Gå til innhold

OL og kroppsfiksering

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jg så nettopp på synkronstuping for menn (hvorfor vet jeg ikke). Kom da til å tenke på: Hvordan hadde dere jenter reagert om en mannlig kommentator hadde sagt ting som:

- Dette er veldreide kropper

- Det ser man spesielt i slow-motion.

- Ja, disse badedraktene skjuler ikke mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jg så nettopp på synkronstuping for menn (hvorfor vet jeg ikke). Kom da til å tenke på: Hvordan hadde dere jenter reagert om en mannlig kommentator hadde sagt ting som:

Ja, spørsmålet var altså hvis mannlige kommentatorer hadde kommentert de kvinnelige synkronstuperne på den måten.

Skrevet

Kroppsfiksering er faktisk helt i tråd med den olympiske ånd. Antikkens atleter var ikke bare idealer for hva en mann skulle prestere, de var også skjønnhetsidealer. Atletenes kropper skulle vises og beskues.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Så du har opplevd kommentarer som at jentene i beach-volleyball er fine når de bøyer seg? Tipper at det hadde blitt en sak fra ottar, kvinnefronten, likestillingsombudet og tjo og hei.

Hvis du legger merke til at media fokuserer på rumpene til kvinnene som spiller, så er det en kommentar i seg selv.

Skrevet
Hvis du legger merke til at media fokuserer på rumpene til kvinnene som spiller, så er det en kommentar i seg selv.

Merker meg at du synes det er ubehagelig å svare direkte på spørsmålet. ;)

Gjest Bellatrix
Skrevet
Merker meg at du synes det er ubehagelig å svare direkte på spørsmålet. ;)

Jeg svarte på spørmålet, det var bare du som ikke forstår at bilder kan si mer en ord.

Skrevet
Jeg svarte på spørmålet, det var bare du som ikke forstår at bilder kan si mer en ord.

Det skjønte jeg selvfølgelig. Likevel har du har ikke svart på spørsmålet om reaksjonene hadde uteblitt om mannlige kommentatorer hadde sagt det samme som kvinnene. Om det er like mye fokus på kvinners kropp har ikke noe med dette å gjøre. Spørsmålet dreier seg om hvorvidt kvinner kan si flåsete og kjønnsdiskriminerende ting uten at det blir reaksjoner. Det du har gjort er å prøve å vri dette bort fra det opprinnelige temaet for å ro det hele bort.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Det skjønte jeg selvfølgelig. Likevel har du har ikke svart på spørsmålet om reaksjonene hadde uteblitt om mannlige kommentatorer hadde sagt det samme som kvinnene. Om det er like mye fokus på kvinners kropp har ikke noe med dette å gjøre. Spørsmålet dreier seg om hvorvidt kvinner kan si flåsete og kjønnsdiskriminerende ting uten at det blir reaksjoner. Det du har gjort er å prøve å vri dette bort fra det opprinnelige temaet for å ro det hele bort.

Om reaksjonene hadde uteblitt vet jeg ikke. Det kommer kanskje an på hva slags kommentarer. Får kvinner høre at de ser veltrente ut? Det hadde sikkert vært forskjell om det ble sagt at hun så veltrent ut eller om det ble sagt at hun hadde fine pupper, rompe etc.

Skrevet

Kanskje det er nettopp det voldsomme fokus på kvinners kropp i utgangspunktet som gjør at man ville reagert mer på en mannlig kommentator som sa slike ting om kvinnelige stupere?

Gjest en som kjenner deg igjen ..
Skrevet

Hvorfor kan ikke du logge inn med brukernavnet ditt? Er det så forferdelig for deg å stå frem med det nicket du ellers går under her på KG? Du dukker jo opp i alle tråder som omhandler kvinner, menn og likestillingsproblematikk. Med mer eller mindre flåsete kommentarer og betraktninger. Det er tydelig at du sliter litt med å forholde deg til reell likestilling. Lurer på hvorfor du er på KG?? For å få uttrykk for sjåvinisme?

Gjest Elfrida
Skrevet

Ble dette sagt? Særlig den siste kommentaren er drøy - det som skjuler seg under en herrespeedo har vel ingenting som helst med sport å gjøre. At de er veltrente er forsåvidt noe som de har til felles med alle utøvere i OL tror jeg, virker litt merkelig å snakke om det på tv.
Skrevet
Kanskje det er nettopp det voldsomme fokus på kvinners kropp i utgangspunktet som gjør at man ville reagert mer på en mannlig kommentator som sa slike ting om kvinnelige stupere?

Der treffer du spikere på hodet. Det er alt for mye fokus på kvinner som objekter fra menns side. Men nesten alt av det er indirekte gjennom bilder og artikler, fordi å samtale om kvinner og deres prestasjoner som om de bare er seksualobjekter selvsagt ikke sømmer seg i et tilsynelatende likestilt samfunn. Man skal ikke si direkte at kvinner kun er seksualobjekter. Men ta en kikk i media for tiden, på hva slags artikler fra OL som handler om kvinnelige idrettsutøvere. Menn tåler så inderlig vel den urett som ikke rammer de selv. Det er blitt gjort undersøkelser som viser at menn misliker å se avkledde og veltrente mannskropper på forsiden av aviser og blader. De blir brydd, får dårlig selvtillitt, sammenligner seg selv med idealmannen osv. De sier til og med at menn ikke skal fremstilles som objekter, den oppgaven er det kvinner som har. Jeg mister iallefall totalt respekten for disse mannfolka som er redaktører for aviser og nettsteder og som tillater dette fesjået. Men de tenker ikke problematisk på det fordi det ikke rammer de selv. Det stigmatiserer jo ikke deres kjønnsgruppe og da er det tydeligvis ikke så farlig.

En dråpe i havet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...