Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 14. august 2008 #1 Skrevet 14. august 2008 Hei! Håper på noen svar og løsninger til mitt spørsmål. Hvordan kommer man i kontakt med psykologer og hvordan er fremgangsmåten? Har tenkt på å kontakte fastlegen, men jeg stoler ikke på ham og har aldri gått til ham hvis det er noe. Jeg lurer også på hvordan det blir med penger, har hørt at hvis psykologen ser at det er behov for flere timer, så blir dem dekka av staten, NAV eller noe slikt. Siden jeg hører dårlig, er det vanskelig å ta kontakt via telefon, så det er utelukket... Takker for svar
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2008 #2 Skrevet 14. august 2008 Fordelen med å gå gjennom fastlegen er at du da kommer inn i det offentlige systemet og får dekket endel av utgiftene. Ulempen er at ventelista kan være veldig lang med mindre problemene dine er veldig akutte og alvorlige. Hvorfor stoler du ikke på fastlegen, er det fordi du ikke kjenner ham, eller har du dårlig erfaring? Kanskje du kan bytte? Ellers skal han henvise deg selv om du ikke liker ham altså Du kan også henvende deg til private psykologer, og jeg antar at de fleste av disse har en resepsjon du kan oppsøke i stedet for å ringe. Utover dette vet jeg ikke, det er sikkert flere muligheter Lykke til.
Petra Pan * Skrevet 14. august 2008 #3 Skrevet 14. august 2008 Håper noen har gode tips til deg her. Jeg har dårlig erfaring med dette, men kan jo likevel dele den... For å få offentlig støtte må du få henvisning fra fastlegen først. Det er en smal sak og koster ca. 200 kr. Du trenger ikke gå særlig inn på problemet, bare nevne kort slik at legen har noe å skrive i henvisningen. Er du ikke komfortabel med å få dette av fastlegen ville jeg ha byttet fastlege først. Det kan man gjøre minst 2 ganger i året, på minside.no. Så blir det verre... Legen henviser deg ikke til en bestemt psykolog, men gir deg en liste over hvilke psykologer i din kommune som får støtte fra det offentlige. Du må selv ringe rundt til psykologene på denne lista (har nå byttet fastlege, hun gjør det på samme måte). På lista jeg fikk sto det kort hva slags terapi de ulike kunne tilby, denne informasjonen var ofte feil... Mange av psykologene har lange ventelister (3 mnd +, det er i Oslo, kanskje det er bedre der du bor). Synes det er dumt at legen ikke formidler pasienten til en psykolog utfra behov, så man slapp å stå lenge i kø for så og finne ut at denne spesialisten ikke passet helt. Jeg f.eks ble anbefalt kognitiv terapi, men ingen av de to jeg til slutt fikk time hos praktiserte dette. Den siste psykologen jeg prøvde var fæl og uhøflig, og var typen som får kick av å stille en diagnose. Men det er jo mange bra også, og finner du en gjennom den offentlige (kronglete) veien er det billig: egenandel på ca. 280 pr time, og når du har fylt opp frikortet (1600,-??) er det gratis. Det private markedet er nok langt enklere, koster ca. 500-900 pr time. Selv synes jeg det er ganske dyrt, men for god mental helse er det jo egentlig verdt det da. Det ligger forresten en liste over spesialister med avtale på nav.no, følg denne linken: http://www.nav.no/1073750591.cms Lykke til!
Petra Pan * Skrevet 14. august 2008 #4 Skrevet 14. august 2008 Glemte at ringing ikke var noe for deg, men mange av psykologene foretrekker at man sender et kort brev "med dine problemstillinger", så da passer vel det bedre for deg.
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 14. august 2008 #5 Skrevet 14. august 2008 Takk for mange gode svar!:-) Fastlegen min er ikke noe særlig hyggelig eller hjelpsom, har kun gått til ham hvis jeg får time(hørselstest eller liknende), men har en annen lege jeg kan gå til - kan jeg da få hjelp med å finne psykolog? Jeg har tenkt på å bytte fastlege, men kan jeg "velge" selv? Vil helst ha en kvinne(en kvinnelig psykolog også)... Og hvor lang tid tar det? Det private marked? Kan du forklare litt mer, Petra?
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2008 #6 Skrevet 14. august 2008 Jeg vet ikke hvordan det fungerer å komme i kontakt med psykolog. Men, hvis du blir sittende fast i kø lenge, eller hvis du vil gjøre noe på egenhånd i tillegg så tror jeg en av disse bøkene kan være bra. Det er faglig gode selvhjelpsbøker: Depresjon http://butikk.tapirforlag.no/no/node/944 sosial angst sjenanse http://butikk.tapirforlag.no/no/node/1070 lav selvfølelse http://butikk.tapirforlag.no/no/node/945 panikk http://butikk.tapirforlag.no/no/node/1182 Ellers er trening, kosthold, yoga og meditasjon ting som kan hjelpe svært mye på psyken.
Gjest Gjest_b Skrevet 14. august 2008 #7 Skrevet 14. august 2008 Takk for mange gode svar!:-) Fastlegen min er ikke noe særlig hyggelig eller hjelpsom, har kun gått til ham hvis jeg får time(hørselstest eller liknende), men har en annen lege jeg kan gå til - kan jeg da få hjelp med å finne psykolog? Jeg har tenkt på å bytte fastlege, men kan jeg "velge" selv? Vil helst ha en kvinne(en kvinnelig psykolog også)... Og hvor lang tid tar det? Det private marked? Kan du forklare litt mer, Petra? Ja, du kan bytte fastlege etter eget ønske link her. Tror de har en grense på å skifte maks to ganger i året, eller noe. Det beste er naturligvis å forhøre seg med folk rundt seg, hvem som virkelig er fornøyd med legen sin, og syntes h*n tar dem alvorlig nok o.l. Flere leger har noen faste psykologer de henviser til og som de "går gode for". Da kan man lufte ønsker (f.eks. Skal være en kvinne, over en viss alder osv, eller noen som er spesielt gode på visse områder) Tror fastlegen blir byttet nesten på dagen du fyller ut skjemaet, eller veldig fort etterpå. Ventetid på psykolog avhenger av når denne har ledig tid til deg, og vil derfor variere.
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 14. august 2008 #8 Skrevet 14. august 2008 Ok, tusen takk dere:) Jeg kjenner en lege jeg liker godt, men hun er ikke ledig nå. Det også kun menn som er tilgjengelige som fastlege nå, så jeg får vel bare vente litt... Takk for tipsene til bøker, Gjest! :-) Jeg vil ta en titt på disse, men jeg er dog ikke sikker på hva som er mitt problem - derav ønsket om å skaffe psykolog.
Gjest Gjest_b Skrevet 14. august 2008 #9 Skrevet 14. august 2008 Ok, tusen takk dere:) Jeg kjenner en lege jeg liker godt, men hun er ikke ledig nå. Det også kun menn som er tilgjengelige som fastlege nå, så jeg får vel bare vente litt... Takk for tipsene til bøker, Gjest! :-) Jeg vil ta en titt på disse, men jeg er dog ikke sikker på hva som er mitt problem - derav ønsket om å skaffe psykolog. Du trenger jo ikke mer enn en enkelt time hos henne for å bli henvist til psykolog. Kanskje hun kan gjøre et unntak, og ta deg inn, når det bare er en time det er snakk om? Jeg vil tro det er verdt et forsøk, resten av prosessen kan som nevnt ta lang tid, og hvis du har problemer nå, er det like godt å den i gang.
lillesky Skrevet 14. august 2008 #10 Skrevet 14. august 2008 Så blir det verre... Legen henviser deg ikke til en bestemt psykolog, men gir deg en liste over hvilke psykologer i din kommune som får støtte fra det offentlige. Du må selv ringe rundt til psykologene på denne lista (har nå byttet fastlege, hun gjør det på samme måte).Dette gjelder ikke for alle kommuner. Noen steder henviser deg til DPS, hvor du får tildelt psykolog. Og da får man ikke velge selv om det er kvinne eller mann. Hvis man ikke går via fastlegen, så må man gå til privat psykolog. Det er mye dyrere, og du får ingen fradrag. Går du til offentlig psykolog (må henvises via fastlegen) betaler du egenandel (tror det er ca. 280 kr) inntil du har nådd egenandelstaket (ca. 1700), da får du frikort og betaler ikke mer.
Gjest Lamia Lenis Skrevet 14. august 2008 #11 Skrevet 14. august 2008 (endret) ... Endret 17. oktober 2009 av Lamia Lenis
lillesky Skrevet 14. august 2008 #12 Skrevet 14. august 2008 Nei. Jeg tok kontakt med psykologen min selv, uten å blande inn fastlegen. Psykologen min jobber offentlig, og jeg har frikort.Men må man ikke ha henvisning? :klø:
Gjest Lamia Lenis Skrevet 14. august 2008 #13 Skrevet 14. august 2008 (endret) ... Endret 17. oktober 2009 av Lamia Lenis
lillesky Skrevet 14. august 2008 #14 Skrevet 14. august 2008 Jeg trengte tydeligvis ikke det... Har blitt henvist til DPS også, men jeg fant denne psykologen på egenhånd, og syntes han var best. Det vil jeg tro... Er mye surr på DPS, dessverre.
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 15. august 2008 #15 Skrevet 15. august 2008 Jøss, gode svar. Dette gir meg håp Jeg har funnet noen kvinnelige psykologer i mitt område, men jeg er ikke sikker på om de er offentlige. Dog noen av dem ser ut til å være det - de tilhører et firma eller noe liknende. Mobilnummeret står også på informasjonssiden. Skal jeg sende et brev eller en melding? Men hva skriver man...?
Gjest padawan Skrevet 16. august 2008 #17 Skrevet 16. august 2008 den enkleste er å snakke med fastlegen om dette. har selv gåt titl psykolog og blitt hypnotisert og problemene jeg gikk dit for har nå blitt løst.
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 17. august 2008 #18 Skrevet 17. august 2008 (endret) Ring og spør! Ringing er ikke aktuelt for meg, som du leser i de tidligere postene:p Jeg tenkte å kontakte en lege jeg kjenner, men som ikke er fastlegen min. Kan hun henvise meg videre selvom hun ikke er det? Lamia Lenis: jeg kan altså bare kontakte en psykolog jeg syns er egnet, sjekke om hun jobber i det offentlige og dermed få frikort dersom jeg går til henne? Endret 17. august 2008 av sunglasses
Gjest Lamia Lenis Skrevet 17. august 2008 #19 Skrevet 17. august 2008 (endret) ... Endret 17. oktober 2009 av Lamia Lenis
Petra Pan * Skrevet 25. august 2008 #20 Skrevet 25. august 2008 Jøss, gode svar. Dette gir meg håp Jeg har funnet noen kvinnelige psykologer i mitt område, men jeg er ikke sikker på om de er offentlige. Dog noen av dem ser ut til å være det - de tilhører et firma eller noe liknende. Mobilnummeret står også på informasjonssiden. Skal jeg sende et brev eller en melding? Men hva skriver man...? Jeg ville ikke skrevet så mye i et ev. brev, bare kort formulering som gjør at de skjønner litt hva problemstillingen din er. Kan være vanskelig å forklare (du sier at du ikke vet helt), da kan det kanskje best forklares ved å si hva du ikke sliter med, som traumer, spiseforstyrrelser, panikkangst e.l. Psykologene har jo gjerne spesialisert seg innen et eller flere slike områder, de er vel mest interessert i å høre om du faller inn under ett av områdene de ikke behandler. Jeg er ikke kjent med det private markedet, men dette bør være greit å finne frem i på nettet. Ser du har fått mye god hjelp her
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå