Gå til innhold

PRUTE på nybil? evt demobil


Smørblomsten

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en KIA Cee'd 1,6 turbodiesel stasjonsvogn.

Iflg Kia-forhandler i Oslo skal de ha kr 282.000 totalt for EXE-modellen. Ny bil. Alternativ nr to er å kjøpe en demo-bil.

Det sies jo at NÅ er tiden inne for å kjøpe bil og gjøre et kupp, så:

Mitt spm til dere:

Hva kan jeg forvente å prute den ned til? Eller demo'en?

Noen tips jeg kan ta med i forhandlingene?

TAKK FOR SVAR :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøpte selv en utstillingsbil nå sist. Først tilbøy de meg 6000,- i avslag, men fikk faktisk prutet det ned i 10 000,- i avslag! Pluss nye matter i hele bilen, da utstillingsmodellen hadde "tøy"-matter.

Eneste tipsene jeg har er å spill på situasjonen og vær kjapp i kjeften! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Gjesten_*

du kan og bør ALLTID prute på bil.

ting selger ramser opp som xtra er bl.a.

-metallic lakk

-vinterhjul

-omk. mhht frakt

også sier selger "jeg slenger med vinterhjul, frakt og lakk".

Da tror du at du har gjort et kjempekjøp, men nei.

Dette er helt vanlig prosedyre hos selger for å "lure" deg som kunde til å tro at du ahr fått et kjempeavslag

dekk, frakt, lakk koster vel omtrent 20-25.000 i tillegg (syke bilbutikk-priser).

Så ikke gi deg.

Lat som du ikke er heeelt interressert i bilen dersom du ikke får den rimligere, for du har jo sett deg ut en annen bil også ;)

Cee'd er jo en grei stasjonsvogn, i normalklassen og prisene på disse er som regel ikke avskrekkende.

Av erfaring så er citroen og peugeot ekstremt gode på avslag mens toyota er mer opptatt av å babble sikkerhet pga. dyrere priser.

Ang. Cee'd så ligger prislisten her:

http://www.kia.no/internett/kia/kia01.nsf&...1257379002F1ECA

Pass på å få med frakt, lakk og vinterhjul i prisen.

i tillegg til en pris på 282.000 kan jeg regne med at du kan prute ned 6-10.000 til :D

lykke til.

Litt vanskelig å gi eksakt prutepris ettersom det ikke er jeg som sitter hos selger.

også lurt å dukke opp å gi selger et ultimatum.

Gi meg denne bilen med alt for 275000 så kjøper jeg den her og nå!!!

får du et "njæææ.." ..."hehe, tja".. eller "nei, det tror jeg nok ikke går".. så si "neivel" og vær litt halveis klar til å gå og gi f...

En annen veldig viktig ting dersom du vurderer å kjøpe nybil og du skal kjøpe denne på avbetaling. bilbutikken kan gi deg god rente!!! prut på renta også! :D

...lykke til (igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100000 takk for gode svar!!!

Men kan jeg virkelig bare forvente å prute ned kr 10.000?

Jeg hadde nemlig tenkt å prøve meg på å si kr 250.000 for EXE-modellen de skal ha 282.000 for!?!?

Det samme vil jeg prøve på demobilen, siden den tross alt er kjørt og dermed taper seg i verdi med en gang. Men ca 10% avslag er kanskje skambud de luxe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Gjesten_*

du kan seff prute mer.

er det egne privatimportører og ikke hovedimportør tar de mere, dette pga utbytte etc.

Feks, Citroen importerer bilene selv, disse ligger greit i pris og kan prutes mye.

Peugeot på en annen side blir importert av bertel o steen, dette er jo da en privatperson som krever sitt. så derfor kan du oppleve at citroen er billigere enn peugeot... åper d var greit forklart :)

nå må du huske at ca halvparten av prisen på bilen i standardutgave er avgifter til staten (bilbutikken tjener ingenting på dette.

Sier vi at bilen koster 230.000 helt standard uten ekstra dilldall med Dieselmotoren vil staten stjele omtrent 100.000.

bilen koster nok 80-100.000 å produsere så da sitter forretningen igjen med en fortjeneste på 30-50.000 på hver solgte bil (i tillegg må de ut med lønninger, leie av lokale, strøm, vakthold etc).

Så det å drive med bil i norge er ikke akkurat lett.

Grunnen til at pris på ekstrautstyr er så ekstremt høyt er jo får å få en høyre fortjeneste. så dersom ekstrautstyret i exe-versjonen er verdt 10-12000 så selger de det ut for 30-40.000.

Ettersom det å selge bil i norge er så tungvint så må de lokke med fresh´t extrautstyr.

Så ja, du kan prute deg ned til 250.000 uten at butikken taper på det, men da vil fortjenesten deres ligge på 30-50.000 noe jeg tror de desverre ikke vil gå med på.

Er nok avgiften til staten som desverre er den store synderen i den norske bilparken. uansett om man er miljøsyk eller ikke, så er den helt uakseptabel høy.

Hvorfor skal staten få 100.000 for at du kjøper deg en bil+ at de skal ha årsavgift på 3500, 7,5kr pr liter bensin/diesel du kjøper + bompenger etc... dyyyyrt å ha bil i den norske stat :(

men, lykke til med nybilkjøpet !!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...