Gjest Wolfmoon Skrevet 19. august 2008 #41 Skrevet 19. august 2008 Jeg opplevde akkurat samme situasjon som deg, gjest, på majorstua. Folk som både røyka og tok seg en stripe, som den mest naturlige ting i verden. Jeg forsvant igrunn fort fra den festen. Allikevel har jeg liten tro på at alle på majorstua er slik, tiltross for at dette var en relativ stor samling mennesker fra området. Poenget er at dårlige miljøer kan man finne overalt, men man kan også gjøre sitt for å unngå dem.
Gjest Gjest_Motstand_* Skrevet 19. august 2008 #42 Skrevet 19. august 2008 Jeg opplevde akkurat samme situasjon som deg, gjest, på majorstua. Det er likevel ingen tvil om at det er en ulempe å vokse opp i områder med lav sosioøkonomisk rang. All statistikk tilsier det. Det virker som om de som skryter av Holmlia, og hevder de har opplevd verre ting i andre og mer norskdominerte områder, bevisst skjønnmaler virkeligheten på Holmlia fordi de er positivt innstilt til ideen om det flerkulturelle fellesskapet. For eksempel sier det jo sitt om miljøet at innvandrerdominerte skoler mottar ekstra bevilgninger til sosiale tiltak etc. Noe som bekrefter innlegget hvor det hevdes at mange lærere ikke kjenner seg igjen i den offisielle gladbeskrivelsen av innvandrerdominerte skoler. Sannheten er nok den at de som skjønnmaler innvandrerdominerte skoler ikke blir møtt med særlig kritikk fra dem som sitter i posisjon til å gjøre det, fordi det å være kritisk til innvandring og flerkultur kan få karrieremessige konsekvenser for ansatte i skoleverket. Å tale Roma midt i mot har aldri vært særlig trygt.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2008 #43 Skrevet 19. august 2008 Partydop som kokain er nok like utbredt på vestkanten. Men jeg tror ikke det er så mye voldskriminalitet og gjengkriminalitet der. Ikke så mye hærverk eller base for vinningskriminalitet heller. Jeg kjenner ikke Holmlia, men dette er min erfaring fra en annen bydel med mange personer med ikke-vestlig bakgrunn. Mye av kriminaliteten skjer utenfor bydelen, men personene kommer fra denne bydelen.
Vera Vinge Skrevet 19. august 2008 #44 Skrevet 19. august 2008 Det er likevel ingen tvil om at det er en ulempe å vokse opp i områder med lav sosioøkonomisk rang. All statistikk tilsier det. Kan ikke denne statistikken handle vel så mye om at de fleste familiene som er bosatt i et område med lavere sosioøkonomisk status, selv har lavere sosioøkonomisk status? Om man er to ressurssterke foreldre som følger opp barna, samtidig som man bor i et av de nevnte områdene - er det da fortsatt naturlig å anta at det vil være en like stor ulempe for barna? Jeg ville faktisk vært mer skeptisk til å la barna mine vokse opp på steder tilsvarende beste Oslo vest (om jeg så hadde hatt råd til det), enn i øst. Jeg tenker da på det presset som er der, og hvilke verdier man kan plukke opp i et sånt nabolag. Apropos det, så må jeg jo si at Oslo øst er mye forskjellig også da, og jeg dermed undrer meg litt over en tidligere gjest som bannlyser hele østsiden fordi det ble begått et drap på Holmlia for noen år siden.
Gjest Fjøsnisse42 Skrevet 19. august 2008 #45 Skrevet 19. august 2008 I steden for å basere seg på synsing, kan man jo se på statistikk(fakta) som noen sier. Tror det gir et bedre bilde. Man kan se på tall fra sosialkontor, nav, skoleprestasjoner, politietaten osv. Da vil man se hvordan Holmlia ligger an i forhold til faktorer som påvirker barns oppvekst.
Anglofil Skrevet 19. august 2008 #46 Skrevet 19. august 2008 Den påvirker ja, men er det ensidig negativt? For slik kan det jo nesten virke som. Nei, det vil jeg absolutt ikke si. Og det er mye statestikkene ikke kan fortelle: f. eks den kulturelle berikelsen som man får ved å bo et slikt sted. Tar det skade av at en av mine bestevenner hadde en mor som gikk på sosialen? Nei, men det har gitt meg en enrom insikt i forhold til at andre enn meg selv kanskje ikke har det så godt som meg. Det har gjort meg på en side svært ydmyk, på en annen side glad fordi jeg har fått sett flere sider av samfunnet, hvor andre verdier enn penger nødvendigvis teller. Over til spørsmål angående narkotika: jeg støtte aldri på noen form for narkotika da jeg vokste opp, derimot florerte det på andre siden av byen (= vestkanten) da jeg fikk meg ei venninne der. Der hadde de rike "pappaguttene" mer enn nok penger til å kjøpe dop. Er det noe bedre da? Hadde ihvertfall aldri latt barna mine vokse opp der! Mvh Yvonne
momo Skrevet 21. august 2008 Forfatter #47 Skrevet 21. august 2008 Tusen takk for mange bra svar! Nå bor vi i en liten by hvor de sliter med dopproblemer, er vel ett av de verste stedene i landet. Så tror nok ikke det blir verre på Holmlia. Og uansett hvor vi flytter i Oslo, så blir det på østkanten og det blir nok ett sted med en del innvandrere. Både fordi vi ønsker at barna våres skal få oppleve flere kulturer og vi ønsker ikke og bo oss ihjel. Og må si jeg bare gleder meg mer og mer til vi skal flytte til sommeren og veldig spent på hvor vi ender.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2008 #48 Skrevet 21. august 2008 Det er likevel ingen tvil om at det er en ulempe å vokse opp i områder med lav sosioøkonomisk rang. All statistikk tilsier det. Det virker som om de som skryter av Holmlia, og hevder de har opplevd verre ting i andre og mer norskdominerte områder, bevisst skjønnmaler virkeligheten på Holmlia fordi de er positivt innstilt til ideen om det flerkulturelle fellesskapet. For eksempel sier det jo sitt om miljøet at innvandrerdominerte skoler mottar ekstra bevilgninger til sosiale tiltak etc. Noe som bekrefter innlegget hvor det hevdes at mange lærere ikke kjenner seg igjen i den offisielle gladbeskrivelsen av innvandrerdominerte skoler. Sannheten er nok den at de som skjønnmaler innvandrerdominerte skoler ikke blir møtt med særlig kritikk fra dem som sitter i posisjon til å gjøre det, fordi det å være kritisk til innvandring og flerkultur kan få karrieremessige konsekvenser for ansatte i skoleverket. Å tale Roma midt i mot har aldri vært særlig trygt. Hva er problemet - at området har lav sosioøkonomisk status, eller at det er innvandrere der? Fantes det ikke områder med lav sosioøkonomisk status før vi fikk innvandrere?
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2008 #49 Skrevet 21. august 2008 Vi flyttet til bydel Søndre Nordstrand for 2 år siden - etter å ha sett etter rekkehus i andre bydeler i Oslo over lengre tid. Fikk tips om å sjekke ut SN og ble svært gledelig overrasket!! Vi bor i Sloreåsen borettslag - som muligens ikke er representativt for andre borettslag i bydelen siden dette ligger på bydelsgrensen til Nordstrand, men dog. Få/ingen innvandrer bor her, og barna har få eller ingen venner med innvandrerbakgrunn i barnehagen - om dette er et mål. Må sies at vi sjelden oppholder oss på Holmlia Senter, som nok kan oppleves som litt mer preget av den høye andelen innvandrere som bor i dette området. Rolig miljø, kort vei til off. transport (tog og buss), flotte grøntområder, kort vei til sjø/strand, mange sykkelveier, lekeplasser osv. Kan absolutt anbefales! Hilsen innflyttere til Oslo :-)
Susan Sto Helit Skrevet 21. august 2008 #50 Skrevet 21. august 2008 Jeg kjenner området, men har aldri bodd der selv. Har en nevø som vokser opp på Holmlia, og han klarer seg helt fint. Han har ikke andre problemer enn det andre ungdommer har. Men jeg ville alikevel ikke flyttet dit, eller latt mine barn vokse opp der. Jeg tror barn har godt av å vokse opp i et miljø der de opplever flere kulturer, og at det er barn med forskjellig hudfarge og bakgrunn i både barnehage, skole og bomiljø. Men jeg synes det er forskjell på skoler der det er stor overvekt av barn med annnen etnisitet, og skoler der det er en viss balanse mellom etnisk norske og andre etnisiteter. Min oppfatning er at Holmlia og en del andre områder blir mer og mer polarisert, slik at det blir flere og flere av de som ikke er etnisk norske, og færre og færre av de som er det. Men jeg ser også at det er forskjell fra område til område, også internt på Holmlia.
Gjest Wolfmoon Skrevet 21. august 2008 #51 Skrevet 21. august 2008 Er jo ikke så rart at det blir mer og mer polarisert med innvandrere i enkelte områder, når holdningen blant nordmenn er at de ikke vil bo i disse områdene. Når nordmenn flytter ut fører jo dette selvfølgelig til at det blir større overvekt av innvandrere.
Gjest Gjest_moi_* Skrevet 21. august 2008 #52 Skrevet 21. august 2008 Jeg har vokst opp på Søndre Nordstrand og flyttet til Holmlia da vi ventet vårt første barn. Da flyttet vi inn i et rekkehus med hageflekk i et koselig borettslag. Vi bodde der i 2.5 år før vi flyttet til en annen del av Oslo. Oppveksten min var virkelig helt fantastisk - og jeg gikk på Hauketo skole (Ungdommens råskap skolen). Det må sies at de elevene som ble filmet tilhørte en "spesialgruppe" for elever med atferdsproblemer og lærevansker, og er slett ikke representative for majoriteten av elevene ved skolen. Oppveksten min var trygg og skjermet. Hadde masse venner i borettslaget og var aktivt med i idrett. Det var en ganske stor andel 2. generasjons innvandrere i klassen min på barne- ungdomsskolen, men det har jeg bare opplevd som positivt. Det har ikke påvirket meg i noen negativ retning, hverken når det kommer til utdanningsvalg, eller andre valg i livet. Det lærte meg rett og slett at mennesker er mennesker på godt og vondt, uansett hvilket land de stammer fra. Jeg var på ingen måte bekymret da vi flyttet til Holmlia før poden ble født. Jeg kan bare henge meg på det positive som har blitt nevnt tidligere i tråden. Vi opplevde det som et sted der folk (med alle mulige slags bakgrunner) var inkluderende og hyggelige. Vi bor nå i bydel Nordre Aker og jeg må si at tonen blant "innbyggerene" på Holmlia er mye mer åpen og imøtekommende. Vi opplevde det som positivt at poden fikk gå i bhg med barn fra forskjellige deler av verden. Hvis jeg ikke husker feil var det omtrent 30% fremmedspråklige barn på hans avdeling. Jeg har på følelsen at Holmlia har en "vi står sammen" holdning, nettopp fordi det verserer så mange negative rykter om stedet. En annen ting som kanskje er verdt å si er at det bor veldig mange barnefamilier rundt omkring i de forskjellige borettslagene. Det er alltid noen å leke med (og foreldre å skravle med på lekeplassen). Det er flust av grøntområder og lekeplasser for barn og her er det ofte folk. Jeg hadde ikke noen kvaler ved å la barnet mitt vokse opp på Holmlia og opplevde stedet som udelt positivt. Lykke til med valg av bosted : )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå