Gå til innhold

Til dere som ikke har døpt deres barn

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vi har hatt navnefest med seremoni i regi av HEF for begge våre barn. Veldig fin og høytidelig seremoni, og vi hadde en koselig fest med familien etterpå. Anbefales!

:Nikke:

Det er veldig høytidelig og det faller i smak hos beste- og oldeforeldre som måtte være "snurte" fordi det ikke blir dåp. Hos oss var seremonien personlig preget ved at et dikt valgt av foreldrene ble lest opp for barnet.

Vi hadde bare pene klær på jenta vår, og det gjaldt de andre ungene også. Kun en av ti med dåpskjole, så beklager, men for meg så det litt merkelig ut.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Dåpskjole på navnefest, er det mulig??

Først velger man bort dåp og kirke, men dåpskjole, DET må det være???

Fullstendig bak må spør du meg...

Og hva får disse babyene i gaver under sin navnefest?? Typiske dåpsgaver eller noe helt annet?

Skrevet
Dåpskjole på navnefest, er det mulig??

Først velger man bort dåp og kirke, men dåpskjole, DET må det være???

Fullstendig bak må spør du meg...

Synes også det hadde vært litt rart med dåpskjole på navnefest. Det ligger jo litt i navnet DÅPskjole... Men klart folk må få gjøre som de vil.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jo klart man må få lov å velge, men har man engang valgt bort dåp, så blir det litt " teit" å dra på ungen en dåpskjole...jeg mener HALLO!!

Neste blir vel at man starter opp med "navnedåpvelsignelsefestseremonimarkering.......osv;)

Skrevet

Forstår ikke hvorfor det er så gale med dåpskjole i navnefesten. Har kjolen egentlig så mye med dåpen å gjøre. Kjolene er jo bare kjempefine, og hvorfor heter det egentlig dåpskjole? kanskje det bare heter det fordi dåp har vært den eneste måten å feire de nyfødte. Navnefest har vel ikke vært så lenge? Jeg har aldri vært i noen navnefest, men jeg vil tro det er fint med dåpskjole, de er jo så nydelige..

Hvordan har dere festen etterpå navneseremonien? Er det som i en vanlig dåp med godt mat og nærmeste familie? Er navnefesten også på søndager eller lørdager? Tidlig på dagen, eller kan en velge tidspunkt? Må en være medlem i hef for å ha navnefest?

Skrevet
Forstår ikke hvorfor det er så gale med dåpskjole i navnefesten. Har kjolen egentlig så mye med dåpen å gjøre. Kjolene er jo bare kjempefine, og hvorfor heter det egentlig dåpskjole? kanskje det bare heter det fordi dåp har vært den eneste måten å feire de nyfødte. Navnefest har vel ikke vært så lenge? Jeg har aldri vært i noen navnefest, men jeg vil tro det er fint med dåpskjole, de er jo så nydelige..

Enig i dette. Nå hadde ikke jeg lyst på dåpskjole i utgangspunktet, men etterpå er jeg glad for at vi brukte det. Hun ble kjempefin, og mye mer "pyntet" enn de andre jentene der.

Hvordan har dere festen etterpå navneseremonien? Er det som i en vanlig dåp med godt mat og nærmeste familie? Er navnefesten også på søndager eller lørdager? Tidlig på dagen, eller kan en velge tidspunkt? Må en være medlem i hef for å ha navnefest?

Vi hadde nærmeste familie hjemme hos oss etterpå, på koldtbord og kaker.

Tror det alltid er på lørdager. Vi kunne ikke velge tidspunkt, men var delt inn i 2 puljer, en "tidlig" og en "sein" hhv kl 11 og 13. Du må ikke være medlem, men det koster mindre (700/1200) om en av dere er.

Skrevet

Vi gjorde ingen ting.

Föresten är väl en av symbolerna med dåpskjolen att den ska vara allt för stor så barnet ska kunna växa i sin tro. Alltså med en religiös anknytning.

