Gjest gravidemeg Skrevet 9. august 2008 #1 Skrevet 9. august 2008 var i byen idag , der sto det en jente på ca 20 år og solgte megafon, et blad narkomane og vanskligstilte selger for og få en verdig intekt! hun vr ikke ruset og ropte ikke kom og kjøp slik man desverre ser mangen! hun smilte og var hyggelig og spurte de nermeste, men alle bare hevet hode og gikk forbi som om hun ikke eksisterte eller var vedt noe! hvodan kan folk være slik? tror de virkelig de er bedre og hun er mindre verdt bare pga hun har kommet litt skjevt ut? jeg kjøpte bladet og snakket med hun. hun var hyggelig og lik alle andre menesker ! det går jo an og svare hyggelig nei om man ikke vil kjøpe! blir så sinne når folk later som hun ikke eksisterte eller var en dritt!
AnetteR Skrevet 9. august 2008 #2 Skrevet 9. august 2008 Jeg tror noe av problemet er overfloden av tiggere/underholdere/megafon selgere/og liknende. Man blir bare immun til slutt. Bare megafon blir jeg jo spørt om 5-6 ganger om dagen, de dagene jeg er mye rundt i sentrum. Da jeg jobbet i sentrum for en del år siden hadde jeg faste tiggere jeg pleide å gi frukt til (aldri penger - liker ikke hva det går til). Men nå synes jeg det er overflod. Spør noen meg direkte smiler jeg og sier, "nei dessverre", ellers er det så mange at det blir til at man stort sett overser.
Gjest Cynthia Skrevet 9. august 2008 #3 Skrevet 9. august 2008 var i byen idag , der sto det en jente på ca 20 år og solgte megafon, et blad narkomane og vanskligstilte selger for og få en verdig intekt! hun vr ikke ruset og ropte ikke kom og kjøp slik man desverre ser mangen! hun smilte og var hyggelig og spurte de nermeste, men alle bare hevet hode og gikk forbi som om hun ikke eksisterte eller var vedt noe! hvodan kan folk være slik? tror de virkelig de er bedre og hun er mindre verdt bare pga hun har kommet litt skjevt ut? jeg kjøpte bladet og snakket med hun. hun var hyggelig og lik alle andre menesker ! det går jo an og svare hyggelig nei om man ikke vil kjøpe! blir så sinne når folk later som hun ikke eksisterte eller var en dritt! Hei. Enig i at dette er forkastelig oppførsel av folk som går forbi. Jeg har forståelse for at en kan bli lei av forespørsler om kjøp, men en kan i det minste takke nei på en høflig måte, eller i det minste riste på hodet med et vennlig smil. Jeg rister alltid vennlig på hodet og smiler, samme hvor travelt jeg har det. Som regel pleier jeg å takke nei, men da jeg vet dette kan være tidkrevende, hender det at jeg bare rister på hodet og smiler når jeg har dårlig tid. Jeg synes det er flott å se at vanskeligstilte gjør noe for å forberede livsvilkårene sine, og har mang en gang undret på hvorfor folk behandler dem på denne måten. Her prøver de å gjøre en innsats for å tjene hederlig til livets opphold, da kan vi i det minste behandle dem verdighet.
mysan Skrevet 9. august 2008 #4 Skrevet 9. august 2008 tror de virkelig de er bedre og hun er mindre verdt bare pga hun har kommet litt skjevt ut? Mange tenker desverre slik ja. Selv om det ikke nødvendigvis gjelder alle som går rett forbi disse selgerne. Jeg synes at når de faktisk prøver å tjene penger på lovlig vis, istedet for å tigge eller rane folk, så synes jeg de fortjener anerkjennelse for det, om ikke annet så vis at du ser dem og kost på dem et lite smil eller nikk. Selvfølelsen er lav hos disse som har havnet skjevt ut, og også den største bøygen for å komme tilbake til livet. Ellers, til vedkommende som skriver at h*n gir frukt, istedet for penger. Sikkert en velment tanke i ditt hode, men de trenger det de trenger til sin daglige "medisin" selv om du ikke liker det. Mange av dem har dessuten dårlige tenner, og et eple kan være en umulighet. Og jeg vil si at jeg foretrekker at de tigger, fremfor å stjele, synes ikke du?
Gjest gravidemeg Skrevet 9. august 2008 #5 Skrevet 9. august 2008 Jeg tror noe av problemet er overfloden av tiggere/underholdere/megafon selgere/og liknende. Man blir bare immun til slutt. Bare megafon blir jeg jo spørt om 5-6 ganger om dagen, de dagene jeg er mye rundt i sentrum. Da jeg jobbet i sentrum for en del år siden hadde jeg faste tiggere jeg pleide å gi frukt til (aldri penger - liker ikke hva det går til). Men nå synes jeg det er overflod. Spør noen meg direkte smiler jeg og sier, "nei dessverre", ellers er det så mange at det blir til at man stort sett overser. greit nok om det er midt i sentrum om det er 100 av dem. men denne jenta sto ved en fortauskant ved et parkeringhus og folk bare såg stygt på henne eller såg ikke på henne i det hele tatt. det er respektløs spør du meg! du sku sett hvor glad hun ble bare av at jeg snakket med henne , og ønsket henne en fin kveld! jeg er selv kun 22år og blir sjokkert over hvordan enkelte godt "voksne" oppfører seg / behandler andre som ikke har de samme tingene de har i livet! forstår godt at folk skammer seg over at de er narkomane eller alkoholikere for de blir jo sett på som avskum av andre! det skal ikke være slik!
AnetteR Skrevet 9. august 2008 #6 Skrevet 9. august 2008 greit nok om det er midt i sentrum om det er 100 av dem. men denne jenta sto ved en fortauskant ved et parkeringhus og folk bare såg stygt på henne eller såg ikke på henne i det hele tatt. det er respektløs spør du meg! du sku sett hvor glad hun ble bare av at jeg snakket med henne , og ønsket henne en fin kveld! jeg er selv kun 22år og blir sjokkert over hvordan enkelte godt "voksne" oppfører seg / behandler andre som ikke har de samme tingene de har i livet! forstår godt at folk skammer seg over at de er narkomane eller alkoholikere for de blir jo sett på som avskum av andre! det skal ikke være slik! I første innlegget sa du at du stod i sentrum. Du sa også at folk gikk rett forbi uten å se på henne, mens du nå korrigerte det til å se stygt på. Jeg svarte på bakgrunn av første innlegget, men du har vel på forhånd bestemt det for hvilket svar du ønsker når du endrer på faktum.
Gjest gravidemeg Skrevet 9. august 2008 #7 Skrevet 9. august 2008 I første innlegget sa du at du stod i sentrum. Du sa også at folk gikk rett forbi uten å se på henne, mens du nå korrigerte det til å se stygt på. Jeg svarte på bakgrunn av første innlegget, men du har vel på forhånd bestemt det for hvilket svar du ønsker når du endrer på faktum. jeg vil nå si det er i sentrum det og. men ikke midt i der alle tiggerene står.
Jane F. Skrevet 9. august 2008 #8 Skrevet 9. august 2008 (endret) Jeg er også en av de som bare ignoererer. Men det er hovedsaklig for at jeg har ikke noe å gi til dem eller vet at om jeg gir dem noe så går pengene til dop el. Jeg må faktisk innrømme at jeg innerst inne føler meg litt bedre en de som står og selger slike blader. Da mener jeg hovedsaklig på de som man ikke vet om er "edru" eller ikke. Men det er min min mening. Endret 9. august 2008 av Jane F.
Gjest Berit M Skrevet 10. august 2008 #9 Skrevet 10. august 2008 Jeg velger å si Nei på en høflig måte og smile. Velger sjelden å gi til tiggere. De fleste vil jo bare bruke det på dop og det er ikke jeg villig til å bidra til. Jeg føler meg ikke bedre enn dem bare mer ressurssterk vil jeg si. Jeg har valgt å klare meg her i livet med å få meg en ålright betalt jobb i steden for å tigge. Ikke har jeg overflod av penger og da heller ingen å kaste bort på mennesker som bare tigger og ikke vil jobbe. Vi tar alle våre egne valg. Selv har jeg valgt en givende jobb som kanskje er dårligere betalt (helsevesenet/eldreomsorg), men det er det jeg har valgt. Alle må sto for sine valg. Har du valgt å blir avhengig av narkotika, er det ditt valg, jeg vil ikke være med å betale for det!
Gjest Tigress Skrevet 10. august 2008 #10 Skrevet 10. august 2008 Eg ignorerer, det har blitt einaste måten å ikkje få ein hale med selgarar eller tiggarar etter seg. Det er leit at det har blitt slik, men sidan det er umogleg å vite kven som følgjer etter og masar og kven som aksepterer avvisninga må det berre bli slik. Eg prøver å kjøpe =Oslo, for eg synst det er eit godt tiltak, sjølv om eg synst bladet er uinteressant.
Filur Skrevet 10. august 2008 #11 Skrevet 10. august 2008 Ts, jeg lurer på om vi gikk forbi samme jenta i går. Veldig smilende og "våken". Fikk et annet inntrykk av henne enn de fleste andre Megafonselgere. Jeg gir selvfølgelig et smil og takker pent nei. Det gjelder alle slike selgere. Jeg trenger da ikke oppføre meg som en overlegen dritt heller. Klarer ikke å se ned på dem, men jeg har veldig, veldig vondt av dem.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #12 Skrevet 10. august 2008 Jeg har aldri hatt sansen for disse bladene man skal selge eller konseptet i det hele tatt. Da viser man jo hele verden hvem man er... Om man først ville gi disse respekt burde man heller sørge for at de fikk en respektabel jobb, og ikke tilføre de nærmest stempler i panna..Kunne vel like gjerne gitt de en stjerne ala jødestjernen.
The Kitten Skrevet 10. august 2008 #13 Skrevet 10. august 2008 Problemet er sannsynligvis at man alt har blitt spurt fire-fem ganger allerede om man vil kjøpe Megafon. Hilsen The Kitten :banantroll:
¤flicka¤ Skrevet 10. august 2008 #14 Skrevet 10. august 2008 Jeg hilser ikke på absolutt alle som står på gaten og selger ting. Det er ganske mange av dem her. Det betyr ikke at jeg ser ned på dem
Gjest Megafon kjøper Skrevet 10. august 2008 #15 Skrevet 10. august 2008 Jeg har aldri hatt sansen for disse bladene man skal selge eller konseptet i det hele tatt. Da viser man jo hele verden hvem man er... Om man først ville gi disse respekt burde man heller sørge for at de fikk en respektabel jobb, og ikke tilføre de nærmest stempler i panna..Kunne vel like gjerne gitt de en stjerne ala jødestjernen. Kanskje det å erkjenne at de har et problem (ikke alle er narkomane, noen av selgerne er faktisk mennesker med helt andre problemer) er et godt skritt i rett retning? I tillegg til å ta dette skrittet så er det faktisk en respektabel jobb å selge Megafon. Det er kanskje den første ærlige jobben noensinne eller på mange år noen av dem har hatt. Jeg kjøper hvert nummer, og hvis jeg har kjøpt smiler jeg til dem og sier at jeg har det og da får jeg ALLTID et hyggelig tusen takk og ha en fin dag tilbake. Jeg skjønner ikke at det skal være et problem? Selv om man møter 5 selgere samme dag? Jeg skulle selvsagt ønske at hele verden var rusfri og at ingen måtte selge Megafon/=Oslo/The Big Issue eller tigge eller prostituere seg. Men nå er det nå en gang slik at det er ikke sånn. Da synes jeg det er bedre at de selger Megafon enn at de tigger. Det er bedre at de tigger enn at de stjeler eller prostituerer seg. Utenlandske tiggere gir jeg aldri til, og jeg gir kun til tiggere dersom jeg har småpenger i lommen.
Gjest Bolledeig Skrevet 10. august 2008 #16 Skrevet 10. august 2008 Problemet er rett og slett bare at det er alt for mange selgere, som det tidligere er blitt nevnt, og dårlig kontroll av hvor mye de "klumper" seg sammen. Når man i løpet av 100 meter har blitt stoppet av 3-4 selgere, noen tiggere (i tillegg til de som bare sitter der), så er det fort gjort å bli frekk, selv om det er dårlig gjort. Det er leit å si det men. Tiltaket er godt men det er en begrenset mengde mennesker som kan leve av å selge et månedsmagasin i en rimelig liten by, markedet mettes fort.
Malama Skrevet 10. august 2008 #17 Skrevet 10. august 2008 Jeg kan nok dessverre av og til være så frekk at jeg overser dem... Det er ikke den første jeg møter, da svarer jeg neitakk. Den neste jeg treffer også. Så rister jeg på hodet mens jeg smiler unnskyldende til et par til. Når jeg da treffer enda et par stykker til, som nærmest står i veien for meg når jeg forsøker å forte meg og nå toget (Jeg brukte litt lenger tid på veien fra jobb til toget den siste tiden før pemisjonen tok til, men klarte aldri å venne meg til å gå to minutter før, så jeg var kontant litt sent ute når jeg var kommet meg helt inn på togstasjonen), da kunne jeg nok finne på å overse dem, og gå fort i en liten sving fpr å unngå å gå rett på dem... Joda, det er et godt tiltak med Megafon, ingen tvil om det. Men når selgerene av det står i kø mellom min arbeidsplass og togstasjonen (ikke så rart da, jeg jobber jo på nygårdshøyden, og går langs lillelungeren og over til togstasjonen...) og til og med i perioder går frem og tilbake inne på toget mens det kjører, ja da får man tilslutt nok tilbud på en dag... Jeg prøver virkelig å svare høfflig, men det har nok hendt at jeg har oversett dem og gått fort forbi ja. Særlig de som står i veien for meg, et minutt før "dørene lukkes"...
Gjest missLady Skrevet 10. august 2008 #18 Skrevet 10. august 2008 Mot blad rusbrukere selger, kjøper jeg eller så takker jeg nei.. Men må helt ærlig innrømme at jeg går rett forbi tiggere uten å svare. Rett og slett fordi jeg er dritt lei.. Her er det snakk om utenlandske tiggere som det har blitt SVÆRT mye av, veldig irriterende!!
Ciara Skrevet 10. august 2008 #19 Skrevet 10. august 2008 Jeg ignorerer stort sett, og jeg har ikke dårlig samvittighet. Jeg ignorerer ikke fordi jeg mener narkomane eller gateselgere er annenrangs mennesker. Jeg ignorerer også selgere fra veldedige organisasjoner for den saks skyld. Jeg ignorerer fordi folk som kommer bort til meg på gaten uoppfordret for å få penger av meg stjeler av min tid, og fordi jeg ikke ønsker å måtte forsvare at jeg ikke bruker mine egne penger på slike produkter.
Blairwitch Skrevet 10. august 2008 #20 Skrevet 10. august 2008 Når noen står og vifter med et blad eller noe annet for å få meg til å stoppe, så går jeg bare videre. I Oslo er det så mye tigging og selgermas at skulle man smilt, stoppet og vært høflig mot alle så hadde man knapt gjort noe annet. Om noen kommer bort og spør om jeg har småpenger så sier jeg at nei, det har jeg ikke. Så går jeg videre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå