Gå til innhold

Ord som blir brukt feil

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Skinnhellig ser jeg veldig ofte blir brukt i betydningen "prektig", men betyr det motsatte... at noen later som de er prektige/fromme.

Forfordelt ser jeg veldig ofte bli brukt i betydningen "å få mer enn en har krav på", men betyr "å få mindre enn en har krav på"

Marginal ser jeg ofte bli brukt i betydningen "med stor margin", men betyr "med minimal margin".

Andre ord dere ser blir brukt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice
Skinnhellig ser jeg veldig ofte blir brukt i betydningen "prektig", men betyr det motsatte... at noen later som de er prektige/fromme.

Forfordelt ser jeg veldig ofte bli brukt i betydningen "å få mer enn en har krav på", men betyr "å få mindre enn en har krav på"

Marginal ser jeg ofte bli brukt i betydningen "med stor margin", men betyr "med minimal margin".

Andre ord dere ser blir brukt feil?

Jeg har lagt merke til at for eksempel en idrettsmann blir skamrost for fine prestasjoner. Skamros er overdreven ros og smiger. I det nevnte eksempelet er det jo ikke sånn det er ment.

Så kan man høre og lese om at noen har vunnet en knusende seier. I mine ører lyder det helt merkelig. Jeg ville ha sagt en overveldende seier, og i motsatt fall et knusende nederlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at for eksempel en idrettsmann blir skamrost for fine prestasjoner. Skamros er overdreven ros og smiger. I det nevnte eksempelet er det jo ikke sånn det er ment.

Så kan man høre og lese om at noen har vunnet en knusende seier. I mine ører lyder det helt merkelig. Jeg ville ha sagt en overveldende seier, og i motsatt fall et knusende nederlag.

Et ord som nesten alle bruker feil er dedikere. "Jeg vil gjerne dedikere denne til min datter..." Det heter dedisere. Dedikere er å legge til rette for. Dedisere er å tilegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ord som nesten alle bruker feil er dedikere. "Jeg vil gjerne dedikere denne til min datter..." Det heter dedisere. Dedikere er å legge til rette for. Dedisere er å tilegne.

Å være dedikert kan også bety å være svært opptatt av og hengiven overfor en arbeidsoppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evakuere. Til stadighet sier de på nyhetene at "så og så mange mennesker har blitt evakuert fra byen". Evakuere betyr å gjøre tom. Så om de har evakuert menneskene, mener de da at de har skrapt ut alle invollene deres mon tro? Det heter "Byen har blitt evakuert for så og så mange mennesker", for det er byen som har blitt "gjort tom", ikke menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Evakuere. Til stadighet sier de på nyhetene at "så og så mange mennesker har blitt evakuert fra byen". Evakuere betyr å gjøre tom. Så om de har evakuert menneskene, mener de da at de har skrapt ut alle invollene deres mon tro? Det heter "Byen har blitt evakuert for så og så mange mennesker", for det er byen som har blitt "gjort tom", ikke menneskene.

Beklager, men ordboken er ikke enig i dette. ;)

Den sier at evakuere betyr å "flytte", og å "tømme for folk".

Det blir derfor ikke feil å si at menneskene ble evakuert, siden de ble flyttet... :)

evakuere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfordele er et ord som har utspilt sin rolle på norsk. Yngre mennesker som bruker ordet i dets egentlige betydning, gjør det som oftest i håp om å kunne skape en misforståelse og deretter kunne briljere med sin etymologiske kunnskap.

En mulighet er å la ordet offisielt få den betydningen de fleste legger i det, nemlig det motsatte av den opprinnelige. Dette er ikke et ukjent fenomen. F. eks. er "dritgod" eller "rimelig god" uttrykk som ikke har de meningene man logisk sett vil tillegge dem.

En annen mulighet er å innføre ordene over- og underfordelt.

Men det beste er å la ordet forsvinne i glemmeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange forveksler "innfinne seg"/"avfinne seg med", og ender opp med mellomløsninger som "innfinne seg med".

Jeg grøsser når jeg hører "forhåndsregel" i stedet for "forholdsregel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desimere/desimert. Mange bruker ordet når de vil si at det er mange som f. eks. har falt ifra.

Men desimere betyr at man fjerner hver tiende person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Å være dedikert kan også bety å være svært opptatt av og hengiven overfor en arbeidsoppgave.

Jeg leste i et innlegg på "Bil og trafikk" om at folk burde parkere der det var dedikerte parkeringsplasser. Sannelig ikke så greit med fremmedord :fnise: .

Her kunne vedkommemde med fordel brukt norsk, oppmerkede for eksempel, eller avsatte.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, men det betyr i alle fall ikke å tilegne. Det er på den måten mange bruker ordet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, men det betyr i alle fall ikke å tilegne. Det er på den måten mange bruker ordet feil.

Jepp, det var bare ment som en tilleggsopplysning.

Endret av Sirena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at mange bruker irritabel istedenfor irriterende. "Venninna mi er så frekk og krever alt men gir ingenting tilbake. Hun er skikkelig irritabel når hun holder på sånn". Jeg blir litt irritabel når jeg ser sånne irriterende feil :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Folk som snakker om fordeler og bakdeler.

Og når ordet forfordele brukes skjønner jeg aldri hva de mener siden det er så utrolig mange som bruker det feil. Som gjest sier kan man nesten ikke bruke det lenger, siden forvirringen er total.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Bellatrix
Og når ordet forfordele brukes skjønner jeg aldri hva de mener siden det er så utrolig mange som bruker det feil. Som gjest sier kan man nesten ikke bruke det lenger, siden forvirringen er total.

Ja, det er det samme som når folk sier de har forlovet seg. Jeg vet ikke om jeg skal spørre om når de skal gifte seg eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvantesprang. En kvant er en minsteenhet!

Men i denne sammenhengen er det jo snakk om "det at et elektron hopper fra én bane til en annen når atomet mottar el. avgir energi i form av elektromagnetisk stråling", og i overført betydning et avgjørende skritt i en utvikling.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

Desimere/desimert. Mange bruker ordet når de vil si at det er mange som f. eks. har falt ifra.

Men desimere betyr at man fjerner hver tiende person.

Det er riktig at dette er den opprinnelige betydningen, men i følge ordboken er den nåværende betydningen "gjøre fåtallig; redusere".

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Et ord som forekommer veldig ofte her inne, er "syntes", brukt i presens, Det er ikke riktig. Eksempel: Jeg syntes du er så flink... . Dette er preteritum. Verbet er i infinitiv å synes(evt. syns), videre a verbo synes, syntes, har syntes.

Andre eksempler på feilbruk er for eksempel "glasset knuste". Det er også feil, glasset falt i gulvet (eller et eller annet sted) og ble knust.. Noen ville kanskje si knustes, men det er vel lite brukt i muntlig tale.

I samme gate er når en sportsutøver sier at han eller hun rø(y)k korsbåndet, akillessenen, whatever. Det går ikke an å si at jeg (noen) ryker noe. Det er i dette tilfellet korsbåndet og senen som ryker, dvs. brister.

Korrekturleseren lever i beste velgående og blir særdeles aktiv etter noen glass med kjølende Borg- og Hansaøl :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Mange sier psyk når de mener psykisk syk. Psyk er jo ikke en gang et ord, bare en forkortelse av diverse ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...