Lille Lea Skrevet 12. august 2008 #1 Skrevet 12. august 2008 Klarer ikke dy meg, er så greit å spørre her inne å få svar fra folk som har peiling Jeg har veldig lite erfaring med lån. Så jeg må spørre om noe med lån ...igjen Prøver å gjøre dette så kort som mulig. Skal til banken denne uken for å ta opp lån. Skal studere på NKI (nettstudie) dette året, men tingen er at jeg ikke får lov å bestille før jeg har nedbetalt gamle studiene til 10 000,- Det vil si at jeg skylder dem 15 000,- før jeg kan bestille noe nytt. Jeg har 20 000 på kontoen men vil virkelig ikke bruke disse på dette!! Har fått meg leilighet å der trenger jeg TV, sofa, vaskemaskin, husleie..Så pengene går fort.. Også har jeg lyst på ny bil til rundt 100 000,- fordi min... ja den ser ut som en søplehau, og mer trenger jeg ikke si. Jeg er IKKE fast ansatt, men SKAL jobbe fast 3 ganger i uken. Dette har jeg spurt om sjefen kan skrive ut til meg som jeg skal ha med til banken. Skal også ha med beviset som viser at jeg mangler 15000 før jeg får studert dette året. Bilen har jeg ingen unnskyldnig for, utenom at jeg skal si at den har stoppet 5 ganger den siste mnd. (Hvit løgn) Når jeg får studene i boks, får jeg fullt lån/sipend som er 6200 i mnd + 10 000 i mnd etter skatt fra jobben. Husleie er på 4700 m/strøm internett og tlf + bil er alt jeg betaler på. (2000,- til skolen i mnd.) Dette ble langt allikevel..men ville forklare det ordentlig! Hva tror dere? skal ha med 2 siste lønnslippene mine. Noe andre råd til jeg skal søke om lån? Tror dere hun sier noe om at jeg allerede har penger på kontoen å må bruke disse? Selvom jeg sier at de skal jeg bruke på andre ting.
Alison Skrevet 12. august 2008 #2 Skrevet 12. august 2008 (endret) Når det gjelder lån til bil, kan du søke om billån hvis bilen kvalifiserer til billån. Når det gjelder ytterligere lån, må du nok ta opp det som forbrukslån hvis ikke du eller dine foreldre har fast bolig som det kan tas pant i. Forbrukslån er dyre og du bør tilbakebetale dette så fort du har mulighet til det. Du trenger ikke å finne på masse unnskyldinger om hvorfor du trenger lån. Det banken ser på er om du har sikkerhet til lånet og om du har inntekt nok til å betjene det. Endret 12. august 2008 av Alison
Lille Lea Skrevet 12. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. august 2008 Hehe ok. Takk for svar! Jeg tenkte kanksje jeg kunne ta opp forbrukslån på 15000 og betale dette tilbake med stipendet/lån fra lånekassen! Hvor mange år kan jeg ta opp ett billån på? om jeg låner 100 000?
Gjest Dallandra Skrevet 12. august 2008 #4 Skrevet 12. august 2008 Er ikke 3 eller 5 år det mest vanlige?
Alison Skrevet 12. august 2008 #5 Skrevet 12. august 2008 Hvor mange år kan jeg ta opp ett billån på? om jeg låner 100 000? Du kan ta billånet over inntil 10 år. Du bør imidlertid tenke deg om før du velger den lengste nedbetalingstiden. Prisfallet på biler er stort og du bør legge opp til en nedbetalingsplan som følger bilens verdifall.
Alison Skrevet 12. august 2008 #6 Skrevet 12. august 2008 En annen ting. Du må nok stille med egenkapital når du skal ha billån. Hvordan har du tenkt å få til dette?
feuerstein Skrevet 12. august 2008 #7 Skrevet 12. august 2008 Jeg ville hvertfall revurdert det bilkjøpet. Så lenge økonomien er litt anstrengt er en bil du kan stole på og som dekker dine plassbehov alt du trenger. Om din nåværende bil ikke er til å stole på/er for liten vil du lett finne en bil som tilfredsstiller kravene til langt mindre enn 100,000, faktisk er 50,000 mer enn nok til å skaffe en pålitelig og komfortabel storbil. Bil til 100,000 er noe man kjøper når man er ferdig med studiene og er i fast jobb, og det kommer fra en mann som er mer enn gjennomsnittlig opptatt av gromme biler!
Alison Skrevet 12. august 2008 #8 Skrevet 12. august 2008 Jeg ville hvertfall revurdert det bilkjøpet. Så lenge økonomien er litt anstrengt er en bil du kan stole på og som dekker dine plassbehov alt du trenger. Om din nåværende bil ikke er til å stole på/er for liten vil du lett finne en bil som tilfredsstiller kravene til langt mindre enn 100,000, faktisk er 50,000 mer enn nok til å skaffe en pålitelig og komfortabel storbil. Bil til 100,000 er noe man kjøper når man er ferdig med studiene og er i fast jobb, og det kommer fra en mann som er mer enn gjennomsnittlig opptatt av gromme biler! Jeg er enig med deg i at å kjøpe en så dyr bil når en har en litt anstrengt økonomi, ikke er lurt. Problemet med å kjøpe billigere bil, er å finne en bil som tilfredstiller kravene for billån (er vel at bilen kan være maks 10 år). Gjør ikke ts det, vil hun måtte ta opp forbrukslån for å kjøpe bil, noe som er veldig dyrt.
feuerstein Skrevet 12. august 2008 #9 Skrevet 12. august 2008 Jeg har alltid drøyet bilkjøp til jeg faktisk hadde råd til bilen, uten å låne. Jeg har mao. kjørt flere særdeles lite vakre doninger gjennom årene, men de har nå fungert greit og dekket mine behov. Å kjøpe en bil til 100,000 er råflott og unødvendig for folk flest.
Lille Lea Skrevet 12. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 12. august 2008 Faen..! Vil jo ha en litt fin en når jeg først kjøper...hehe Kanksje jeg er litt fin på det nå... Men har så sinnsykt lyst! Blir skikkelig flau av bilen min!!
Alison Skrevet 12. august 2008 #11 Skrevet 12. august 2008 Faen..! Vil jo ha en litt fin en når jeg først kjøper...hehe Kanksje jeg er litt fin på det nå... Men har så sinnsykt lyst! Blir skikkelig flau av bilen min!! Det hjelper ikke å ha lyst så lenge en faktisk ikke har råd. Jeg tror du har litt vel urealistiske forventninger til hva du har mulighet til å få av lån. Uansett hvor lyst du har på enkelte ting, styr unna forbrukslån. Det er greit nok med forbrukslån for å betale skolepengene siden du skal betale det tilbake med en gang du får studielånet ditt. Tar du opp forbrukslån til bil ol., kan du fort sitte i gjeldsfella. Tenk deg veldig nøye om slik at du ikke gjør noe du kommer til å angre senere.
Gjest Britt Banditt Skrevet 12. august 2008 #12 Skrevet 12. august 2008 (endret) Jeg ville betalt jeg skyldte med de pengene jeg hadde på konto i stedet for å ta opp forbrukslån. Og en bil til 100 000,- når du går på skole er bare tull spør du meg. I tillegg har du vel en del lån fra før (mener å ha lest det i tidligere tråder)? Du får en fin bil til under 50 000,- også. Et billån fra Elcon på 100 000,- blir ca 2 250,- i mnd over 5 år. Har du råd til det? Hvis du har "en gammel haug" av en bil nå så har du sikkert bare ansvarsforsikring, men til en såpass ny bil bør du ha kasko, og det blir en del dyrere, så du bør også sjekke prisene på forsikringer før du bestemmer deg for å kjøpe ny bil (forsikringsprisene varierer mye fra bil til bil og selskap til selskap). Endret 12. august 2008 av Britt Banditt
Lille Lea Skrevet 12. august 2008 Forfatter #13 Skrevet 12. august 2008 Stemmer det ja, men det har han far overtatt Så det er ikke no å tenke på. En bil til 50 000 da.. Hvor mye betaler jeg i mnd? Jeg får billig forsikring gjennom jernbanen.. Ikke syns jeg er håpløs da, jeg er helt ny på dette her... man får ikke svar om man ikke spør
Gjest Britt Banditt Skrevet 12. august 2008 #14 Skrevet 12. august 2008 Stemmer det ja, men det har han far overtatt Så det er ikke no å tenke på. En bil til 50 000 da.. Hvor mye betaler jeg i mnd? Jeg får billig forsikring gjennom jernbanen.. Ikke syns jeg er håpløs da, jeg er helt ny på dette her... man får ikke svar om man ikke spør Men du hadde en del til lånekassen og eller? Så lenge lånet faren din har overtatt fortsatt står på deg vil banken se dette som ditt lån. Banken ser på inntekten din, trekker fra det du har i lån, og så finner de ut hva du kan få i lån. 50 000,- i lån fra elcon blir 1 193,- i mnd i 5 år.
Gjest Britt Banditt Skrevet 12. august 2008 #15 Skrevet 12. august 2008 Du kan forresten beregne billån her
feuerstein Skrevet 12. august 2008 #16 Skrevet 12. august 2008 Et billån fra Elcon på 100 000,- blir ca 2 250,- i mnd over 5 år. Har du råd til det? Hvis du har "en gammel haug" av en bil nå så har du sikkert bare ansvarsforsikring, men til en såpass ny bil bør du ha kasko Britt, skal man ha lån med sikkerhet i bil må den vel være kaskoforsikret, altså ikke bare bør? Eventuelt må man ha et usikret lån, med dertil høyere rente? Lille Lea, Britt har her gitt deg en god illustrasjon på hvorfor billån ofte er en dårlig idé. 2250 i måneden * 12 mnd * 5 år = 135000 kr for en bil som koster 100000 kr. 35%/35,000 kr ekstra bare fordi du skulle ha fin bil nå med en gang istedenfor å vente til du faktisk har råd til den. En bil til 50 000 da.. Hvor mye betaler jeg i mnd? Elcon har en fin kalkulator som lar deg sette inn egne tall for lånebeløp, egenkapital og nedbetalingstid. 50,000 i lån, 0 egenandel og 5 år som i Britts eksempel gir 1200 kr mnd, dvs. at du betaler 21500 kr ekstra for å kjøpe på lån, tilsvarende 43% ekstra! Lille Lea, du må ikke se hva andre har og tro at du uten videre kan kjøpe det samme. Det som kjennetegner dagens unge etablerere er uforsiktig omgang med penger, man skal ha det fint og man skal ha det nå. Før var man flinkere til å spare først, deretter bruke når man hadde til overs. Å kjøpe ting på kreditt betyr at man betaler unødvendig mye (35% ekstra for en bil til 100,000, som illustrert over), man har fint lite å gå på hvis økonomien får seg en smell pga. sykdom, endret jobbsituasjon eller at noe du faktisk må ha blir ødelagt. Vær mer forsiktig, selv om det ikke er gøy nå. Du får igjen for det senere.
Gjest Britt Banditt Skrevet 12. august 2008 #17 Skrevet 12. august 2008 Britt, skal man ha lån med sikkerhet i bil må den vel være kaskoforsikret, altså ikke bare bør? Eventuelt må man ha et usikret lån, med dertil høyere rente? Ja, det er sant det du sier. På Elcon sine sider står det derimot noe om kaskofritt billån på opptil 100 000,-, men jeg regner med at betingelsene på det lånet ikke er spesielt gode. Sikkert en god del høyere rente i det minste.
feuerstein Skrevet 12. august 2008 #18 Skrevet 12. august 2008 Sikkert en god del høyere rente i det minste. Sjekket nå. Vanlig lån 100,000, egenkapital 0, nedbetalingstid 5 gir kredittkjøpspris 134,220 og rente 9.25%/12.96%. Kaskofritt lån med samme betingelser gir kredittkjøpspris 148,740 og rente 13.9%/18.25%, på godt norsk kjent som landeveisrøveri.
mustapippuri Skrevet 13. august 2008 #19 Skrevet 13. august 2008 Stemmer det ja, men det har han far overtatt Så det er ikke no å tenke på. En bil til 50 000 da.. Hvor mye betaler jeg i mnd? Jeg får billig forsikring gjennom jernbanen.. Ikke syns jeg er håpløs da, jeg er helt ny på dette her... man får ikke svar om man ikke spør Seriøst. Hadde jeg vært deg hadde jeg satt meg mye mer inn i hva forskjellige typoer lån innebører før jeg hadde tenkt tanken på å ta opp noe som helst.
Gjest Snart 42 Skrevet 13. august 2008 #20 Skrevet 13. august 2008 Faen..! Vil jo ha en litt fin en når jeg først kjøper...hehe Kanksje jeg er litt fin på det nå... Men har så sinnsykt lyst! Blir skikkelig flau av bilen min!! Men Lille Lea; må du ha bil?? Vet ikke hvor og hvordan du bor og hvor stort behovet for bil er, men dersom du stort sett kommer deg dit du skal ved hjelp av offentlig kommunikasjon og sykkel ville jeg virkelig vurdert å droppe bilkjøp. Siden du har bil fra før vet du sikkert litt om hva det koster å ha en bil for i tillegg til selve bilkjøpet (som alltid er en fryktelig dårlig investering) kommer det utgifter til drivstoff, forsikring, veiavgift, bompenger, parkering, forsikring, service, evt. reparasjoner og utstyr. Basert på bilutgifter du har hatt til nå synes jeg du bør sette opp et budsjett for hva bilen totalt vil koste deg pr. måned. Du har ca. 16 000,- utbet. pr. mnd; har du virkelig lyst/råd til å bruke 3-4000,- av dem på bil?? Det er kjedelig å ha konstant dårlig råd og stadig være på etterskudd. Som du nevner er det flere ting du vil kjøpe til ny leilighet etc. Pass på så du ikke pådrar deg mer gjeld enn du kan betjene. Ut fra hva du forteller om dine inntekter/utgifter synes jeg ikke du bør låne penger til bil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå