Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer og flytte til Holmlia evt Hauketo til neste år. Det vi lurer på er hvordan er det for barn og vokse opp der, kan man bare slippe ut barna for og leke, er det barnevnnlig der? Og er det noen som har tips til bra skoler og barnehager? Noen områder som man ikke børr bo?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ingen som vet noe om hvordan det er og bo med barn i disse områdene?

Skrevet

Holmlia? :S Det er et sted jeg aldri i verden ville latt mine barn vokse opp, uten å være veldig rasistisk eller noe.. men det er et sted som har dårlig rykte på seg. Det er et sted som har blitt innvandrer plassen, de fleste innvandrere utenfor Oslo bor der. Mange gjenger, kriminalitet. Har hørt det er mye rus der og. Hvis du vil bo nærme Oslo, så anbefaler jeg Kolbotn og utover mot Ski. Der er det et trygt miljø og gode utemuligheter for barn.

Jeg vokste opp i Oppegård kommune, kolbotn. Et utrolig hyggelig sted med mange muligheter for barn, gode skoler.

Skrevet

Har en søster som bor på Asperudtoppen på Holmlia. Hun trives godt der med ungene sine. Det er vel ikke bedre/verre der enn andre steder. Kommer jo an på en selv også.

Skrevet
Vi vurderer og flytte til Holmlia evt Hauketo til neste år. Det vi lurer på er hvordan er det for barn og vokse opp der, kan man bare slippe ut barna for og leke, er det barnevnnlig der? Og er det noen som har tips til bra skoler og barnehager? Noen områder som man ikke børr bo?

Holmlia og Hauketo er i ferd med å bli innvandrergettoer. Skolene i dette området har stor overvekt av innvandrerelever. Omkring 70 - 80 % av elevmassen er innvandrere i dette skoledistriktet. Så kan du vurdere selv om du synes dette er gode skoler hvor du ønsker å sende dine egne barn.

Skrevet

Hvordan kan dere si at på skolene der går det 70-80% innvandrere. Da det ikke finnes mer enn 49% innvandrer barn på Holmlia.

Jeg vil gjerne ha svar fra folk som faktisk vet hva de prater om, som bor der selv, har bodd der, eller kjenner godt noen som bor der.

Har hørt masse posetivt om mijøet der oppe, at alle er venner og det er lett og bli kjent med naboen sine. At alle barna leker godt sammen, helt uavhengig av hudfarge. Har ikke hørt noe om noen gjenger der. Kriminalitet finnes det vel overalt, narkotika finnes vel og overalt.

Skrevet
Hvordan kan dere si at på skolene der går det 70-80% innvandrere. Da det ikke finnes mer enn 49% innvandrer barn på Holmlia. Har ikke hørt noe om noen gjenger der.

Du er helt klart feilinformert. Kanskje av mennesker som bevisst ønsker feie problemene under teppet? Nedenfor finner du noen faktaopplysninger om Holmlia.

Andel innvandrerelever i barneskoler på Holmlia:

Hallagerbakken 51 %

Toppåsen 60%

Lusetjern 72 %

Rosenholm 72 %

Når det gjelder gjengaktivitet er det mye av det på Holmlia. Politiet mener Holmlia/Hauketo-området er basen for en av tre større gjenger som nå vokser fram i Oslo. I fjor sommer barket de sammen i et masseslagsmål på Holmlia senter.

Skrevet

Det kan også nevnes at Hauketo ungdomskole dannet bakgrunn for Margreth Olins dokumentarfilm fra 2004, Ungdommens råskap. Jeg tror ikke den skolen har blitt noe bedre siden den gang.

Skrevet

Sist jeg var på Holmlia (1-2 år siden) virket det veldig koselig der, i motsetning til hva jeg kanskje hadde forestilt meg på forhånd. Var i et koselig rekkehus med hvitt stakittgjerde og en liten hageflekk! I tillegg kjenner jeg folk som er født og oppvokst på Holmlia og som nå er i gang med mastergrad og doktorgrad på universitetet.

Fra et tilsvarende "stigmatisert" område av Oslo kjenner jeg også personer med innvandrerbakgrunn som enten har fått seg en god yrkesutdannelse, men også flere med mastergrader (hvis du skulle være opptatt av fremtiden til barna dine).

Ta deg en tur opp dit, eventuelt besøk skolen og gjør opp din egen mening!

Er så lei av uvitende folk som har hørt dårlige ting om steder, og forhåndsdømmer ut i fra det...

Gjest Løkka-jente
Skrevet
Holmlia? :S Det er et sted jeg aldri i verden ville latt mine barn vokse opp, uten å være veldig rasistisk eller noe.. men det er et sted som har dårlig rykte på seg. Det er et sted som har blitt innvandrer plassen, de fleste innvandrere utenfor Oslo bor der. Mange gjenger, kriminalitet. Har hørt det er mye rus der og.

Unnskyld at jeg spør, men har du VÆRT på Holmlia, eller er dette bare noe du har hørt rykter om, tror og forestiller deg?

Jeg er selv sentrumsjente og kunne ikke tenke meg å flytte ut av sentrum. Må innrømme at jeg er litt fordomsfullt innstilt både til Groruddalen og Holmlia (og Ullern og Røa, for den saks skyld). Men i Holmlias forsvar, så kjenner jeg en del som bor der, også barnefamilier, og de er veldig godt fornøyd, både med barnehager, skoler og miljø Det overrasket meg, men jeg vil jo tro at de vet best de som bor der og lever der hver dag.

For øvrig er ikke en innvandrerprosent på 50-60-70 noe å ta på vei for, ihvertfall hvis det ikke er en eneste nasjonalitet som dominerer.

Skrevet
Fra et tilsvarende "stigmatisert" område av Oslo kjenner jeg også personer med innvandrerbakgrunn som enten har fått seg en god yrkesutdannelse, men også flere med mastergrader (hvis du skulle være opptatt av fremtiden til barna dine). Er så lei av uvitende folk som har hørt dårlige ting om steder, og forhåndsdømmer ut i fra det...

Så fordi noen har "lykkes" så betyr det at skolemiljøet ikke betyr noe? All statistikk tilsier at det er en ulempe å gå på en skole som er i den nedre enden av skalaen. For eksempel er det en mye større andel elever som tar høyere utdannelse på skoler vest i Oslo enn øst i Oslo.

Selv ville jeg aldri latt barna mine begynne på en skole hvor norske elever er en minoritet. Disse er så godt som alle taperskoler.

Gjest Her er det topp!
Skrevet

Hei, vi er en familie som bor på Holmlia med 3 barn, og stortrives! Det er bilfritt nærmiljø, gangveier til barnehager, skoler og nærbutikken og mange lekeplasser. Vi bodde "på landet" før, og der var det trafikk rett forbi huset, farlig skolevei og mye ungdomsproblematikk. Det stedet har et svært godt rykte på seg, men for oss ble det mye engstelse- i tillegg til mye lengre reisevei til jobben. ( vi jobber i Oslo) Her på Holmlia er det fremdeles mulig å kjøpe et rekkehus til ca 2 mill, med gangavstand til strand (Hvervenbukta) og kun 15 min til sentrum av Oslo. Men flere av oss som bor her er nok ikke av de mest rasistiske- det at ungene vokser opp i et flerkulturelt miljø tror vi vil komme dem til nytte i en stadig mer globalisert verden.

Så jeg kan bare anbefale Holmlia på det varmeste, i tillegg når man ser på nyhetene så er det jo i andre bydeler (gjerne "vestlige") det har vært flest skyteepisoder og drap den siste tiden....

Skrevet

Alt jeg vet om Holmlia er "Holmlia-drapene"...så vil ikke bosette meg i øst.

Skrevet
Så fordi noen har "lykkes" så betyr det at skolemiljøet ikke betyr noe? All statistikk tilsier at det er en ulempe å gå på en skole som er i den nedre enden av skalaen. For eksempel er det en mye større andel elever som tar høyere utdannelse på skoler vest i Oslo enn øst i Oslo.

Selv ville jeg aldri latt barna mine begynne på en skole hvor norske elever er en minoritet. Disse er så godt som alle taperskoler.

Tror ikke du har fått med deg at innvandrerungdom er de med høyest utdanningsaspirasjoner? Eller den kraftige økningen i ungdom med innvandrerbakgrunn som er i ferd med eller planlegger å ta høyere utdanning?

Personlig tror jeg uansett at foreldre og den oppfølgingen man får hjemme har mest å si for hvordan man trives og ender opp...

Beklager, dette var en liten avsporing fra tråden om Holmlia. Litt info om innvandrere og høyere utdanning finnes bl.a. her: SSB undersøkelse og her

Gjest her er det topp!
Skrevet
Alt jeg vet om Holmlia er "Holmlia-drapene"...så vil ikke bosette meg i øst.

Hvilke drap sikter du til her? Det eneste jeg husker er den stakkars lille gutten Benjamin som ble drept i 2001 (?) av tilreisende snikmordere fra...Brumunddal? Oppsal? Jeg husker ikke hvor de kom fra, men poenget mitt er altså at det dreide seg om drap begått av noen utenfra, fra en plass med "bedre rykte" enn Holmlia høyst sannsynlig.

Gjest her er det topp!
Skrevet
Tror ikke du har fått med deg at innvandrerungdom er de med høyest utdanningsaspirasjoner? Eller den kraftige økningen i ungdom med innvandrerbakgrunn som er i ferd med eller planlegger å ta høyere utdanning?

Personlig tror jeg uansett at foreldre og den oppfølgingen man får hjemme har mest å si for hvordan man trives og ender opp...

Beklager, dette var en liten avsporing fra tråden om Holmlia. Litt info om innvandrere og høyere utdanning finnes bl.a. her: SSB undersøkelse og her

Ja dette er jeg helt enig i, jeg er faktisk mer bekymret for hva det vil si for miljøet på Holmlia dersom det stadig kommer flere med hvit hud hit....(Ironi, dersom det var noen som ikke forsto det:)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Ser ut som det er veldig stor forskjell på hva dere mener om Holmlia.

Tror nok vi bare må ta turen dit en gang og se selv.

Synes Holmlia høres så attraktivt ut da man får rekkehus til en grei pris, det er fullt av aktiviteter for barna, bilfrie veier, nærhet til hvervenbukta, kort vei til Oslo sentrum, kort vei til Tusenfryd.

Jeg ser og på det som posetivt at mine barn får vokse opp med innvandrere.

Det får de ikke her vi bor nå, noe jeg synes er synd.

Gjest Her er det topp!
Skrevet
Tusen takk for svar!

Synes Holmlia høres så attraktivt ut da man får rekkehus til en grei pris, det er fullt av aktiviteter for barna, bilfrie veier, nærhet til hvervenbukta, kort vei til Oslo sentrum, kort vei til Tusenfryd.

Ja, det er nok lurt å ta seg en tur og kikke litt:) Mye av det vi virkelig setter pris på nå etter å ha bodd her litt er nok ting vi ikke tenkte så mye på da vi flyttet, vi var i hovedsak mest opptatt av muligheten for både rekkehus med hage og nærhet til jobber i sentrum- nå ser vi at de fleste her er mer åpne og utadvendte i forhold til der vi bodde før, tror jeg kan si at det eksisterer en slags "dugnadsånd" her:)

Men det er klart, dette er jo i Oslo så alt er ikke rosenrødt heller. Men mange fremstiller jo Holmlia som det verste slumstrøket i Chicago og det er det virkelig ikke!

Gjest sjekk ut selv
Skrevet
Tusen takk for svar!

Du har helt rett, ta turen dit og se selv!

Jeg har vokst opp på Holmlia, og kunne ikke drømt om bedre oppvekst.

Skrevet

Kunne aldri bodd på Holmlia! En kollega av min samboer bor der med familie, og i klassen til sønnen er det 3 norske barn... Heia Norge :murvegg:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...