Jag kan dock förstår att man väljer att använda den särskilt i familjer där alla barn och barnbarn döpts i samma kjole och att det finns en önskan från familjen att även detta barn, som inte döps, också ska använda kjolen. "för det är ju en fin tradition"

Skrevet

Med førstemann hos oss ble det litt spesielt, vi hadde navnefest og bryllupsselskap samtidig. :sjenert:

Vi fant ut at det var enklere i stedet for å ha to fester rett etter hverandre med akkurat de samme menneskene. :)

Nå skal vi ha en navnefest for minsten ( i slutten av september) og samler familie og venner til middag i et leid lokale.

Skrevet

Vi hadde navnefest hjemme hos foreldrene mine for datteren min. Det var veldig ålreit. Holdt den på samme tid som det ville vært vanlig å døpe og hadde den gamle familiedåpskjolen på utstilling for dagen.

Vi hadde ikke noen sermoni, men inviterte to venner av oss til å være gudmor og gudfar for henne (litt festlig med tittelen ettersom dette var gudløst... men, men...)

Skrevet

Jeg er helt enig i dette.

Jeg kommer ikke til å døpe mine barn, i hovedsak fordi jeg ikke er kristen, og ikke kan stå foran en prest og love at jeg skal oppdra et barn i guds tro - det kommer jeg ikke til å kunne stå inne for senere.

Jeg og min svigermor har hatt en diskusjon (gemyttelig og sunn sådan) når det gjelder dåp. Hennes synspunkt er at det gjør det enklere for et barn å konfirmere seg i kirken senere, og at dåp står til hennes barnetro om at det finnes "noe" der ute. Hennes utgangspunkt er dermed at mitt fremtidige barn automatisk vil helle mot å konfirmere seg borgerlig, noe som for meg virker veldig unaturlig. Hvis barnet ønsker å konfirmere seg i kirken, kan han/hun da døpe seg, og tar dermed et aktivt valg og er bevisst på sin egen tro.

Hun sier også at hun ikke ser poenget med en borgerlig konfirmasjon, noe jeg er helt uenig i. Jeg er selv konfirmert borgerlig, og syns det var en flott markering. Jeg ser poenget med at konfirmasjon er en kristen tradisjon, men slik jeg ser det er både dåp, konfirmasjon og vigsel innenfor kirken gått over til å bli folketradisjoner, heller enn først og fremst noe religiøst (det gjelder naturligvis ikke for alle, men for mange). Jeg er "gudmor" til min yngste bror, og ble i den forbindelse kalt inn til presten da jeg nylig hadde blitt konfirmert borgerlig. Han lurte på om jeg selv anså at jeg skulle kunne oppdra min bror sammen med mine foreldre, i kristen tro og etter guds ord. Mitt svar måtte bli at jeg ikke kan oppdra han etter noen tro, men at jeg, som de aller fleste andre, lever ut i fra det kristne verdisynet og menneskeverdet - og at hvis jeg kunne lære han å behandle andre slik han selv vil bli behandlet, og essensen i de ti bud, så måtte det være godt nok. Og det var det også.

En navnefest er et fullgodt alternativ for å markere at det har kommet et nytt tilskudd til familien.

Skrevet
Hei !

Jeg lurer på hva dere som har valgt å ikke døpe, evt. har gjort i steden for?

- En navnefest? En fødsels-fest? Annet? Ingenting?

Jeg ønsker veldig å ha en tilstelning av et eller annet slag, for å feire småen som har komt inn i livene våres :)

Til eldstemann hadde vi privat navnefest, fikk materiale ol frå HEF, men ordnet seremoni og slikt selv i hjemmet. Vesla hadde på seg familiens dåpskjole. Til nr 2 hadde vi navnefest gjennom HEF, men han var eneste barn, så det ble veldig privat. Pga "ramaskrik" frå enkelte i familien forrige gang når vi brukte dåpskjolen, hadde han bunad på(som egentlig passet bedre i en slik seremoni også, etter min mening) Yngstemann ble også ønsket til verden gjennom navnefest i regi av HEF, denne gangen på offentlig plass med mange andre barn. Fine og høytidelige feiringer av de alle tre, og alle, både familie og vitner, syntes det var mye bedre enn dåp:) Etter alle seremoniene har vi hatt middag med familie og vitner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...