Gå til innhold

Ord som blir brukt feil

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mange sier psyk når de mener psykisk syk. Psyk er jo ikke en gang et ord, bare en forkortelse av diverse ord.

Psyk er et slangord. Du kan dermed ikke si at det blir feil. Siden det "ikke er et ord engang", så er det jo ihvertfall ikke et "ord som blir brukt feil".

Videoannonse
Annonse
Gjest antigartner
Skrevet
Ja, det er det samme som når folk sier de har forlovet seg. Jeg vet ikke om jeg skal spørre om når de skal gifte seg eller ikke.

Å forlove har faktisk to betydninger. Den ene betydningen er nettopp å love for mye. Se her.

Gjest antigartner
Skrevet
Kvantesprang. En kvant er en minsteenhet!

Brukt i overført betydning betyr det et stort og avgjørende skritt i en utvikling. (Husk at et "ekte" kvantesprang er ganske stort for et bittelite elektron.)

Se her.

Gjest Silkeape
Skrevet

Jeg har en stund lagt merke til feil bruk av ordene basisk og basal. Når noen hevder at ett eller annet er et basisk faktum, begynner man jo å stusse litt.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Psyk er et slangord. Du kan dermed ikke si at det blir feil. Siden det "ikke er et ord engang", så er det jo ihvertfall ikke et "ord som blir brukt feil".

Det er jo forkortelese av et annet ord, så da kan jeg jo si at det blir brukt feil. Så det så!

Gjest antigartner
Skrevet

Mistenkelig og mistenksom blir også ofte forvekslet.

"Jeg så en ukjent mistenksom person snike seg inn i banken med gevær i hånden." :eeeh:

En vet jo ikke om personen er særlig mistenksom uten å kjenne vedkommende eller ha spurt. Derimot ville jeg uten tvil ment at denne personen er temmelig mistenkelig.

Gjest Eurodice
Skrevet

Skamfull og skammelig ser jeg også ofte blir brukt på feil måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...