaget sitt mens han gikk rundt i leiligheten (!). Det høres unektelig litt spesielt ut å gå og spørre noen om de kan gå annerledes i sin egen leilighet, men han tråkket veldig hardt ned på hælen og laget da en trampelyd for hvert skritt. Og etter å ha tenkt på det litt så forsto jeg godt at naboene sa fra, og det var heller ikke noe problem for kameraten min å gå litt annerledes.

Jeg anbefaler deg å si fra, men for all del vær blid og hyggelig mot dem! Antakelig aner de ikke at det er så lytt mellom leilighetene.

Håper det ordner seg for deg! :)

Skrevet

Hvorfor gjøre det så vanskelig?

Det er ikke verre enn å ta turen opp, ringe på, presentere deg, ønske dem velkommen.

"Det er temmelig lytt her i denne blokka, så jeg hørte at dere har flyttet inn, og tenkte å hilse på... Jeg skjønner at dere ikke har kommet helt i orden ennå så mye som dere løper rundt hele dagen... det er jo mye som må på plass når man flytter til et nytt sted, og det blir vel godt når når dere er ferdige med alt"

Problem solved.

Du har fått hilse på de nye naboene, og samtidig gitt beskjed om at det er veldig lytt og at du hører hvert skritt de tar.

Gjest Lille Bie
Skrevet

Heisann! Jeg er ett slik menneske som tramper med hælen når jeg går. Når jeg bodde hjemme måtte mamma be meg gå litt lettere når jeg gikk i 2.etg, det hørtes nemlig veldig godt! :fnise: Dette hadde jeg selvfølgelig ingen anelse om! Fordi resten av familien er ganske lett på tærne :ler:

Men jeg henger meg på de andre her og er enig i at du må si ifra til naboene dine, ellers kommer det til å klikke for deg en dag, og du kommer til å kjefte dem huden full.. Da blir du sett på som den "kokko nabodama".. Not good! :lur:

Kommet fram til noe eller?

Skrevet
Hvorfor gjøre det så vanskelig?

Det er ikke verre enn å ta turen opp, ringe på, presentere deg, ønske dem velkommen.

"Det er temmelig lytt her i denne blokka, så jeg hørte at dere har flyttet inn, og tenkte å hilse på... Jeg skjønner at dere ikke har kommet helt i orden ennå så mye som dere løper rundt hele dagen... det er jo mye som må på plass når man flytter til et nytt sted, og det blir vel godt når når dere er ferdige med alt"

Vet du hva, jeg hadde ikke tatt et hint hvis naboen min sa det der til meg. Det er altfor indirekte, og det høres mer ut som om du mener løping opp og ned i gangen. Hvis man går tungt så er det antakelig noe man ikke er klar over, og da må man få beskjed om det (på en hyggelig måte selvfølgelig). Så ingen grunn til å være så krass mot trådstarter fordi du er så fornøyd med din egen løsning, gjest :ler:

Skrevet

Hvorfor ikke si at den forrige beboeren hadde tepper på gulvene og at det er blitt veldig lytt etter at det ble tatt bort??

Uansett så kan jeg vanskelig forstå at du har sittet 1 dag og irrirtert deg over dem, i stedet for å gå opp å hilse på dem??

Så utrolig uhøflig!

Skrevet
Uansett så kan jeg vanskelig forstå at du har sittet 1 dag og irrirtert deg over dem, i stedet for å gå opp å hilse på dem??

Så utrolig uhøflig!

Hæ? Alle hilser da ikke på naboene og ønsker dem velkommen, heheeee :gjeiper:

Skrevet
Hæ? Alle hilser da ikke på naboene og ønsker dem velkommen, heheeee :gjeiper:

Hvorfor ikke? Det er en fordel for begge parter å ha en god tone seg i mellom.

Det er da så mye lettere å klage til noen som man har hatt et hyggelig møte med først. :jepp:

De trenger ikke være bestevenner og fly ned dørstokken til hverandre, men et høflig "hei" og "velkommen" er da ikke annet enn normal folkeskikk.

Hvis mitt første møte med naboen var "kan du slutte å gå på hælen når du går, det bråker så mye nede hos meg", tror jeg at jeg hadde stått igjen som et spørsmålstegn, og faktisk også blitt litt irritert...

Jeg hadde ærlig talt trodd at hun/han klaget bare for å klage, og hadde syns det var svært så utrivelig.

Men hvis naboen hadde tatt seg bryet med å hilse først, hadde jeg visst at naboen var hyggelig, og når hun/han da sa til meg at det bråkte når jeg gikk, hadde jeg forstått at jeg hadde en uvane som lagde problemer for andre.

Jeg hadde forstått at hun/han ikke klagde bare for å klage.

Skrevet

Jeg ville ringt på og sagt i fra på en veldig høflig måte. Å skrive lapp til dem syns jeg virker litt feigt. Heller bedre å komme face til face og si ifra. Det er ekkelt og ubehagelig men helt nødvendig og normalt. Som oftest tar folk det veldig fint så lenge du sier høflig ifra. Om det ikke blir bedre så må du si ifra om at du klager til huseier/borettslag.

Du kan jo først hilse på dem og så si med vennlig tone: Du jeg lurte bare på om det var mulig å være obs på at det er utrolig lytt her. Når noen går over gulvene så høres det veldig godt.

Skrevet

Jeg tror de har dempet seg nå. Jeg har ikke klaget men regner med at kanskje noen andre gjorde det siden det er blitt stillere der oppe nå. Håper bare det varer og at det ikke er stille for at de ikke er hjemme eller noe sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...