Gjest Gjest_Monja_* Skrevet 12. august 2008 #1 Skrevet 12. august 2008 Hei ! Jeg lurer på hva dere som har valgt å ikke døpe, evt. har gjort i steden for? - En navnefest? En fødsels-fest? Annet? Ingenting? Jeg ønsker veldig å ha en tilstelning av et eller annet slag, for å feire småen som har komt inn i livene våres
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2008 #2 Skrevet 12. august 2008 Vi hadde en velkommen-til-verden-fest med den nærmeste familien, det kommer vi til å ha neste gang også.
La Guapa Skrevet 12. august 2008 #3 Skrevet 12. august 2008 vi har navnefest gjennom HEF for begge våre barn.
Gjest Gjest_Monja_* Skrevet 12. august 2008 #4 Skrevet 12. august 2008 Vi hadde en velkommen-til-verden-fest med den nærmeste familien, det kommer vi til å ha neste gang også. Det hørtes fint ut Hvordan gjør man det med faddere?? Om man kaller det faddere om det ikke er kristent..
Gjest Stjernedryss Skrevet 12. august 2008 #5 Skrevet 12. august 2008 Jeg er ikke døpt, det ble ikke holdt noen fest og jeg har heller ingen "faddere".
Tweak Skrevet 13. august 2008 #6 Skrevet 13. august 2008 Jeg ble velsignet som barn, og siden jeg heller ikke tror på barnedåp, så kommer jeg til å ville gjøre det samme for mine barn. Blir en fin seremoni. Jeg lurer på om ikke jeg ble velsignet hjemme av bestefaren min (forstander i baptistmenighet) og så var det selskap for nærmeste familie etterpå. Valgte selv å bli døpt som 14 åring, etter konfirmasjonen min (som var i en pinsemenighet).
Reveal Skrevet 13. august 2008 #7 Skrevet 13. august 2008 Det hørtes fint ut Hvordan gjør man det med faddere?? Om man kaller det faddere om det ikke er kristent.. Hva skal du med faddere? Deres eneste oppgave videre i livet er jo fra kirken om å sørge for at barnet blir oppdratt i den kristne tro? Hvis du tenker på den gamle juridiske delen, "hvis mor og far dør"- så er ikke det lenger i fadderrollen.
Gjest Gjest_Monja_* Skrevet 13. august 2008 #9 Skrevet 13. august 2008 Hva skal du med faddere? Deres eneste oppgave videre i livet er jo fra kirken om å sørge for at barnet blir oppdratt i den kristne tro? Hvis du tenker på den gamle juridiske delen, "hvis mor og far dør"- så er ikke det lenger i fadderrollen. Ok, den siste der var jo grei å vite. Var egentlig hovudsakelig derfor jeg lurte.
KnockedUp Skrevet 13. august 2008 #10 Skrevet 13. august 2008 Vi var med på humanistisk navnefest gjennom HEF, var en veldig fin og nøytral seremoni. Anbefales. Tidligere stilte man med egne vitner, slik som man har faddere ved kristen barnedåp, men dette har de nå gått bort fra (siden disse vitnene egentlig ikke hadde noen hensikt).
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2008 #11 Skrevet 13. august 2008 Vi har hatt navnefest med seremoni i regi av HEF for begge våre barn. Veldig fin og høytidelig seremoni, og vi hadde en koselig fest med familien etterpå. Anbefales!
Fantomina Skrevet 13. august 2008 #13 Skrevet 13. august 2008 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
L@dy Skrevet 13. august 2008 #15 Skrevet 13. august 2008 Gjorde ingen ting. Hadde vi hatt litt slekt der vi bor så hadde vi kanskej hatt en liten samling, men det har vi nå ikke så da ble det sånn.
Lassie Skrevet 13. august 2008 #16 Skrevet 13. august 2008 Kan jeg spørre - dere som har navnefest via HEF o.l., bruker dere da dåpskjole eller bruker dere noe annet? Er dåpskjole kun forbeholdt kirken?
Mistyen Skrevet 13. august 2008 #17 Skrevet 13. august 2008 Vi gjorde ingenting... Ikke noe her heller...
ElisabethEi Skrevet 14. august 2008 #18 Skrevet 14. august 2008 Hei jeg har hatt et såkallt navnefest for gutten min gjennom human etisk forbund. det var en flott seremoni..han hadde to vitner som dem kallte det siden fadder er kristent ja. kostet litt for seremonien da men det var det verdt syntes jeg. han fikk en flott hyllest, kom i avisen og han fikk et navneskilt. kan bare anbefale det videre. hilsen elisabeth :-D
ElisabethEi Skrevet 14. august 2008 #19 Skrevet 14. august 2008 Kan jeg spørre - dere som har navnefest via HEF o.l., bruker dere da dåpskjole eller bruker dere noe annet? Er dåpskjole kun forbeholdt kirken? nei vi brukte vanlig pent tøy mens noen av de andre brukte dåpskjole..men det er også en kirkelig tradisjon så det syntes jeg blir feil. hilsen elisabeth
KnockedUp Skrevet 14. august 2008 #20 Skrevet 14. august 2008 Kan jeg spørre - dere som har navnefest via HEF o.l., bruker dere da dåpskjole eller bruker dere noe annet? Er dåpskjole kun forbeholdt kirken? Vi brukte dåpskjole. Svigermor hadde så lyst til å starte en tradisjon med dåpskjole som skal gå i arv, så da ble vi med på det. Var flere som hadde det også, det har det vært i alle (tre) navnefestene jeg har vært i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå