Gå til innhold

-


Carebear1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er overhodet ikke noe problem å veksle norske sedler i Egypt.

Hvorfor tipse i dollar og ikke i landets egen valuta?

I Egypt brukes altså egyptiske pund, og ikke amerikanske dollar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er klar over at egypiske pund er landets egen valuta. Men etter hva jeg har lest er de glad i dollar. Og egyptiske penger er jo viden kjent for å være en skikkelig bakteriebombe.

Dessuten skal vi ikke bo i en by, og da er det ikke akkurat store muligheter for å veksle. Vi trenger heller ikke mye penger da vi bor all inclusive.

Så spørsmålet mitt er altså om de godtar amerikanske dollar på lik linje med egyptiske pund. Og det samme med euro og britiske pund.

Og svaret er NEI - de har egen valuta i det landet.

Og når det gjelder bakterier på pengene, så er det tryggest å bruke latexhansker hver gang du skal ta i penger, eventuelt polvotter. Er nok tryggest å bruke hansker uansett hva du skal ta i i det grusomme landet hvor det kun bor griser som aldri vasker seg eller vet hvordan de skal oppføre seg.

Hvorfor i all verden reiser du ikke til Kanariøyene istedenfor? Må da føles mye tryggere å bo der, på et norskt hotell, med kun nordmenn i nærheten.

Lykke til på ferie hvis dere likevel velger det grusomme grisete Egypt. Vi har vært der i flere uker uten å oppleve noen problemer av noe slag, men du kan ikke regne med oss, for vi valgte å ikke bo op all-inclusive, var flere ganger hjemme hos egyptere på besøk og tok buss rundt i landet på egen hånd - så vi er sikkert enda verre enn egypterne selv. (Og det verste av alt, her hjemme i Norge bruker vi norske sedler, så kanskje du har tatt i en seddel som vi griser har tatt i før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er jo en kjent sak at mange får mageproblemer der nede,

Og det får de fordi de spiser pengesedler da eller?

Det er egyptere selv som har uttrykt ønske om dollar, det i følge en rekke tidligere turister som har bodd på samme hotell vi skal på.

Så hvorfor spør du her da?

Så hva med å svare på det jeg spurte om på en grei måte, i stedet for å lire av deg sarkasme og spydigheter fordi ikke alle er like kulturelle som du tydeligvis er meget stolt av å være?

Hadde vel litt med måten du svarte på også kanskje. Og sikkert mye med at jeg rett og slett ikke forstår hvorfor folk uten den minste forståelse for den kultur de reiser til overhodet reiser til Egypt. Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor dere ikke kan holde dere sammen med resten av bermen på kanariøyene. Det må da være mye bedre for dere, for da kommer dere til noe dere kjenner.

Og for meg er et spørsmål om man kan betale med dollar, euro eller hva annet du fant på litt litt underlig - all den tid landet har sin egen valuta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er egyptere selv som har uttrykt ønske om dollar, det i følge en rekke tidligere turister som har bodd på samme hotell vi skal på.

Kanskje de er spesielt glad i dollar akkurat på det hotellet?

Generelt blir det som om turister forsøker å betale med dollar her i Norge. Det går som regel bra, men er litt tungvint.

Endret av Paradokset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare skal bruke dollar til å tipse tror jeg ikke det er noe problem i det hele tatt. Folk i egypt er fattige og en dollar seddel er verdt mer en en egyptisk pund. Kanskje bytter egypterne bare pengene videre med en amerikaner. Da vi var i egypt ble de på hotellet sjeleglade selv for norske penger.

Å ja, Egyptiske en punds sedler er veeeeeeldig sjeldne i Egypt. Tror jeg bare så 1-2 stykker da jeg var der.

Endret av IrmaAdele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare simpelt på dette. Joda du KAN gi dem dollar.

Var i Egypt i påske, og da hadde vi noen amerikanske dollarer igjen fra en annen tur. Egypterne tok det hjertelig i mot. Dessuten er jo en Amerikansk doller 4 Egyptiske pund eller noe sånt?

Vi hadde heller ingen problemer med bakterier når vi var der nede.

Bare husk å vaske hendene ofte. Så tror jeg alt blir bra. Men husk på , du kommer langt med tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dollar går jo selvsagt, men det er mer tungvint enn å bruke egyptiske pund. Baktermessig går det jo ut på ett, for du kan ikke regne med at du alltid får betalt eksakt sum i dollar. Da får du tilbake veksel (om det nå er egyptiske pund eller dollar), og vips! bakteriene er et faktum.

Men du har helt rett i at mange får magesjau i Egypt. Mannen og jeg merket aldri noe, og vi kjenner MANGE som ble dårlige. Hemmeligheten er å være ekstra nøye med håndhygienen. Vask hendene nøye hver gang du har vært på toalettet og før du skal spise, ikke ta på dørhåndtak med bare hendene etter du har vasket deg. Du kan også vurdere å ta med en liten flaske desinfiserende middel til håndvask, så har dere hvis dere havner et sted der det ikke er vann i krana. Gjør dere dette kan du ta i penger og det meste.

Men først og fremst: Kos dere! Egypt er et spennende land :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du bare skal bruke dollar til å tipse tror jeg ikke det er noe problem i det hele tatt. Folk i egypt er fattige og en dollar seddel er verdt mer en en egyptisk pund. Kanskje bytter egypterne bare pengene videre med en amerikaner. Da vi var i egypt ble de på hotellet sjeleglade selv for norske penger.

Å ja, Egyptiske en punds sedler er veeeeeeldig sjeldne i Egypt. Tror jeg bare så 1-2 stykker da jeg var der.

En USD er det samme som en fempundsseddel, som det finnes i overflod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva dere har gjort i Egypt, som knapt har sett ettpundsedler.. Det flyter jo av dem over alt, er jo en grunn til at de sedlene er de ekleste og skitneste..

Alle egyptere syns forøvrig det er veldig stas med utenlandske penger, det er litt status for folk.. Men bare pass på at de har mulighet til å veksle dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...