Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Etter vgs skal jeg nå ta et jobbår for å spare opp penger til studietida. Jeg har tenkt til å søke jobb til en matbutikk (bl.a.). Lurer på om noen har noen tips til en slik søknad. Type "hvorfor vil jeg jobbe her" og hvorfor de skal velge meg. Misforstå meg rett, jeg har veldig lyst på jobben, men penger som motivasjonsfaktor tar seg kanskje ikke så bra ut på søknaden? Noen råd eller vink taes imot med takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner utfordringen. Dillemmaet er vel om du skal opplyse i søknaden om at du vil ta ett jobbår for å spare opp penger til studietida eller ikke :sjenert: Jeg tror kanskje at jeg ville gjort det, fordi det sier jo også noe om deg som person. Jeg synes det får deg til å fremstå som ansvarlig og pliktoppfyllende iallefall.

Ellers handler det vel om å framheve hvorfor du kan gjøre en god jobb.

Hvis du har gjort noe før som har vært vellykket og relevant for jobben i matbutikken, framhev det. Noe i retningen: "I sommerjobben som det og det fikk jeg erfaring med å håndtere stressede situasjoner." Ellers handler vel en butikkjobb mye om å være blid og yte god service, og at du trives med å være sammen med kunder.

Lykke til med jobbjakten :smile:

Skrevet

Jeg har aldri fått jobb med mine søknader, så jeg kan i hvertfall si hva du kanskje ikke burde gjøre:) Jeg skriver mine søknader alt for formell.. og kanskje alt for mye skryting av meg.. Så du burde finne en mellomting på det!

Skrevet (endret)
Jeg skjønner utfordringen. Dillemmaet er vel om du skal opplyse i søknaden om at du vil ta ett jobbår for å spare opp penger til studietida eller ikke :sjenert: Jeg tror kanskje at jeg ville gjort det, fordi det sier jo også noe om deg som person. Jeg synes det får deg til å fremstå som ansvarlig og pliktoppfyllende iallefall.

Ellers handler det vel om å framheve hvorfor du kan gjøre en god jobb.

Hvis du har gjort noe før som har vært vellykket og relevant for jobben i matbutikken, framhev det. Noe i retningen: "I sommerjobben som det og det fikk jeg erfaring med å håndtere stressede situasjoner." Ellers handler vel en butikkjobb mye om å være blid og yte god service, og at du trives med å være sammen med kunder.

Lykke til med jobbjakten :smile:

Enig med denne. Fremhev at du er god til å håndtere stressende situasjoner, og at du takler utfordringer med et smil. Det er alfa og omega i en matvarebutikk på en lørdag formiddag når køen er lengre enn et vondt år, panteautomaten er full og står å piper, kundene maser om hvorfor det ikke er flere på jobb, mens ungen deres mister et glass med syltetøy i gulvet - hvorpå foreldrene kjører vognen bestemt gjennom sølet og går... etter de har sett dumt på deg når du har spurt om de trenger pose (ikke fordi du ikke ser at de trenger et lass med poser til berget med mat og snop de nettopp har kjøpt, men fordi sjefen din sier du MÅ spørre..)

ikke for å skremme deg fra en butikkjobb - men jeg jobbet i butikk i et par år til sammen i studietiden og dersom du ikke takler den situasjonen jeg nevnte ovenfor så bør du holde deg unna akkurat matbutikker.. dersom du tror du takler den typen situasjoner så si det i søknaden - det er sånne personer arbeidsgiver trenger og leter etter! =)

Endret av thumbalina
Gjest _Leela_
Skrevet

Hva med å begrunne valget av jobben med at du trives med å arbeide med kundebehandling og arbeid hvor du har kontakt med mennesker.

I tillegg er det greit å trekke frem at man er nøyaktig, glad i å holde orden, at man lærer lett og takler stress. (Iallefall hvis dette stemmer).

Skrevet

Tusen takk alle sammen, dette hjalp veldig. Søknad er skrevet, så nå får jeg bare krysse fingrene og håpe på det beste (etter at jeg har levert den i morgen, selvfølgelig ;) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...