Gå til innhold

Tips til fersk roaccutane bruker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei Hei

Jeg skal straks komme igang med Roaccutane etter å ha vært igjennom det samme slitet som jeg ser mange andre her også har måttet strebe seg gjennom - utallige preparater uten virkning.. Frustrerende!!!!

Jeg har lest litt gjennom enkelte emner her, og må bare berømme dere som deler av erfaringer og tar dere tid til å hjelpe andre i samme situasjon med svar og råd.

Jeg har selvsagt også lest en hel del om emnet "kviser" nå ;) , og føler at jeg har forholdsvis god innsikt i underliggende årsaker og den slags. Roaccutan har jeg derimot ingen erfaring med, selv om jeg har lest mye om preparatet..

Jeg er også en ung voksen ( 28 snart, men sluttet egentlig å telle etter 23.. ;) ) og hadde egentlig forholdsvis grei hud til jeg rundet 25. En og annen ulumskhet var det selvsagt, og enkelte perioder hvor jeg var gjennom resept belagte produkter, men det var ikke så langvarig og ille at det gikk utover mitt psykiske ve og vel. Så ble plutselig ansiktet mitt rene krigssonen, og jeg har ikke vært spesielt glad i å bevege meg offentlig under de verste utbruddene. Krysser fingrene og håper at Roaccutan endelig kan få bukt med kvisene, slik at jeg kan bevege meg utendørs uten hele tiden å være bevisst den dårlige huden. Tærer godt på selvtilliten..

Det jeg håper på, er om noen av dere som har litt erfaring med Roaccutan, har noen tips og råd om hvilke produkter som er gode å bruke på den tørre og sprukne huden en må belage seg på å få? Prolip er jeg godt kjent med og allerede gått til anskaffelse av :) Men noen tips om gode ansiktskremer/ kroppskremer ville jeg satt stor pris på.. Er det også andre ting en bør tenke på? Unngå? Hvordan er det med trening f.eks? Er en forholdsvis rastløs sjel, så vonde muskler og ledd er det jeg frykter mest.. Er også forholdsvis glad i en øl i ny og ne :)

Setter stor pris på alle eventuelle innspill og tips, og ønsker dere alle lykke til og god helbredelse :)

Hilsen nykomling

Videoannonse
Annonse
Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann!

Jeg kan jo fortelle hva jeg gjorde da jeg gikk på Roaccutan kur :o)

Da jeg hentet ut den første resepten min på apoteket, spurte jeg der om de hadde noen renseserier (til ansiktet) som passet godt sammen med en roaccutan kur. Jeg ble anbefalt SebaMed serien. Den er veldig mild, med et renseskum, ansiktsvann og fuktighetsgele. Det er en veldig naturlig serie, uten unødvendige tilsetningsstoffer. I tillegg hadde jeg en fet ansiktskrem (husker dessverre ikke hvilken) til å bruke når huden ble for tørr, og den kremen brukte jeg å ha med meg i vesken. I SebaMed serien er det også dekkstifter og slikt om du er intressert i det, men jeg brukte det ikke siden jeg fikk ganske tørr hud. Men når sant skal sies har jeg tørr hud til vanlig, så jeg vet ikke hvor mye verre det egentlig ble av tablettene...

Av bivirkninger fra kuren fikk jeg litt såre/støle muskler de første månedene, og økt hårvekst. Det var vel det jeg fikk. Dessverre er jo bivirkningslisten lang, og du kan ikke vite på forhånd hvilke du får..

Du må huske på å ikke utsette huden for unødvendig sol, og heller ikke utsette den for "kraftige" (i mangel av bedre ord) behandlinger. Du bør bare bruke milde produkter, ikke peeling, skrubber etc.

Håper dette hjalp deg litt :o) Bare still flere spørsmål om det er noe du lurer på, så skal jeg se om jeg kan svare.

Og lykke til, det skal nok bedre seg skal du se :o)

Skrevet

Jeg brukte rens fra MD under hele kuren og ble tipset av hudlegen min om å brukie physiogels ai creme. Den fåes på boots apotekene, også på nett.

Bivirkninger: Lettere stiv, sår og støl. Tørre lepper, tørr hud, keilitt, konjuktivitt, lyssensitivitet (fikk mine første fregner i år), sår grodde saktere, huden løsnet lettere hvis en f.eks rakte i hagen. Da fikk jeg gjerne en flekk hvor øverste hudlag var borte, fikk lettere vannblemmer.

Men jeg hadde gladelig tatt kuren en gang til om jeg måtte.

Jeg vil råde deg til å bytte til dusjolje fra apoteket. Bruk gjerne jojobaolje under kremen om natta. Jeg vet det høres rart ut med olje på huden, men det er egentlig en flytende voks som hjelper til med å balansere huden.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for tips til dere begge :)

Jeg skal definitivt gi det et forsøk! Regner selvsagt med at det er litt individuelt hva som fungerer på hver enkelt, men det er godt å ha noen navn i bakhånd når en skal lete gjennom jungelen av kremer og annet som finnes der ute :)

Igjen - tusen takk!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...