Gå til innhold

Lappen...


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! Skal ta lappen (eller i hvert fall prøve...) på mandag og lurer på om dere har noen tips? Man skal jo selvsagt ikke kjøre for fort, men det er visst gærnt å kjøre for seint også, så blir helt stressa av dette her...=S Hva tenkte dere på før og mens dere kjørte? Hvordan skal jeg roe meg ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice
Hei! Skal ta lappen (eller i hvert fall prøve...) på mandag og lurer på om dere har noen tips? Man skal jo selvsagt ikke kjøre for fort, men det er visst gærnt å kjøre for seint også, så blir helt stressa av dette her...=S Hva tenkte dere på før og mens dere kjørte? Hvordan skal jeg roe meg ned?

Lapp??? Det heter førerkort, til din orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det lureste bare er å kjøre slik du føler deg komfortabel med. Ingen kommer til å stryke deg fordi du ligger litt under fartsgrensa, hvis du føler at det er tryggest. Så klart: ingen grunn til å overdrive, ligger du i 40 i 80-sonen er det selvfølgelig ikke bra, men det skjønner du sikkert selv!

Og ikke bry deg om at folk bak tuter dersom du er litt sein inn i ei rundkjøring eller lignende. Ikke la deg stresse av sånt, det er bedre at du venter litt for lenge enn at du ruser inn og skaper en farlig situasjon.

Alt i alt er ikke oppkjøringa så skummel som mange skal ha det til. Hvis du føler at du kan å kjøre bil så går det helt sikkert bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjørte opp var jeg så nervøs at jeg trodde jeg skulle pisse meg ut, hadde oppvarmingstime med kjørelæreren først og følte jeg gjorde masse feil, klarte overhodet ikke å slappe av.

Da sensor kom og ville se kvitteringa for førerprøven hadde jeg glemt hvor jeg hadde lagt den, og måtte gå gjennom alle lommer, tømme hele lommeboka og undersøke alle gamle Rema-kvitteringer for å finne den forbaska lappen. Til slutt fant jeg selvfølgelig kvitteringa, men da var jeg rimelig varm i toppen.

Men når bilen først var på veien forsvant av en eller annen grunn all nervøsiteten, og jeg klarte å kjøre helt greit. Hadde noen småfeil, men ingen skikkelig brølere - og sensor mente det var mer enn bra nok for å få førerkortet.

Jeg var 100% sikker på at jeg kom til å stryke, men det gikk helt fint. Var mye lettere enn jeg hadde sett for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapp??? Det heter førerkort, til din orientering.

Lappen lappen lappen lappen!

TS:

Ignorer at det sitter en gubbe/kjerring ved siden av deg, lat som om du er på vei til butikken eller en venn. Skal ikke kjøre for fort, men heller ikke for seint nei, men det er mulig å ligge på fartsgrensa så prøv på det :) Viktige momenter:

*speil, husk å sjekke speilene

*Signal, husk blinklys

*blindsoner, sjekk dem før gjør neste handling

*se langt frem, så du kan oppdage fotgjengere osv tidlig

*kjør etter forholdene, regner det kattunger så må (bør ) du ikke holde 80 i 80 sona om sikten er redusert.

*Få med deg hvilken fartsone du kjører inn i og hva det står på skilter dere passerer(det ble jeg spurt om..)

Dette er det jeg husker fra min oppkjøring som var viktig.:) Lykke til!!

Ps: Husk å puste :)

Endret av smotti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapp??? Det heter førerkort, til din orientering.

Lappen lappen lappen lappen!

:skratte: Akkurat det jeg trengte nå(trøtt og klar og da er dårlig humor den beste medisin!)!

Ellers mange gode råd over meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice
:skratte: Akkurat det jeg trengte nå(trøtt og klar og da er dårlig humor den beste medisin!)!

Ellers mange gode råd over meg her.

Unnskyld da, vil ikke ta motet fra deg, kan du skjønne. Lykke til med oppkjøringen :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove

Eg tenkte eigentleg ikkje så mykje på korleis eg burde, og ikkje burde køyre. Eg grua meg heile veka før oppkøyringa, men 5min etter at eg hadde satt meg i bilen, var all nervøsitet borte. Bra gjekk det og. Eit av høgdepunkta i livet mitt, kan man sei :rosasmil: Alt er så mykje lettare når man har lappen.

Har du hatt oppkøyring no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du har ikke dårlig tid når du kjører bil", sa kjørelæreren min til meg, og det er det viktigste jeg har å si til dere som skal i ilden nå. Jeg glemte det første gangen jeg prøvde på oppkjøring..

Andre gangen husket jeg det, og da gikk det bedre. Da tok jeg meg god tid og fikk skryt av sensoren etterpå. Men kjørelæreren kom løpende da vi endelig var tilbake, for aldri hadde en oppkjøring tatt så lang tid, og han var sent ute til neste kjøretime. Jeg kjørte ikke spesielt sakte, men oppførte meg nok som om jeg var på søndagstur, og slapp andre bilister frem. Jeg hadde det jo ikke travelt :)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekklista til det vegvesenet som sitter ved siden av deg under oppkjøringen, er laget utifra læreplanen for førerkort klasse B. Denne lister opp alt du skal kunne, og som du kan bli prøvet i. Den kan du laste ned fra vegvesen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tips kan være å kikke overdrevent i speilet, fordi det er ikke alltid sesnor kan se at man ser i speilet hvis man bare kaster et blikk i det. Det kan derfor være lurt å overdrive det, med å snu litt på hodet også..!

Husk å kjør sakte inn i kryss og rundkjøringer, og å bremse i god tid hvis en bil har stoppet foran deg i kjørebanen og står å blinker feks..

Lykke til !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_LINDA_*
Eg tenkte eigentleg ikkje så mykje på korleis eg burde, og ikkje burde køyre. Eg grua meg heile veka før oppkøyringa, men 5min etter at eg hadde satt meg i bilen, var all nervøsitet borte. Bra gjekk det og. Eit av høgdepunkta i livet mitt, kan man sei :rosasmil: Alt er så mykje lettare når man har lappen.

Har du hatt oppkøyring no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...