Gå til innhold

Depresjon

Gjest Problematique

Fremhevede innlegg

Gjest Grafica
Skrevet

Jeg skal til fastlegen min neste uke og be om henvisning til psykolog, pga depresjon. Er for tiden arbeidsledig, skulle ta et friår fra skole for å tjene penger og studere freelance. Slik jeg har det nå, er tanken på en jobb uutholdelig. Det var såvidt jeg greide å fullføre skoleåret.

Jeg kommer meg ikke opp om morran. Jeg sover 10-12 timer hver eneste dag. Er konstant trøtt og sliten, og det er veldig lite jeg orker. Foreløpig holder jeg meg gående på ren viljestyrke gjennom hverdagen. Og den hverdagen består ikke av så fryktelig mye.

Jeg gråter for den minste ting, jeg takler ikke konforntasjoner, og når jeg først begynner å gråte greier jeg ikke stoppe. Kan ligge 2-3 timer i strekk og bare gråte. Jeg spiser nesten ikke, fordi jeg eier ikke matlyst. Søtsug har jeg derimot mer enn nok av... Jeg ender opp med å ikke spise fordi jeg har å lyst på noe søtt, at jeg greier ikke spise vanlig mat (jeg vil ikke begynne å stappe i meg masse søtt, sliter nok med vekta som det er)

Det kan ta opp til 3 måneder før jeg kommer meg i behandling. Kan fastlegen sette diagnosen depresjon på meg, og kan jeg få noen form for dagpenger eller lignende fra NAV? For bare tanken på å måtte jobbe hver dag gjør at jeg nesten begynner å gråte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:klemmer:

Ja, det kan du :) Jeg var sykmeldt i 2 år uten at jeg hadde jobb.

Lykke, lykke til!

Gjest Grafica
Skrevet

Men må jeg vente til jeg får time hos psykologen (altså at psykologen må sette diagnosen) eller kan fastlegen min gjøre det?

Takk for klemmen, og så godt å høre at det er mulig. Kjente jeg ble veldig letta nå :)

Skrevet

Nei, du vil nok få sykemelding med en gang du får time hos fastlegen din. Jeg er under akkurat samme prosess som du skal inn i, har samme symptomer og sliter veldig med dette. Skal over til deltid i jobben nå, og har meldt meg på et årsstudie, så vi får se hvordan det går. Er fremdeles sykemeldt.

Gjest gjestemiros
Skrevet

Fastlegen din kan gjøre det. Jeg var heller ikke hos psykolog før minst et halvt år etter jeg ble sykmeldt. I ventetiden gikk jeg til fastlegen min (egentlig en turnuslege som vikarierte - han var fantastisk!) annenhver uke, hvor han fungerte som psykolog for meg. Håper du har en fastlege du føler deg komfortabel med og kan snakke med.. :) For 3 måneder kan føles veldig lenge å vente når man er deprimert.. (F)

Gjest gjestemiros
Skrevet

(for å oppklare litt, jeg er gjest i innlegg #2 også..)

Da jeg var sykmeldt (noen år siden) fungerte det sånn at den delen av sykmeldingen som egentlig skal til arbeidsgiver, ble sendt til NAV isteden. Jeg hadde meldt meg arbeidsledig noen uker før jeg gikk til legen, så det kan hende man må det. Håper virkelig at det ordner seg for deg.. :) Kjenner meg sånn igjen..

Gjest Grafica
Skrevet

Å, dere aner ikke hvor letta og glad jeg er nå! Visste ikke hvor mye dette har gnagd på meg.

Fastlegen min er fantastisk, jeg gleder meg til å dra til ham til uka og snakke, fordi han er så god å snakke med.

Å få gå sykmeldt en stund og bare ta vare på megselv er det jeg trenger nå. Det siste året har vært konstant stress og alltid tusen ting som måtte gjøres. I sommer har jeg vært på jobbjakt og greier ikke å nye å sitte hjemme og slappe av, fordi jeg ikke har penger. En fast inntekt mens jeg er hjemme og tar vare på meg selv og selvstuderer det jeg elsker hadde vært drømmen.

Tusen, tusen takk, både gjestmiros og gjest, dere har gjort så jeg kan sove godt i natt! :klem: til dere begge.

Skrevet

Forøvrig setter ikke psykologer diagnoser, det er det leger og psykiatere som gjør.

Gjest Grafica
Skrevet

Takk for den informasjonen Noli, jeg blir aldri helt klok på forskjellen mellom psykologen og psykiatere :)

Skrevet
Forøvrig setter ikke psykologer diagnoser, det er det leger og psykiatere som gjør.

Psykologer setter da diagnoser de! Forskjellen på lege/psykiater og en psykolog er at førstnevnte kan skrive ut medisiner. Det kan ikke en psykolog.

Lykke til Grafica! Om du er arbeidsledig og dermed uten inntekt, så vil kanskje rehabiliteringspenger være tingen, eventuelt yrkesrettet attføring eller annet i forhold til økonomi være relevant. Det er viktig å ikke ha store bekymringer for økonomi når man sliter som du gjør. Men dette kan du diskutere med legen din, og eventuelt Nav. Det er vondt å slite med depresjon, og vondt å føle seg så maktesløs og energiøs. Det er så mange ting man skulle ønske man orket, fordi man innerst inne vet at det er noe man liker. Men så orker man bare ikke. Eller mangler lysten. Fælt.

Håper det ordner seg for deg!

Skrevet
Takk for den informasjonen Noli, jeg blir aldri helt klok på forskjellen mellom psykologen og psykiatere :)

Forskjellen er:

Psykiater er en legeutdannet - altså en som har studert medisin og blitt lege - med psykiatri som tilleggsutdannelse. Tar seg gjerne av de medisinske forholdene i hjernen - det konkrete.

Psykolog er ikke legeutdannet, men har utdannet seg spesifikt innen psykologi "hele veien". Tar helst for seg det adferdsmessige.

Begge kan forresten sette diagnose, så Noli tar feil.

Gjest Grafica
Skrevet

Igjen, takk for hjelp, forklaringer og støtte, alle sammen :) Det betyr veldig mye!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...