Gå til innhold

Hvor mange kalorier per dag?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mathilde_*
Skrevet

Jeg er 163 høy, veier 55 kg og er 21 år.

Vil ned til 50 kg, der jeg føler meg mest vel.

har en svært inaktiv hverdag, med en gåtur av og til.

Hvor mange kcal burde jeg innta for å holde vekten?

Så kan jeg spise 500 minus av disse, og få en fin vektnedgang :)

Skrevet

Ikke nødvendigvis. For noen vil 500 kaloriers fratrekk bety at en kommer under anbefalte grenser for minimumsinntak, noe som i sin tur kan føre kroppen inn i sparebluss.

Rent BMI-messig ligger du langt nede på normalen, så om du føler deg litt slapp i fisken, ville jeg heller trent med fokus på å stramme opp litt, i stedet for å la være å trene og kutte mat.

Skrevet

Jeg syns også det høres ut som vekt og høyde passer flott sammen og at trening er nok tingen her. Det er ikke lurt å sette deg på en slankekur. Da bør man heller trene mer. Men at du nå ligger på ca 1800 om dagen og trener vil gi deg en sakte men sikker og veldig trygg og varig vektnedgang.

Lykke til.

Skrevet
Men at du nå ligger på ca 1800 om dagen og trener vil gi deg en sakte men sikker og veldig trygg og varig vektnedgang.

Her er jeg ikke enig.

Jeg vil ikke anbefale noen med den vekten til den høyden å gå i et kaloriunderskudd.

Bare for å opprettholde hverdagslige aktiviter (ikke trening) så er det anbefalt et høyere inntak enn 1800.

Du kan som skrevet over, begynne å trene litt, slik at du får strammet opp litt, og det er ikke sikkert at det er noe mer enn det som skal til før du føler deg mer vel.

Og så klart: spis sunt og variert :)

Skrevet
Her er jeg ikke enig.

Jeg vil ikke anbefale noen med den vekten til den høyden å gå i et kaloriunderskudd.

Bare for å opprettholde hverdagslige aktiviter (ikke trening) så er det anbefalt et høyere inntak enn 1800.

Du kan som skrevet over, begynne å trene litt, slik at du får strammet opp litt, og det er ikke sikkert at det er noe mer enn det som skal til før du føler deg mer vel.

Og så klart: spis sunt og variert :)

Om hun absolutt vil ned i vekt så er det hennes business. I fare for at hun legger seg på 1300 så er 1800 totalt ufarlig. Ikke alle forbrenner så mye mer heller. Jeg feks har stoffskifteproblemer og kan ikke spise mer enn 1500 om dagen.

Skrevet
Om hun absolutt vil ned i vekt så er det hennes business.

Ja, til syvende og sist så er det TS sin business.

Men jeg synes ikke vi her inne skal oppfordre noen som helt klart ikke har et overvektsproblem, til å gå ned i vekt! Det kan få en del uønskede konsekvenser..

Da synes jeg vi her inne heller kan komme med råd hvordan hun lettere kan finne måter å bli fornøyd med/akseptere den kroppen hun har nå. :)

Skrevet
Ja, til syvende og sist så er det TS sin business.

Men jeg synes ikke vi her inne skal oppfordre noen som helt klart ikke har et overvektsproblem, til å gå ned i vekt! Det kan få en del uønskede konsekvenser..

Da synes jeg vi her inne heller kan komme med råd hvordan hun lettere kan finne måter å bli fornøyd med/akseptere den kroppen hun har nå. :)

Jeg syns hun høres tynn nok ut og sa det også. Men jeg vet også hvordan det er å ikke være fornøyd med seg selv. Det at det kun er 5 kg det er snakk om indikerer også at TS tenker fornuft her og ikke har spiseforstyrrelser.

Men helt klart, hun BØR ikke slanke seg, men trene istedet.

Vekten passer fint til høyden, som sagt:)

Gjest Gjest_lillemeg_*
Skrevet
Jeg syns hun høres tynn nok ut og sa det også. Men jeg vet også hvordan det er å ikke være fornøyd med seg selv. Det at det kun er 5 kg det er snakk om indikerer også at TS tenker fornuft her og ikke har spiseforstyrrelser.

Men helt klart, hun BØR ikke slanke seg, men trene istedet.

Vekten passer fint til høyden, som sagt:)

Henger meg på de som sier at ts ikke bør slanke seg.

"Det at det kun er 5 kg det er snakk om indikerer også at TS tenker fornuft her og ikke har spiseforstyrrelser"

Dette stemmer dårlig. Selv om ts sikkert ikke har en spiseforstyrrelse så

begynner faktisk de fleste spiseforstyrrelser med at man "bare" skal ned et par kilo!

Gjest Gjest_Mathilde_*
Skrevet

TS her. Takk for tilbakemeldinger. Jeg skal KUN ned 5 kg :) (Han opplevd spiseforstyrrelser på nært hold, så det vil aldri skje meg)

Har veid 49-50 før, og da følte jeg meg vel. Nå har jeg for mye overskuddsfett for min smak, selvom om vekten kanskje ikke tilsier det. Men som dere vet, er alle bygd forskjellig.

Jeg spiser ca 1200 om dagen jeg! :O

Spiser veldig magert og sunt, og spiser jo mye i løpet av dagen (kalorifattig mat såklart). Ettersom jeg hater å trene må jeg nesten gjøre dette på annet vis. Liker å gå turer og sykler av og til, men noe mer enn det blir det nok aldri.

Gjest Elfrida
Skrevet

Du kunne jo gått og tatt en sånn Inbody-veiing som måler fettprosent og muskler. For da får du vite om du faktisk har for mye kroppsfett eller ikke.

Du spiser veldig lite, og hvis du skal reduserer enda mer på matinntaket vil du fort føle deg slapp og få endre mindre lyst til å trene.

Skrevet

En ting er sikkert. Du bør spise mer. Å øke matinntaket kan faktisk føre til at du går ned i vekt. Særlig hvis du er flink og går litt tur i løpet av uka.

Å spise mindre vil garantert gi deg en kropp som går i sparebluss, for ikke å snakke om hvor dårlig du kan risikere å bli. Slapp og tom for energi.

Skrevet
TS her. Takk for tilbakemeldinger. Jeg skal KUN ned 5 kg :) (Han opplevd spiseforstyrrelser på nært hold, så det vil aldri skje meg)

Har veid 49-50 før, og da følte jeg meg vel. Nå har jeg for mye overskuddsfett for min smak, selvom om vekten kanskje ikke tilsier det. Men som dere vet, er alle bygd forskjellig.

Spiser veldig magert og sunt, og spiser jo mye i løpet av dagen (kalorifattig mat såklart). Ettersom jeg hater å trene må jeg nesten gjøre dette på annet vis. Liker å gå turer og sykler av og til, men noe mer enn det blir det nok aldri.

Du spiser for lite. Ingen er annbefalt å ha et så lavt kaloriinntak.

Du vil ende opp med sparebluss og kanskje man legger på seg av den grunn.

Skrevet

Jeg spiste 1200 kcal selv en periode, og jeg lover deg: Du ødelegger forbrenningen din! Jeg spiste mellom 1000 og 1200 kcal, og trente ganske hardt, men jeg gikk faktisk ikke ned så mye som et eneste gram! :O

Så det lønner seg å spise mer. Kroppen tror det er hungersnød når du får i deg så lite mat, og da vil den skru ned forbrenningen og holde ekstra hardt på fettet. Det er en overlevelsesmekanisme som stammer fra tusenvis av år siden.

Den sunneste måten å gå ned i vekt på, er å samarbeide med kroppen. :) Spis nok, og spis næringsrik sunn mat, så "forstår" kroppen at det ikke er farlig å kvitte seg med noen kg.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Mener ikke å kuppe tråden nå, men jeg har et spørsmål som det kunne passe og stille her. Noen dager er jeg ekstremt inaktiv, type sitte på rumpa hele dagen. Kan f.eks sove i 10 timer, og resten av dagen går med til pc, tv, lese pluss litt diverse lett husarbeid. Er 1300 kcal passe inntak en slik dag? (170 cm, 63 kg - slanker meg)

Skrevet
Mener ikke å kuppe tråden nå, men jeg har et spørsmål som det kunne passe og stille her. Noen dager er jeg ekstremt inaktiv, type sitte på rumpa hele dagen. Kan f.eks sove i 10 timer, og resten av dagen går med til pc, tv, lese pluss litt diverse lett husarbeid. Er 1300 kcal passe inntak en slik dag? (170 cm, 63 kg - slanker meg)

Nei. Det er for lite. Faktisk trenger man opp i mot 1600 kcal bare for å holde alle kroppens funksjoner i gang!

Sjekk linken lengre opp her. Der fyller man ut kjønn, alder osv, og hvor aktiv man er. Så regner den ut for deg.

Skrevet
Nei. Det er for lite. Faktisk trenger man opp i mot 1600 kcal bare for å holde alle kroppens funksjoner i gang!

Stemmer.

En normal kvinne trenger rundt 2000-2500 kcal per dag (en persons basal forbrenning er individuell), for å være i rolig aktivitet uten å gå i kaloriunderskudd. Dvs. pusse tenner, kle på seg osv + kan inkludere en liten rusle tur.

Jeg tror det er mange som bommer litt nettopp her. De ligger på ett såpass lavt næringsinntak at kroppen veldig kjapt går i sparebluss. Dette gjør at du mister energien, får lett søtsug ++ og kommer da inn i en ond sirkel.

Og i tillegg hvis man skal slanke seg så er det nesten plent umulig etter en stund på et så lavt inntak, fordi kroppen tviholder på det lille den har fått.

Gjest Gjest_Mathilde_*
Skrevet

TS igjen.

Fant en link på en lignenede tråd, der den regner ut kroppens energiforbruk (jeg skrev inn hvor mange timer i døgnet som gikk til hva).

Jeg endte på 1650 kcal. Så om jeg skal ned i vekt må jeg jo innta mindre enn dette.

Kanskje 1300 om dagen da, i stedet for 1200?

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Hmm.. Når jeg skriver inn mine opplysninger, og 10 hvile og 14 timer inaktivitet, blir tallet mitt ca 1300. Nå gjør jeg jo noe i løpet av en en sånn dag da, som kle på meg, lage mat, pusse tenner, vaske opp og sånn, men det utgjør da virkelig ikke 700 kcal? :klø:

Skrevet
Hmm.. Når jeg skriver inn mine opplysninger, og 10 hvile og 14 timer inaktivitet, blir tallet mitt ca 1300. Nå gjør jeg jo noe i løpet av en en sånn dag da, som kle på meg, lage mat, pusse tenner, vaske opp og sånn, men det utgjør da virkelig ikke 700 kcal? :klø:

Jeg sitter ikke med en fasitbok på dette, men ved å kun sove en natt så bruker man ca 800 kcal.

Og det er ved å ligge helt i ro.

Og man bruker mer energi enn man tror, så lenge kroppen ikke er i sparebluss.

Og siden vi alle er så forskjellige, ville jeg tatt slike type tester med en klype salt. Det er så mye de ikke tar med i betraktning. Stressnivå, kroppstemperatur osv..

Gjest Gl@mB@be
Skrevet
Jeg sitter ikke med en fasitbok på dette, men ved å kun sove en natt så bruker man ca 800 kcal.

Og det er ved å ligge helt i ro.

Og man bruker mer energi enn man tror, så lenge kroppen ikke er i sparebluss.

Og siden vi alle er så forskjellige, ville jeg tatt slike type tester med en klype salt. Det er så mye de ikke tar med i betraktning. Stressnivå, kroppstemperatur osv..

Ja ok.. Uff, virker bare så "skummelt" å spise så "mye" når jeg er så inaktiv :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...