Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har jeg sett på basketball for menn: Der ifører de seg "fem kvadratmeter" stoff i romslige, knelange bukser.

Så har jeg sett på sand-volleyball for kvinner: Der er det ikke nok stoff å snyte seg i en gang, når det gjelder påkledning. Hvorfor er det slik ennå? Hvorfor skal damene kles av og herrene kles på? Hvorfor er det ingen som protesterer? Hvorfor fører det i såfall ikke frem?

Om argumentet er varme, så holder det ikke så veldig syns jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har vært diskutert en del ganger før husker jeg. I forrige OL mener jeg jentene som drev med det høylytt protesterte på at de skulle ha på seg mer klær, så da er det vel egentlig ikke noe problem.

Skrevet
Hvorfor er det ingen som protesterer? Hvorfor fører det i såfall ikke frem?

Fordi vi normal mennesker ikke sammenligner epler og bananer.

Skrevet
Dette har vært diskutert en del ganger før husker jeg. I forrige OL mener jeg jentene som drev med det høylytt protesterte på at de skulle ha på seg mer klær, så da er det vel egentlig ikke noe problem.
Hvorfor ikke ha på seg mere klær? Hva var begrunnelsen her da? Basketballspillere blir i såfall også veldig varme av å være aktivt i gang over lang tid. Hvorfor er ikke trenden at de også får tettsittende sykkelshorts-type klær? Fordi de er menn - og mannekroppen skal ikke "flashes" i tide og utide i full offelntlighet?
Skrevet
Fordi vi normal mennesker ikke sammenligner epler og bananer.
Hyggelig at du vil snakke om frukt og livet i sin alminnelighet, men du har kanskje litt mere utdypende svar enn dette? ;)
Skrevet
Hyggelig at du vil snakke om frukt og livet i sin alminnelighet, men du har kanskje litt mere utdypende svar enn dette? ;)

Epler som basketball og baner som volleyball. Eller på godt norsk sammenligg to ting du kan sammenligne.

Skrevet
Hvorfor ikke ha på seg mere klær? Hva var begrunnelsen her da? Basketballspillere blir i såfall også veldig varme av å være aktivt i gang over lang tid. Hvorfor er ikke trenden at de også får tettsittende sykkelshorts-type klær? Fordi de er menn - og mannekroppen skal ikke "flashes" i tide og utide i full offelntlighet?

De synes selv at det er behagelig å ha på seg de klærne de har, og de synes ikke de er plagsomt nakne. At mennene har på seg mer er da vel ingen grunn til å tvinge jentene til det også. Mennene har heller ikke protestert på sitt antrekk, de synes vel heller ikke at det er noe problem. Hvorfor da alle andre skal legge seg opp idet er jo litt merkelig.

Skrevet

Jeg er veldig lite bevandret i sportsverdenen, men jeg håper mennene i sandvolleyball har en like minimal badebukse på som damene har bitteliten bikini?

Skrevet

Nemlig, Wildy. Der er det jeg mener forskjellene går til fordel for menn. De har nemlig ikke lite klær på seg. De er påkledt med singlett og store bukser. Altså: man selger damekropp her, som alle andre steder i denne skjeve verdenen vår... Noen av oss er veldig lei av dette. Likestilling er en fin ting. ;)

Skrevet
Nemlig, Wildy. Der er det jeg mener forskjellene går til fordel for menn. De har nemlig ikke lite klær på seg.
Innen for baskeball så har dine søstre på seg like mye klær som menn og innen for sandvolleyball så har menn like lite klær som dine medsøster. Så helle sammeligningen din dette faller sammen, siden du snakker om epler og bananer.
Skrevet
Nemlig, Wildy. Der er det jeg mener forskjellene går til fordel for menn. De har nemlig ikke lite klær på seg. De er påkledt med singlett og store bukser. Altså: man selger damekropp her, som alle andre steder i denne skjeve verdenen vår... Noen av oss er veldig lei av dette. Likestilling er en fin ting. ;)

Ja, når skal det bli påbudt at også menn går med bikinitruse på stranda. Nok er nok! Jeg krever reformer!

Gjest Elfrida
Skrevet
og innen for sandvolleyball så har menn like lite klær som dine medsøster.
Nei...jeg tror da ikke det. Kvinner har bikinitruse og topp, mens menn har en singlet og vide shorts. Det er ganske stor forskjell.
Skrevet

Takk for støtten, Elfrida. :popcorn:

Gjest volleyballspiller
Skrevet

Nå er det jo en helt spesiell grunn til at bikini til sandvolleyball for kvinner har så små drakter: Det er kravet. Kravet er der ene og alene fordi menn skal få lyst på ... ja... se. Draktregler har det alltid vært, men mye mer romslige var de før.

For noen år siden så ville det internasjonale forbundet for volleyball få mer PR og oppmerksomhet for sporten, så de bestemte seg for at kvinnene skulle ha minst mulig klær. Før spilte kvinnene i t-skjorter og shorts/sykkelshorts. Etter å ha fått mye pes for å spille ene og alene på sex (hos kvinnene) gav de et strengere reglement for herrerne også, dog for menn så er det så og så mange cm fra knærne, ikke som hos kvinner at trusa ikke får være mer en så og så cm lang.

Har spilt sandvolleyball og innendørsvolleyball siden 1992 og draktene som er i sandvolleyball i dag har ingenting med spillerens behag. Draktene er mildt sagt jævlige.

Det som er mest dumt er at mange gode spillere forsvant etter de nye "sexy" draktreglemanget, da flere land og kulturer har begrensninger for hvor mye kropp man synes er sømmelig. Ja, det er faktisk veldig mye forskjell å spille i mini-bikini i forhold til "boksershorts" og sommertopp. Både med behag og med tanke på sømmelighet.

Skrevet
Nei...jeg tror da ikke det. Kvinner har bikinitruse og topp, mens menn har en singlet og vide shorts. Det er ganske stor forskjell.

Og det er like mange menn som bare bruker shorts.

Gjest Elfrida
Skrevet
Og det er like mange menn som bare bruker shorts.
De må nok følge draktreglene for OL de også.
Skrevet (endret)

Akkurat som at jeg ikke syns at man skal blande sportslig aktivitet og politikk, så syns jeg heller ikke at man skal ta fokuset bort fra selve sporten og blande inn salg av kropp, for å få folk til å bli mere interessert i sport.

Reglementet er der ja, men centimetrene ser ut til å regnes fra knærne for herrenes del - og hos kvinnene fra skrittet. Det er ikke realt og jeg setter lite pris på slikt.

*takk for langt og opplysende innlegg litt over her, volleyballspiller*

Endret av Margareth
Skrevet

Husker dere shortsene på 80-tallet? Ikke mye vide shortser den gangen. Tingen er at motebildet forandrer seg. I disse dager er det nå en gang sånn at menn ikke bruker frimerkeshorts eller tanga.

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article1018935.ece

"Sandvolleyballspillerne Ingrid Tørlen og Nila Håkedal er sikre på at de må leve med stripteasebeskyldninger og nakenhets. - Vi er mer sunne forbilder enn mange pop- og filmstjerner. Vi spiser og trener alt vi kan.

...

Begge finner det høyst naturlig å gå på badestranden i bikini. Like naturlig blir det da å spille sandvolleyball i bikini."

http://web3.aftenbladet.no/sport/article226422.ece

"Forslaget fra det internasjonale sandvolleyballforbundet, FIVB, blir gledelig mottatt av sandvolleyballspiller Vegard Høidalen.

- Røttene til denne idretten er klare. Jentene har alltid spilt i bikini, mens guttene har spilt i shorts. Vi trener uten t-skjorte, og i den amerikanske ligaen har man alltid spilt uten t-skjorte. Det er på tide at det også blir innført her. Dette ser jeg på som positivt, sier Høidalen. Høidalen tror at de nye kleskodene kan innføres rimelig snart, så lenge det ikke kolliderer med kontrakter arrangører allerede har med FIVB."

Skrevet (endret)

Vel, jeg tillater meg alikevel å tenke mitt, selv om "reglene alltid har vært der"; det er ikke sikkert at det er bra regler alikevel. Jeg ville aldri ha godtatt slike regler om jeg hadde hatt en jobb eller en sport, som ikke stilte menn og kvinner likt.

Nederst i Paradoksets ene innlegg står det uttalt:

- Bar hud er mer sexy. Kanskje vil det trekke enda flere tilskuere til arrangementer rundt omkring. Nå må vi bare passe på å holde vekten slik av vi ser bra ut, sier Vegard Høidalen.

Jeg er så lei av at det ikke er mulig å slippe unna velkalkulert kroppsfiksering uansett hvor en snur seg. Alt skal være sexy og salgbart. Alle skal like å kle av seg og gi ut "almanakker" med nakne utgaver av seg selv og teamet/laget - for det er da artig og sånt, er det ikke?

Jeg syns ikke det.

Endret av Margareth

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...