Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 er en tacomiddag bestående av tortilla-lefse, litt kjøttdeig, litt rømme, hauger av salat (isberg, mais, agurk) være usunt? Jeg spiser egentlig taco ofte, men spiser som sagt ikke så mye kjøtt til, prøver heller å ha på masse grønnsaker istedet. er dette en middag dere ville karakterisert som usunn?
Gina T Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 jeg kaller det en sunn middag. Jeg spiser taco ofte, og da en porsjon. Bruker: 1 fullkorn tortillalefse 1 spisesje kjøttdeig (gilde go' og mager) Masse isbergsalat Tomat Agurk Litt maiskorn Salsa-sauce
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #3 Skrevet 10. august 2008 Hvorfor skulle det vært usunt? Jeg ser ingen grunn til å bare bruke -litt- kjøttdeig dog. Kjøtt er sunt, og folk flest får ikke i seg halvparten av proteinene de trenger pr dag. Så pøs på med kjøtt!
Merenwen Skrevet 11. august 2008 #4 Skrevet 11. august 2008 Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig, rømme med kesam og tortillalefse med fullkornslefser så har du en sunn middag.
BrunetteBarbie Skrevet 11. august 2008 #5 Skrevet 11. august 2008 Ja, man kan bytte ut med karbonadedeig for å få det enda "sunnere", men syns ikke det er usunt med vanlig kjøttdeig heller. Dessuten syns nå jeg kjøttdeig er litt bedre da.
Irmiel Skrevet 11. august 2008 #6 Skrevet 11. august 2008 Hvis ikke går det alltids an å bruke kyllingkjøttdeig istedet for kjøttdeig også. Smaker like godt - om ikke bedre synes jeg Så lenge du ikke overøser tacoen med rømmesaus og guacamole så vil jeg si at taco er en relativt sunn middag
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2008 #7 Skrevet 13. august 2008 Jeg ville kuttet ut rømme og bare tatt salsasaus på. Det er nesten ingen kalorier i den!
Gjest Gjest_lillemeg_* Skrevet 13. august 2008 #8 Skrevet 13. august 2008 Jeg ville kuttet ut rømme og bare tatt salsasaus på. Det er nesten ingen kalorier i den! Målet er ikke alltid at det skal være så lite kalorier som mulig! En klatt rømme gjør ingenting. Dessuten holder man seg mett lenger med litt fett i måltidet.
Gjest TS Skrevet 13. august 2008 #9 Skrevet 13. august 2008 jeg ser ikke for meg at det er så usunt jeg heller egentlig, men hører jo alltid at kjøttdeig ikke er sunt osv. Jeg er ikke så glad i kylling-kjøttdeig, så blir vanlig for min del. ellers vil jeg tro at taco er sunnere enn mange andre middager, og tror jeg skal fortsette å spise med god samvittighet. Btw, noen som nevnte her at man skal unngå guacamole. jeg lager min selv, med avocado, hvitløk, lime og litt krydder. Er ikke avocado sunt da?
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2008 #10 Skrevet 13. august 2008 Avokado er sunt! Det er ike alltid slik at det som inneholder lite kalorier er sunt og motsatt. Avokado har mye kalorier, men disse kommer fra sunt fett. Diverse lihgt-produkter som saft og brus er ikke sunne selv om de har lite/ingen kalorier. Altså taco med litt lettrømme er sunt. Fettet fra kjøttdeig og evt ost er ikke fullt så sudt og bør derfor ikke ha så mye av. hva med kyllingstrimler med tacokrydder? Nam!
Nilma Skrevet 13. august 2008 #11 Skrevet 13. august 2008 Jeg er ikke så glad i kylling-kjøttdeig, så blir vanlig for min del.Enig, kyllingkjøttdeig er ikke godt. Har du prøvd karbonadedeig? Det er laget av renere kjøtt enn vanlig kjøttdeig, og har bare omtrent en tredel av fettet. Dessuten smaker det bedre.
Gutt17 Skrevet 13. august 2008 #12 Skrevet 13. august 2008 Bare klin til, så lenge du har mer grønnsaker enn kjøtt og rømme. Så er det inget hinder, og i lefsene, så er det nesten ingen kalorier heller så..
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2008 #13 Skrevet 13. august 2008 Kjøttdeig er sunt, og 1 ss er altfor lite. Viste du at de aller fleste nordmenn ikke får i seg på langt nær så mye proteriner som de trenger? For alle som trener (og alle bør jo trene..) anbefalles det 2 g protein pr kg kroppsvekt. Hvordan skal man komme i nærheten av det hvis man er redd for kjøtt?? Kos deg med kjøttdeigen du.
eriksen Skrevet 14. august 2008 #14 Skrevet 14. august 2008 Viste du at de aller fleste nordmenn ikke får i seg på langt nær så mye proteriner som de trenger? Hva begrunner du det utsagnet med?
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2008 #15 Skrevet 14. august 2008 Hva begrunner du det utsagnet med? Sunn fornuft, for det første. For det andre, lang erfaring innen trening og ernæring. Les på f.eks www.treningsforum.no om proteininnhold i mat, så forstår du raskt at det den gjennomsnittlige "Ola Nordmann" spiser ikke er bra nok.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2008 #16 Skrevet 14. august 2008 Jeg ville kuttet ut rømme og bare tatt salsasaus på. Det er nesten ingen kalorier i den! Fett er det allerede i kjøttet, så man behøver ikke mer fett enn det i dette måltidet.
Strix Skrevet 14. august 2008 #17 Skrevet 14. august 2008 Taco kan fort inneholde mange kalorier... Rømme, hvitost, tortilla-lefse og kjøttdeig inneholder mange kalorier. Men en kan bruke litt mindre ost/lett ost, bruke kesam el. tilsvarende lettere produkt, karbonadedeig, go og mager svinekjøttdeig eller kyllingkjøttdeig og evt. fullkornslefser. Tacoshell er det vel litt mindre kalorier i enn i lefser om jeg ikke husker helt feil.
Mehe Skrevet 15. august 2008 #18 Skrevet 15. august 2008 (endret) Kjøttdeig er sunt, og 1 ss er altfor lite. Viste du at de aller fleste nordmenn ikke får i seg på langt nær så mye proteriner som de trenger? For alle som trener (og alle bør jo trene..) anbefalles det 2 g protein pr kg kroppsvekt. Hvordan skal man komme i nærheten av det hvis man er redd for kjøtt?? Kos deg med kjøttdeigen du. Tja, er det ikke 2 g per kg fettfri kroppsvekt som er anbefalt? Ganske stor forskjell der, særlig for kvinner. Jeg er forøvrig enig med deg i at de fleste nordmenn ser ut til å ha et kosthold som består av for mye karbohydrater og for lite proteiner. Ang. taco, så pleier jeg bare å ta 1 lefse, siden disse er ganske kaloririke (enkelte typer inneholder også transfett, som ikke er særlig bra...), og så spise "tacosalat" i tillegg, altså bare fyllet uten lefse. Til fyllet bruker jeg mye grønnsaker, karbonadedeig (kjempesunt, det kan man ta mye av), kesam, salsasaus og litt ost. Da blir ikke dette en så verst middag! Endret 15. august 2008 av Mehe
eriksen Skrevet 16. august 2008 #19 Skrevet 16. august 2008 Sunn fornuft, for det første. For det andre, lang erfaring innen trening og ernæring. Les på f.eks www.treningsforum.no om proteininnhold i mat, så forstår du raskt at det den gjennomsnittlige "Ola Nordmann" spiser ikke er bra nok. At Ola Nordmann ikke spiser "bra" er ikke et urimelig utsagn. Men at proteininntaket er så drastisk lavt blant befolkningen som du hevder vil jeg ha bedre grunnlag for enn som så. Ser du på de siste forbruksundersøkelsene i Norge, var inntaket av protein ca 73 gram/dag eller ca 13 E%. Det anbefalte inntaket er 10-20 % av energiinntaket (Sosial- og helsedirektoratet 2006), og kjøtt bidrar med ca 27 % av proteinet vi spiser (Sosial- og helsedirektoratet 2007).
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2008 #20 Skrevet 8. november 2008 Til dere som teller kalorier så er avokado den frukten/grønnsaken av alle med mest kalorier , 163 kalorier pr 100 gram. Og taco er ikke usunt. Skal ha det i dag Jeg har fullkornslefser og tacoshell , mais , salat , løk , tomat , paprika , guacemole , rømme , salsa , kylling eller karbonadedeig og ost
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå