Bustete Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Jeg har prøvd alle hormoner som er å oppdrive i p-piller o.l., men jeg reagerer med sterke depresjoner, varige blødninger og vektøkning på alle sammen. Å kun bruke kondom er dessverre uaktuelt for meg, ettersom jeg vil være veldig sikker på å ikke bli gravid. Derfor har jeg bestemt meg for å sette inn kobberspiral og bruke kondom under de usikre periodene. Jeg er bare femten år, men har vært i et forhold i et år nå, og har diskutert mye med moren min om hva som er best. Vi er begge enige om at hormonell prevensjon ikke lenger er aktuelt. Har noen av dere erfaring med kobberspiral til unge jenter? Har snakket med en lege som sier det ikke er så uvanlig, og at det nok er det eneste alternativet for meg. Moren min, og en annen dame jeg kjenner fikk satt i spiralen da de var mellom 16 og 18 år, og de har bare hatt gode erfaringer. hva med deres erfaringer?
Gjest Purple Haze Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 Jeg fikk kobberspiral da jeg var 17, og vil absolutt ikke anbefale det til unge jenter som ikke har født barn. Det kan bidra til at du får problemer med å bli gravid senere, og det er smertefullt å sette inn før man har født barn. Jeg svimte av to ganger under innsettingen, og jeg har høy smerteterskel. Dessuten kjenner jeg ganske mange som faktisk har blitt gravide med kobberspiral.
Gjest Glør Skrevet 10. august 2008 #3 Skrevet 10. august 2008 Jeg fikk kobberspiral da jeg var 17, og vil absolutt ikke anbefale det til unge jenter som ikke har født barn. Det kan bidra til at du får problemer med å bli gravid senere, og det er smertefullt å sette inn før man har født barn. Jeg svimte av to ganger under innsettingen, og jeg har høy smerteterskel. Jeg var ikke like ung da jeg satte inn spiral, men hadde ikke født, og jeg holdt også på å svime av og lå og vred meg i smertekramper en uke etterpå. Men jeg synes det var fullstendig verdt det og hadde gladelig gjort det igjen. Det er faktisk bare en kjip uke, også trenger man ikke å tenke på prevensjon igjen på 5-8 år. Når det gjelder risikoen for å kunne bli gravid prioriterer jeg min livskvalitet nå, fremfor en teoretisk mulighet for at jeg kanskje får veldig lyst på barn om noen år. Jeg ser det også slik at dersom jeg ikke kan få barn, så får det heller være. At man føler man kjenner mange som blir gravide på spiral er vel fordi det er veldig få som gjør ett stort nummer utav å fortelle at de ikke har blitt gravide mens de bruker spiral, og man har ikke noe rellt statistisk bilde. Det er bare 1 av 100 som blir det, og dersom ts bruker kondom i tillegg under "røde" perioder skulle vel sjansen være ganske mye mindre.
Gjest Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 Du har prøvd minipiller også? P-piller er min verste fiende, men de jeg bruker nå er fantastiske.
Bustete Skrevet 10. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. august 2008 Du har prøvd minipiller også? P-piller er min verste fiende, men de jeg bruker nå er fantastiske. jeg har prøvd minipiller ja, men endte opp med blødninger i 3-4 mnd i strekk. Folk har jo forskjellige erfaringer med kobberspiral, og om jeg er forsiktig og passer på de usikre periodene er det hvertfal sikrere enn med kondom, noe mange bruker hele livet?
Gjest Gjest_lise_* Skrevet 17. september 2008 #6 Skrevet 17. september 2008 Fikk satt inn kobberspiral for 1,5 år siden, var da 22 år... det er ubehagelig, men for meg gikk det veldig fint, var langt unna å besvime. Litt sterkere menssmerter og kraftigere blødninger-men det kan jeg leve med, regelmessig mens og alderi småblødninger utenom mens...-viktig med hygiene og fast partner- For det er infeksjonsfaren som kan føre til barnløshet, ikke spiralen i seg selv, de er blitt så skånsomme for livmoren de senere årene:) For meg var dette det eneste altarnativet da jeg reagerer dårlig på de fleste hormonsammensetninger og blir vrang og vrien. Ingenting å være redd for, anbefales:))
Gjest Sisu Skrevet 18. september 2008 #7 Skrevet 18. september 2008 TS, her står det litt du kan lese om kobberspiral ihvertfall.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå