Gå til innhold

Mamma røyker

Anbefalte innlegg

Gjest Datteren
Skrevet

hei! jeg trenger desperat hjelp!!!!!!!!!

Moren min røyker, og har gjort det siden vidregående( nå er hun 50 år). og jeg har hele mitt liv misslikt det. men det er først de siste 5 årene at ejg har skjønt hvor farlig det egentlig er! for 3 år siden fikk jeg sammenbrudd og var utrøstelig fordi jeg trodde hun hadde sluttet, også fersket jeg henne ute på terassen en kveld!;(

hun sa hun skulle prøve å slutte, men jeg tok henne igjen og igjen! og nå, intill for 5 min. siden. var jeg 99% sikker på at hun hadde sluttet. men nå nettop kom hun hjem fra byen og luktet vondt, jeg titter i veska, og hva finner jeg? en 10 pakning Kent. men nå mener jeg alvor! jeg ORKER ikke tanken på at hun røyker! mange av vennene hennes gjør det og når de er på besøk og går ut for å ta en røyk sier jeg rettog slett at da må de vente ute i 30 min. for jeg vil ikke dø ung pga. deres problemer! men jeg blir helt gal! MAMMA RØYKER! jeg vet mange gjør det, men jeg vil ikke at hun skal dø ung, og jeg vil ikke at jeg skla dø ung, eller noen i familien min. jeg har sakt til henne flere ganger de siste to årene at hvis jeg finner en pakke i veska hennes, eller fersker henne. så rømmer jeg! og nå tror jeg sannelig det er påtide! hvis ikke hun klare å slutte når hennes 9 år gamle datter gråter seg til sengs av det, så krever det noe mer! jeg tåler uansett ikke lukten av røyk! jeg blir ordentlig dårlig og kvalm! HVORDAN SKAL JEG FÅ HENNE TIL Å STOPPE???????????? jeg prøver å følge med henne så mye som mulig, for å passe på at hun ikke røyker. men det er umulig ettersom jeg går på skole og hun på jobb, og uansett pleier hun å jobbe i vinter- og høstferien og da får jeg ikke holdt øye med henne.

hva skal jeg gjøre??

jeg setter pris på alle svar som kan hjelpe meg!

hilsen Datteren til en Røyker....

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet
hei! jeg trenger desperat hjelp!!!!!!!!!

Moren min røyker, og har gjort det siden vidregående( nå er hun 50 år). og jeg har hele mitt liv misslikt det. men det er først de siste 5 årene at ejg har skjønt hvor farlig det egentlig er! for 3 år siden fikk jeg sammenbrudd og var utrøstelig fordi jeg trodde hun hadde sluttet, også fersket jeg henne ute på terassen en kveld!;(

hun sa hun skulle prøve å slutte, men jeg tok henne igjen og igjen! og nå, intill for 5 min. siden. var jeg 99% sikker på at hun hadde sluttet. men nå nettop kom hun hjem fra byen og luktet vondt, jeg titter i veska, og hva finner jeg? en 10 pakning Kent. men nå mener jeg alvor! jeg ORKER ikke tanken på at hun røyker! mange av vennene hennes gjør det og når de er på besøk og går ut for å ta en røyk sier jeg rettog slett at da må de vente ute i 30 min. for jeg vil ikke dø ung pga. deres problemer! men jeg blir helt gal! MAMMA RØYKER! jeg vet mange gjør det, men jeg vil ikke at hun skal dø ung, og jeg vil ikke at jeg skla dø ung, eller noen i familien min. jeg har sakt til henne flere ganger de siste to årene at hvis jeg finner en pakke i veska hennes, eller fersker henne. så rømmer jeg! og nå tror jeg sannelig det er påtide! hvis ikke hun klare å slutte når hennes 9 år gamle datter gråter seg til sengs av det, så krever det noe mer! jeg tåler uansett ikke lukten av røyk! jeg blir ordentlig dårlig og kvalm! HVORDAN SKAL JEG FÅ HENNE TIL Å STOPPE???????????? jeg prøver å følge med henne så mye som mulig, for å passe på at hun ikke røyker. men det er umulig ettersom jeg går på skole og hun på jobb, og uansett pleier hun å jobbe i vinter- og høstferien og da får jeg ikke holdt øye med henne.

hva skal jeg gjøre??

jeg setter pris på alle svar som kan hjelpe meg!

hilsen Datteren til en Røyker....

Aldri i verden om det er en niåring som har skrevet dette. Du skjønte liksom da du var bare fire år hvor farlig det var å røyke? Jeg er enig med deg at det er dumt og at man kan risikere å dø tidligere enn om man ikke røyker.

I alle tilfelle må man være motivert selv for å slutte med noe, uansett hva det måtte dreie seg om.

• Liker 3
Skrevet

Ingen som ikke virkelig VIL slutte å røyke, klarer det, røykeren må VILLE det selv, helt inners inne.

Derfor har aldri jeg fått MIN mor til å stumpe røyken (til tross for hennes tidligere kreft).

Skrevet

Signerer LilleMy.

Å mase kan faktisk bare gjøre det hele verre.

Skrevet

Be henne å lese "røykeboken", ikke skumlese, men les nøye, også det som er kjedelig! mens du hele tiden oppmuntre henne til å ta røyke:)

Funket veldig bra på en vennine av meg som var stor røyker, og ikke motivert til å slutte da hun åpnet boken.

Gjest Nishiki
Skrevet

Vis man er så redd for at moren sin skal dø trenger man kanskje hjelp..?

• Liker 1
Skrevet

Det funket ikke på min søster.

Men hun har sluttet nå da. Ved hjelp av Champix.

Skrevet

Hvorfor skal DU få moren din til å slutte å røyke? Det har du faktisk ingenting med! Jada, røyker er farlig og KAN føre til tidlig død og alskens sykdommer, men det gjør alt annet i livet også. Du kan dø ung av å gå over et fotgjengerfelt og du kan få kreft av å drikke kaffe. Men det er fint lite du kan gjøre for å få henne til å slutte å røyke, det er noe hun må ha lyst til selv og være motivert for. Jeg vil anbefale deg til å i alle fall slutte å sippe over det faktum at hun røyker... skaff deg hjelp.

• Liker 1
Skrevet

Sist jeg sjekket, så er det ikke ett barns oppgave å oppdra foreldrene sine, mammaen din er over 50, og godt over myndig. Det og røyke er ikke synonymt med å dø ung. Det er riktignok en økt risiko for kreft og kols, men det er HENNES valg, og ikke ditt...

Om hun virkelig ikke har lyst til og slutte og røyke, så er sjansen utrolig liten for at hun faktisk vil klare og slutte og røyke... Om du er så plaget av at mammaen din røyker, så kan du kanskje holde deg litt unna? du trenger ikke sitte på fanget hennes når hun tenner en røyk...

Det at du har truet henne til og slutte og røyke gjør ikke ting bedre for og si det slik. Det at hun faktisk må smugrøyke, og all den energien som går med på og skjule det for deg, skaper bare enda mer stress i hennes verdag, og da er røyketrangen enda større...

Så i bunn og grunn, voks opp, hele verden dreier seg ikke om deg, og moren din lever ikke for og gjøre deg til lags... Om hun vil røyke, la henne!

• Liker 1
Skrevet
Sist jeg sjekket, så er det ikke ett barns oppgave å oppdra foreldrene sine, mammaen din er over 50, og godt over myndig. Det og røyke er ikke synonymt med å dø ung. Det er riktignok en økt risiko for kreft og kols, men det er HENNES valg, og ikke ditt...

Om hun virkelig ikke har lyst til og slutte og røyke, så er sjansen utrolig liten for at hun faktisk vil klare og slutte og røyke... Om du er så plaget av at mammaen din røyker, så kan du kanskje holde deg litt unna? du trenger ikke sitte på fanget hennes når hun tenner en røyk...

Det at du har truet henne til og slutte og røyke gjør ikke ting bedre for og si det slik. Det at hun faktisk må smugrøyke, og all den energien som går med på og skjule det for deg, skaper bare enda mer stress i hennes verdag, og da er røyketrangen enda større...

Så i bunn og grunn, voks opp, hele verden dreier seg ikke om deg, og moren din lever ikke for og gjøre deg til lags... Om hun vil røyke, la henne!

Det må jo være en røyker som klarer å skrive noe slikt. :jepp:

TS, jeg forstår deg veldig godt. Selv om det er opp til din mor om hun ønsker å slutte eller ikke, så tar ikke det bort dine følelser for henne. Du trenger så absolutt ikke hjelp. Det er helt naturlig å være redd for å miste dem man er glad i. :love:

Man har lett for å føle at den som røyker ikke bryr seg om en siden de ikke slutter selv om man ber dem om det. Har selv en mann som røykte mye selv om han fikk beskjed om at han ville dø ung dersom han fortsatte. Jeg fersket ham selv flere ganger etter at han hadde sagt at han sluttet, og det gjorde like vondt hver gang. Men det hjelper ikke å presse på, det gjør alt bare verre ettersom røykeren da blir enda mer stresset. Støtt moren din, og vær der for henne. Det som til slutt gjorde at mannen min klarte å slutte var Champix. Og det at han selv ønsket det såklart. Så snakk med moren din om ikke hun også vil prøve disse, hun får dem hos legen sin.

Lykke til hvertfall, til dere begge.

Skrevet

Du har helt rett. Jeg er røyker, og røyker mest sannsynlig mye mer enn det jeg burde grunnet en stressende hverdag...

Men jeg vet også hvordan det er og bli presset til og slutte og røyke... x-en min presset meg og presset meg for og få meg til og slutte med røyken, men uten viljen og lysten til og slutte, endte jeg opp med og gå rundt og smugrøyke. Og stresset til tusen hver gang jeg traff henne, og hun ville merke jeg hadde tatt en røyk... Hadde altid en unskyldning klar om hun skulle spørre...

Om du ikke virkelig vil slutte og røyke, så er det forbanna vanskelig...

Skrevet

Jeg, som tidligere røyker, kan glatt bekrefte Tidemands innlegg. Når jeg sluttet var det fordi JEG fant ut at jeg ville. DA gikk det fint! :)

• Liker 1
Gjest Lille Bie
Skrevet

Var det ingen her som bet seg merke i at TS liksom var 9 år gammel..?

Skrevet
Det kan like godt være lillesøstra si hun prater om som er 9 da...
Skrevet

Joda, men diskusjonen i seg selv var interessant nok til å fortsette. :ler:

Skrevet
Joda, men diskusjonen i seg selv var interessant nok til å fortsette. :ler:

Uten tvil :)

Tror mamma hadde blitt gretten om jeg rømte hjemmefra for og få henne til og slutte og røyke :P

Skrevet

Når jeg var en 18-19 år så hadde jeg mange og lange samtaler med min mor ang røykingen hennes. Det som det endte med var at hun ville slutte, men ikke helt fikk til å ikke begynne igjen.

Så når hun sluttet enda en gang så sa jeg til henne at om hun begynte igjen, så begynte jeg. Det fungerte, faktisk overraskende godt.

Men jeg har alltid hatt et svært nært forhold til min mor, og har i mange tilfeller fungert mer som en storesøster eller mor for henne enn et barn. Så om dette er noe som vanligvis hadde fungert aner jeg ikke.

• Liker 1
Gjest Grafica
Skrevet

Kan være en skrivefeil (ville ikke vært den første...) og at hun mente 19?

TS, ærlig talt. Mammaen din går ut på verandaen for å røyke. DU dør ikke av at hun LUKTER sigarettrøyk når hun kommer INN. Om hun står der ute en halvtime etter at hun er ferdig betyr det bare at hun kaster bort en halvtime på å stå og fryse. Jeg synes ikke du har noe å klage på når hun ikke røyker inne (og tro meg, jeg vet, jeg har vokst opp med mamma som røyker inne)

Det er ikke moren din som har et problem. Ja, røyking er skadelig. Men det virker som om du har veldig overdrevent og skrudd syn på hvor farlig det er. Jeg vil nesten anbefale deg en samtale med en psykolog, for det virker som om du har en overdreven angst for død.

Gjest Eurodice
Skrevet

Hvis du har lest fra begynnelsen, ville du sett at jeg reagerte på det.

Skrevet

Den første som skrev komenterte dette ja!

Slutt å mase på din mor om at hun skal slutte å røyke!

Hun blir kun klar for å slutte å røyke når hun selv vil og er motivert for det!

Det hjelper ingenting, det blir kanskje tom. værre om du gnåler om dette til din mor hele tiden!

Si heller at du oppriktig er lei deg for at hun røyker og at du er bekymret for helsa gennes, men ikke mas på henne!

Ikke kontroler moren din!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...