Gjest Nishiki Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Hvordan merker dere sykdommen dere som er medisinert for dette? Hvor lenge har du hatt sykdommen? Er du bra regulert med medisin? Osv.. Kan ikke de som har lavt stoffskifte dele litt erfaringer her, er så lei av å være den eneste
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 Hvordan merker dere sykdommen dere som er medisinert for dette? Hvor lenge har du hatt sykdommen? Er du bra regulert med medisin? Osv.. Kan ikke de som har lavt stoffskifte dele litt erfaringer her, er så lei av å være den eneste Jeg har hatt sykdommen siden jeg var 10 år. Nå er jeg næmrere 40. Ble oppdaget da min mor har det også og jeg la på meg veldig mye på kort tid. Har alltid gått jevnlig til kontroller og brukt medisiner, noe jeg må gjøre resten av livet. Har aldri hatt problemer av noe slag, måtte gå på diett da sykdommen ble oppdaget, men har etter det vært både tynn og mere normal. Lever et helt vanlig liv, og er har alltid vært og er aktiv. Men jeg var kanskje heldig som fikk dette å tidlig, kanskje lettere å regulere da...
Gjest Sativa Skrevet 10. august 2008 #3 Skrevet 10. august 2008 Jeg har også lavt stoffskifte, som jeg har fått som bivirkning av andre medisiner. Jeg har nettopp fått konstatert det, så jeg må ta flere prøver før jeg starter med medisin. Har ikke merket så mye til det bortsett fra et kraftig håravfall og litt tretthet og smerter i kroppen.
Lilith Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 Jeg har lavt stoffskifte og går på levaxin. Merker ikke noe til sykdommen, men det gjorde jeg forsåvidt ikke før det ble oppdaget, heller.
instance Skrevet 5. september 2008 #5 Skrevet 5. september 2008 Jeg merker det ved at jeg blir trøtt og slapp og tiltaksløs når jeg har for lav dose medisin, og det er også vanskeligere å konsentrere seg. Blir forsåvidt også lettere deprimert og forkjølet. Det tok lang tid før legen fant ut at jeg hadde lavt stoffskifte, men da de endelig oppdaget det og jeg fikk levaxin så fikk jeg et nytt liv. Er veldig fornøyd med at det ble oppdaget, og at jeg ikke bare måtte avfinne meg med at jeg var "lat"! Har sannsynligvis hatt det lenger, men det ble oppdaget for ca 5 år siden, hvis ikke jeg husker feil. Har regulert dosen endel, men er foreløpig på 150 ug om dagen.
NellaFantasia Skrevet 5. september 2008 #6 Skrevet 5. september 2008 Jeg har også lavt stoffskifte. Jeg fikk det konstatert for ikke så lenge siden (november 07) da jeg ble ekstremt sliten, trøtt, sov utrolig mye og la på meg veldig kjapt. Jeg holder på å finne rett dose med medisinen, men vekta har heldigvis stabilisert seg og er på vei ned takket være levaxinen (samt trening). Jeg er enda mye trøtt og sliten, men er blitt betydelig bedre. Jeg sover ikke mellom 10-13 timer i døgnet lengre. Jeg er 23 år og har pådratt meg hypoterose pga langvarig anoreksi.
ashera Skrevet 5. september 2008 #7 Skrevet 5. september 2008 Jeg hadde alle de klassiske symptomene på lavt stoffskifte, men fikk dessverre diagnose først etter en stund. Etter et par år med prøving og feiling (også feilbehandling) fikk jeg stabilisert tilstanden, og det eneste problemet er nå vekta. Litt dosejustering på Levaxin (bruker 175 - 200 mikrogram pr dag) må til i forbindelse med årstidene, og jeg er også avhenghig av å leve litt mer regelmessig enn det jeg gjorde før jeg ble syk. I tillegg tar jeg små doser Liothyronin. (2x5 mikrogram)
Gjest Gjest_nelly_* Skrevet 6. september 2008 #8 Skrevet 6. september 2008 Jeg fikk hypothyreose da jeg var 20 år og førstegangs gravid. Mot slutten av svangerskapet fikk jeg mye hjertebank, uten at man fant noen grunn til det, eller noe galt. Når det nærmet seg etterkontrollen hos legen, begynte jeg å føle at jeg var så trang i halsen, uten at det kunne merkes utenpå at jeg var blitt større. Dette sa jeg til legen, og han tok så prøve for lavt stoffskifte. Siden har jeg vært velregulert, bortsett fra de to siste svangerskapene. Jeg har vært gravid 3 ganger etter at jeg fikk diagnosen, og fikk høre at det var flaks at jeg var blitt gravid så fort. Det er visst ikke så lett å bli gravid når man har hypothyreose. Jeg hadde en spontan abort som jeg vet at skjedde pga. hypothyreosen. Jeg fikk kjempelavt stoffskifte like etter at jeg fant ut at jeg var gravid, og fikk ingen beskjed av legen om å øke dosen. Derfor mistet jeg barnet i uke 8. Neste svangerskap økte jeg dosen mye med en gang, etter beskjed fra sykehuset. Da gikk det greit:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå