Gjest Gjest Skrevet 17. august 2008 #1 Skrevet 17. august 2008 Jeg har et problem med temperamentet mitt - jeg overreagerer veldig i noen situasjoner og rettferdiggjør da at jeg blir kjempesint. Jeg angrer alltid på reaksjonene, men klarer ikke der og da å gjøre noe med det Nå har jeg bestemt meg for å ta tak i dette og oppsøke hjelp. Er det noen som har god erfaring med bestemte terapiformer? Behandlere (Osloområdet eller Trondheim)? Hvor langvarig behandling må man regne med?
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2008 #2 Skrevet 18. august 2008 Ingen? Trenger ikke være egne erfaringer fra akkurat dette, men om noen vet noe om egnede terapiformer vil jeg gjerne høre.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2008 #3 Skrevet 19. august 2008 Jeg vet ikke om noe som knytter seg direkte til sinnemestring, men jeg har lest om at det finnes bra terapier for det. Jeg ser for meg at kognitiv terapi bør fungere bra. Da prøver man å se hvilke tanker som ligger bak aggresjonen og så endre disse tankene eller måten man får utløp for dem på. Det meste som finnes vil jeg tro dreier seg om ulike varianter av terapi hvor man snakker. Det virker anntagelig bra, men har en svkahet. Mange mennesker er enten såpass ute av kontakt med hva de egentlig føler eller de blir så "kapret"/overmannet av sinnet sitt at de ikke klarer å se hvilke tanker som trigger det selv om de tenker grundig etter. Det som vil hjelpe på det er å arbeide litt med pusten. Når man blir ophisset så vil pusten dels gå veldig fort, dels låse seg helt litt varierende fra person til person, dag til dag og hva man føler. Uansett vil den ikke være rolig og dyp. Hvis man puster rolig og dypt er det nesten umulig å være skikkelig opphisset samtidig. Man kan derfor lære å dempe sinne, gjennom å lære å mestre pusten. Når man går fra hektisk eller forknytt pust til rolig og dypt så vil man også i mye større grad se tanker og følelser som er assosiert med opphisselsen. Når man først er der så er det mye lettere å ta tak i og endre disse tankene enn om man er helt låst i sitt sinne. Jeg vet at en del psykologer legger vekt på pust i sitt arbeid, men at de fleste ikke gjør det. Det finnes noen som gir kurs i noe jeg tror kalles pusteintegrasjon (-sterapi?) i Oslo. Hvis pust høres interesant ut for deg kan du bruke dette som et supplement til annen terapi. Alternativt kan du prøve å jobbe litt med pust selv. Du kan puste inn og telle til 4, holde pusten (mykt og uanstrengt) og telle til to, puste ut og telle til 4 og holde pusten og telle til to og så puste inn og telle til 4 osv. Dette roer ned og gir dypere og friere pust. Du kan også bare sitte og telle pust hvor hver utpust er en gang, eller å si inn og ut til deg selv når du puster inn og ut, eller du kan bruke lengre tid på utpust enn innpust. Tell for eksempel til 4 på innpust og 6 eller 8 på utpust. Eller droppe telling og bare prøve å la pusten ut være lengre enn inn. I situasjoner hvor du blir opphisset fokuserer du så på pusten og prøver å puste rolig.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2008 #4 Skrevet 19. august 2008 Takk for svar Det høres interessant ut både kognitiv terapi (er det bare psykologer som driver med det?) og pusteteknikker. Angående å gjøre øvelser selv er det noe jeg såvidt har prøvd tidligere, men jeg tror jeg trenger sterkere lut enn meg selv til å hjelpe meg.
Yogamann Skrevet 19. august 2008 #5 Skrevet 19. august 2008 Takk for svar Det høres interessant ut både kognitiv terapi (er det bare psykologer som driver med det?) og pusteteknikker. Angående å gjøre øvelser selv er det noe jeg såvidt har prøvd tidligere, men jeg tror jeg trenger sterkere lut enn meg selv til å hjelpe meg. Nei, også andre en psykologer kan tilby kognitiv terapi. Det finnes også noe som heter mindfulness based cognitive therapy som er en slags kombinasjon av vestlig kognitiv terapi med pustearbeid og litt meditasjon på pusten. Hvis du sender meg en PM kan jeg gi deg navn og nummer til en i Oslo omerådet som tilbyr akkurat det og som jeg synes er veldig flink. Lykke til, er imponert over at du tar tak i dette:)
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2008 #6 Skrevet 19. august 2008 Takk for det svaret også Jeg skal somle meg til å registrere meg og sende en pm. Jeg synes selv det er på høy tid å ta tak i problemet, jeg har på en måte glemt det mellom hvert utbrudd (jeg er nemlig både oppegående og snill til vanlig), men har nå kommet til et punkt i livet hvor jeg er nødt til å ta noen grep, blant annet om jeg skal kunne vurdere å få barn og fungere som jeg vil i et forhold.
Gjest Liv Karin Skrevet 11. september 2008 #7 Skrevet 11. september 2008 Jeg har et problem med temperamentet mitt - jeg overreagerer veldig i noen situasjoner og rettferdiggjør da at jeg blir kjempesint. Jeg angrer alltid på reaksjonene, men klarer ikke der og da å gjøre noe med det Nå har jeg bestemt meg for å ta tak i dette og oppsøke hjelp. Er det noen som har god erfaring med bestemte terapiformer? Behandlere (Osloområdet eller Trondheim)? Hvor langvarig behandling må man regne med?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå