Nuith Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Fikk satt inn hormonspiral for 5 år siden, som har fungert utmerket siden (ingen plager, mistet mensen etter 2-3 måneder og har ikke fått den tilbake). De siste 2 årene har jeg vært singel og "glemt av" at jeg hadde den... nylig fått meg kjæreste nå og litt usikker på hva jeg skal gjøre. Ifølge pakningsvedlegget på spiralen skal den skiftes hvert 5. år. Men jeg har som sagt ikke fått igjen mensen enda, så den burde være like sikker som alltid? Og selv når den "går tom" for hormoner så er den vel like sikker som en kobberspiral? Kjæresten har veldig lyst på barn snart (ikke umiddelbart, men i løpet av 5 år iallefall) og dersom jeg hadde blitt gravid idag så hadde det vel ikke akkurat vært verdens undergang det heller. Føles litt unødvendig å skaffe en ny spiral... eller? Er det andre grunner til at den må skiftes nå?
ashera Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 Du bør i alle fall ta den ut uansett, og enten sette inn ny eller velge et annet prevensjonsmiddel. Etter fem år kan spiralen være usikker prevensjon, og det er ikke noe særlig å risikere å bli gravid med spiralen sittende, enten den avgir hormoner eller ikke. Det øker faren for spontanabort og komplikasjoner. En spiral, kobber eller hormon, skal uansett ikke sitte i livmoren mer enn fem år. Kobberspiralens fungerer ikke bare fordi den er et fremmedlegeme (noe en hormontom plastspiral også er), men fordi den avgir kobber som endrer miljøet i livmoren. En hormontom plastspiral og en kobberspiral kan dermed ikke sammenlignes.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå