Gå til innhold

Depositum


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Vi har nå skrevet under på kontrakten til den nye leiligheten vi flytter inn i, og la først etter at vi kom hjem fra visitt hos huseier merke til at noe ikke stemte helt.....

Til sikkerhet for skader på leiligheten som leieren er ansvarlig for og andre krav etter leieavtalen, så som skyldig husleie, avtales det at leier oppretter en bankgaranti på kr....... ,- på sperret depositumskonto som kun kan disponeres ved begge parters samtykke.

Vil det da si at vi selv må opprette denne kontoen, eller menes det som at vi "bare" setter inn sum som avtalt med huseier som depositum med ham på en depositumskonto ? Det vi har opplevd her vi bor nå, er at huseier ikke gadd å være med oss til banken og mente at depositumet bare kunne gis til ham, så skulle vi få det tilbake ved flytting (!) Frekke f###!

DET gikk vi ikke med på, så nå har vi faktisk bodd her et år uten å ha satt inn depositum.... Vi gir ikke fra oss det uten en depositumskonto.

Kundekonsulenten i banken sa at huseier MÅTTE være med på å opprette depositumskonto, og at vedkommende også betaler gebyret som følger av denne opprettelsen. Men han gad ikke, og da ville ikke vi gi ham de pengene. De har ikke mast siden.

Det vi frykter nå, er at neste huseier som vi skrev kontrakt med i dag, også har denne unnasnikende holdningen og at vi må "fikse" det selv.. Eller sette pengene inn på hans konto. Det er jo IKKE RIKTIG!

Hva tolker dere av denne setningen over ?

Er svært takknemlig for svar,- vi vil gjøre det "by the book".....

Hilfe!

Diva :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Vi opprettet en konto som står i vårt navn, men samtidig er huseieren også eier av denne kontoen, så banken må ha tillatelse av både oss og huseieren om vi skal ta ut penger av kontoen.

Sikkert ganske dårlig forklart det her, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Jepp, det skal opprettes en egen konto for dette, der dere begge må signere før pengene kan tas ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontoen skal åpnes i deres navn, dere vil få rentene på det. Denne kontoen blir sperret, ved at f.eks du og huseier signere på avtalen. Det er riktig at det er huseier som skal betale for denne kontoen, men alle de dep kontoer jeg har opprettet så har jeg betalt det selv. Om ikke huseier nevner det selv så er det ikke så kjekt å "mase" om det. Nå sist jeg opprettet en konto så var ikke huseier med. Vi bor på to forskjellige steder, så jeg hadde med kopi av hans leg. Hun dama i posten ringte til han også da, for å "dobbeltsjekke" opplysnigner som jeg oppgav. Så sendte jeg papirer til han i posten, som han returnerte signert. Og så sendte jeg de tilbake til posten.

Anbefaler deg til å undersøke med ulike banker om priser på å åpne kontoer. Jeg har dep konto nå i posten, bet 250 kr. Hos Dnb skulle de ha 400 kr for det.

Om din nye huseier er "vanskelig" og ikke gidder å være med i bankenposten for å ordne dep konto, så kan du jo be om kopi av leg og orden det selv. Er nok ikke alle som vil godta at du gjør det på den måten. Men det er jo ikke helt enkelt når en bor på forskjellige steder heller. Men jeg hadde aldri betalt pengene inn på konto til huseier. Da får det bare være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk :D

Da står vi på vårt hvis huseier skulle mene noe annet.....

Det å betale denne kontoen selv, mener jeg er riv ruskende galt. Spesielt når nevnte huseier eier rundt 10 leiligheter eller så og håver inn skattefrie penger.....

Supertakknemlig for hjelp :D

Diva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at dette er skattefrie kroner om eieren av de 10 leilighetene gjør dette lovlig. H*n må nok betale sin skatt for disse husleiepengene. Det er regler for sånt.

Leier man ut i egen bolig, så er det skattefritt hvis utleieleilgheten er mindre enn den eieren disponerer selv. Om det er flere leiligheter, så må man betale skatt.

Vi har betalt depositumskontoen for våre leieboere og de får rentene. Vi var alle sammen i banken og opprettet kontoen. Når pengene skal taes ut, så må vi gå dit sammen for å skrive under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere prøvde å opprette depositumskonto i din egen bank er det ikke så rart dere fikk problemer.

Det vanlige er å opprette depositumskonto i leiers navn i den banken der huseier har sitt huslån, eller dere han vil ha husleia inn på konto. Da har banken allerede et forhold til huseier, og det er ikke nødvendig at han møter opp for å opprette konto sammen med dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere prøvde å opprette depositumskonto i din egen bank er det ikke så rart dere fikk problemer.

Det vanlige er å opprette depositumskonto i leiers navn i den banken der huseier har sitt huslån, eller dere han vil ha husleia inn på konto. Da har banken allerede et forhold til huseier, og det er ikke nødvendig at han møter opp for å opprette konto sammen med dere.

Vi har fått beskjed om at leietager har full rett til å opprette denne kontoen i sin bank (noe som også er vanlig). Av praktiske grunner gikk vi i VÅR bank og der ble leietageren opplyst om at de hadde full rett til å opprette kontoen i sin egen bank.

Jeg synes også at det er viktig at begge parter går i banken og oppretter denne kontoen. Den er viktig og det dreier seg ofte om mye penger. Derfor er det viktig at begge leser gjennom papirene sammen og at utleier og leietager er sikre på at den andre parten vet hva som skjer.

Knotete forklart av meg her. Men vi har pugget dette for å slippe problemer.

Gjør ting så "skikkelig" som mulig!

Det er mitt tips (og det er en fordel for utleier at det gjøres skikkelig også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært i banken sammen med huseier jeg... Og det jeg sier er jo heller ikke at en ikke kan opprette depositumskonto i en hvilken som heldst bank, men at dersom en gjør det i huseiers bank så trenger ikke en (vanskelig) huseier å være med. Slik det er nå har en også krav på å få ut pengene en måned etter at en har flyttet og varslet banken om dette, med mindre huseier dokumentere at han palanlegger å kreve penger fra leier (søksmål).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at vi er nesten helt enige :blunke: .

Men jeg har sett den store fordelen med å gå i banken sammen med de som leier av oss jeg. Ting blir ofte lest opp høyt. Man har med kontrakten og skriver under på at man har forstått hvordan dette fungerer.

Vi er ikke vanskelige utleiere vi da! :ler: Tror jeg. Men vi ønsker ikke å havne i noen konflikt med de som leier av oss. Derfor synes vi at det er kjempeviktig at alt er klinkende klart for både oss og leietagerene.

Kontrakten leses opp høyt før signering, det samme skjer mht. depositumskonto i banken.

Slik det er nå har en også krav på å få ut pengene en måned etter at en har flyttet og varslet banken om dette, med mindre huseier dokumentere at han palanlegger å kreve penger fra leier (søksmål).

Jepp, slik er det. Og hvis begge parter er med i banken, så er det ingen tvil fra noen sin side om hvordan ting fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi enige, Lea :)

Godt at det er noen her forum kan legge godviljen til når en snakker litt forbi hverandre, i stede for å tolke alt i værste mening! :Litt oppgitt over mye tumulter i det siste ja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godvilje finnes det mer enn nok av.

Det gjelder bare å finne den igjen :blunke: .

En liten kunngjøring:

Det finnes flere måter å gjøre ting på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er anderledes her, men vi måtte betale rett til huseiers konto her. Fikk bare oppgitt et kontonr og der skulle depositumet inn.

Har ikke orket å diskutere med dem siden det er et stort firma og har mange hus de leier ut.

Håper bare at vi fortsatt får renter av det beløpet når vi flytter, selv om jeg vel tviler på det slik ting tydeligvis er her.

sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelte useriøse utleiere som gjør det på denne måten. Har et par venninner som har gått skikkelig i fella. De har betalt kontant eller rett på utleiers konto og mistet mye penger.

Poenget med en egen depositumskonto er jo at ingen av partene skal kunne ta ut pengene eller bruke dem. Utleier kan kreve å få noe av pengen som det skjer noe (at leietageren ikke betaler husleia eller at ting blir ødelagt). Hvis ikke skal pengene stå klare, slik at leietageren skal få dem tilbake i det øyeblikk h*n flytter ut.

Kontoen avsluttes når leieforholdet opphører og det opprettes en ny for neste leietager.

Men om det er andre regler i utlandet aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hørte faktisk at samskipnaden i Trondheim krever å få pengene rett på egen konto. Vet ikke av egen erfaring at dette stemmer, og vet heller ikke om de eventuelt har dispensasjon siden de leier ut til så mange. Men jeg ble litt sjokka ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husleier har ikke lov å kreve depositum "i hånda". Depositumskonto er en egen kontotype i banken. Huseier skal betale kostnadene ved dep konto, når han krever dettte. Vår kostet 250,- (men bankdama krevde det ikke inn, for hun rotet sånn så det tok veldig lang tid mens vi satt der). Dep konto står i ditt navn, men du har ikke lov til å røre pengene uten eiers tillatelse el.l. Ivertfall holder det at eier ringer banken og "frigir" pengene for vår del, men banken kjenner ham kanskje.

Hvis du gir pengene til eier direkte, så går du glipp av rentene dine + hvis det er disputt når dere flytter ut hvorvidt eieren vil kreve noe av depositumet, så skal slikt skje skriftlig og spesifisert før dep frigis. Og hvis dere ikke er enige, så må dere megle. Og du kan vel tenke deg hva meglingen blir fra en mannevond hushai med deres dep i lomma...

NEI! Sjekk husleieloven på nett, print ut og hvis ham.

Jeg hadde en gang en dame som ikke gadd å være med i banken, så jeg satte dep i bare mitt navn på en ny konto, men den var jo ikke sperret fra uttak pga. dette. Så da jeg flyttet en måned før tiden, var det jo ikke noe å problem med tap av depositum... gjør det ordentlig, for begges del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¤ Jeg vet at huseier ikke kan få dep i hånda. Det er derfor vi ikke har hatt et depositum på denne leiligheten

¤ Vi har ikke prøvd å opprette en depositumskonto alene i vår egen bank. Det var forrige gang da vi flyttet hit vi bor nå. Så vi er klar over a huseier i de fleste korrekte tilfeller skal være med og helst også betale for opprettelsen.

¤ At huseier skatter på leilighetene, var bare et lite sidespor. Han får uansett god nok fortjeneste av dette, så han har fint råd til å betale for opprettelsen av kontoen. Mener jeg da :wink:

¤ Vi har ikke satt inn dep eller prøvd å opprette konto ennå, fordi det er ca 14 dager til vi flytter inn. Vi ser an til da, og spør huseier om han vil gjøre det på den måten at vi alle tre går sammen, eller om kun vi går dersom han har relasjon til banken og det er O.K at det foregår slik.

¤ Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke kan røre pengene, også at heller ikke huseier rører dem uten at vi felles går inn for å ta ut dersom skade på eiendom.

¤ Pengene rett på egen huseiers konto blir ikke aktuelt. Den sjansen tar jeg ikke *grøsse*

¤ Jeg er svært enig med Lea ang det å gå isammen og hvor mye tryggere det er. Da slipper man misforståelser og begge parter har kontroll :)

¤ Vi kan fint opprette depositumskonto i vår egen bank, så lenge huseier er med :)

¤ Hvis huseier er vanskelig og ikke gidder å være med i banken, så gjør vi som L@dy foreslo, å få med kopi av legitimasjon og fikse det selv.

Dog, jeg håper huseier er seriøs og korrekt og er med på den måten som er vanligst.

Tusen takk for all hjelp :kysse:

Da ser vi iallefall at det tydelig er flere måter å gjøre det på, og at det er flere muligheter hvis huseier er trassig.....

Ha en god dag :D

Klem, Diva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...