Gå til innhold

Ulovlig øvelseskjøring


Gjest Gitte

Anbefalte innlegg

Saken er, jeg har ei venninne som nettopp har begynt å øvelseskjøre så smått. Hun vil at vi skal ta oss en tur på en veldig øde parkeringsplass så hu kan øve på clutch/gass med meg. Jeg er bare 23 så jeg har jo ikke lov til å øvelseskjøre med henne. Det er kun snakk om å kjøre litt frem og tilbake på den parkeringsplassen, utenfor en skole.

Men hvis vi blir tatt, hva skjer med meg? Bot? Evt hvor mye? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hun trafikalt grunnkurs? Hvis ikke er 750 kr i bot til dere begge bare der. Ellers risikerer hun utsettelse av muligheten til å ta førerkortet og du risikerer bot. Skjer det noe som gjør at forsikringsselskapet må inn i bildet, har du enda et problem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hva er sjansen for å bli tatt? Lik null !!! Hvorfor skulle purken komme?

Nei! La henne kjøre, så lenge dere holder dere unna andre trafikanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjør, det er da ikke farlig å kjøre på en tom parkeringsplass. Men pass på at den er helt tom først. ;)

Vet om flere av venninnene min som fikk prøvekjøre litt før de tok sin første kjøretime, det er faktisk ikke alle som har sittet bak rattet før, og da er det greit å fjerne skrekken. For på første kjøretime må du somregel kjøre litt iblandt andre trafikanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Ikke for å spore av, men om man aldri har sittet bak rattet på en bil kan første timen gå ut på å bli kjent med bilen, få vite hvordan clutch, brems og gass fungerer, gi signal, etc.

Ingen kjørelærere kan tvinge eleven ut på veien om eleven føler seg utrygg og ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjørte vi. En times tid frem og tilbake på parkeringsplassen. Så ikke en levende sjel eller en annen bil. Hun har grunnkurs og kjørt litt før, på samme måte.

Sikkert feil av oss å gjøre det, men vi utsatte absolutt ingen andre enn oss selv for fare så jeg syns ikke det er så ille. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For på første kjøretime må du somregel kjøre litt iblandt andre trafikanter.

Det kommer jo helt an på eleven. Det finnes ingen kjørelærer som starter opplæringen i trafikken, hvis eleven aldri har sittet bak rattet på en bil før. Det sier seg jo selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er vel om hun rygger bilen inn i en stolpe og skader den. Da er det jo du som blir sittende med ansvaret, men det hadde det jo vært om du var 25 også. Poenget var bare at det kan bli krangling dere imellom dersom det skulle skje noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på eleven. Det finnes ingen kjørelærer som starter opplæringen i trafikken, hvis eleven aldri har sittet bak rattet på en bil før. Det sier seg jo selv!

Det stemmer ikke, min samboer ble beordret ut på trafikkert vei med tunneler og alt første kjøretime, og da hadde han aldri kjørt før. Dette var på et tettsted på Nord-Vestlandet, regner ikke med det er så vanlig i Oslo f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke, min samboer ble beordret ut på trafikkert vei med tunneler og alt første kjøretime, og da hadde han aldri kjørt før. Dette var på et tettsted på Nord-Vestlandet, regner ikke med det er så vanlig i Oslo f eks.

Det er i så fall helt sykt, og den kjørelæreren burde finne seg en annen jobb. Hadde jeg vært samboeren din, hadde jeg nektet å kjøre der, og så funnet meg en annen kjøreskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere av venninnene min som fikk prøvekjøre litt før de tok sin første kjøretime, det er faktisk ikke alle som har sittet bak rattet før, og da er det greit å fjerne skrekken. For på første kjøretime må du somregel kjøre litt iblandt andre trafikanter.

Det er vel ganske vanlig å øvekjøre litt før man tar første kjøretime, men man trenger ikke gjøre det ULOVLIG. Det er jo mulig å bedrive LOVLIG øvelseskjøring... dvs at eleven har grunnkurs, bilen har L og ekstra speil, og den som regnes som fører er over 25 og har hatt lappen i minst 5 år.

Jeg øvekjører med min mann før han skal ha første kjøretime, det er ikke noe problem. Men jeg er 29 år gammel, og har hatt lappen i 11 år, så derfor er det, i motsetning til det denne tråden handlet om, lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hele poenget med denne tråden var jo at vi gjorde det på den ulovlige måten fordi jeg er to år for ung (hatt lappen sammenhengende i fem år da :P) . Men for å "unnskylde" meg selv litt var det absolutt ikke snakk om ute på veien eller i nærheten av andre trafikanter.

Å øvelseskjøre før man tar kjøretimer har vel aldri vært ulovlig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor i all verden kunne hun ikke øvelseskjøre med noen andre?

(Årsaken til at jeg svarte som jeg gjorde var at det var trukket frem i innlegget jeg siterte at det var en fordel å ha prøvd en bil før første kjøretime, og det er jeg enig i, men altså, det er meget mulig å gjøre det på den lovlige måten... Men jeg er en sånn snåling som hadde kommet til å svare min "venninne" at jeg ikke kunne kjøre med henne fordi jeg var for ung jeg da. Jeg ville ikke forventet av en venninne agt hun ba meg bryte loven for henne. Men sånn er altså jeg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i all verden kunne hun ikke øvelseskjøre med noen andre?

(Årsaken til at jeg svarte som jeg gjorde var at det var trukket frem i innlegget jeg siterte at det var en fordel å ha prøvd en bil før første kjøretime, og det er jeg enig i, men altså, det er meget mulig å gjøre det på den lovlige måten... Men jeg er en sånn snåling som hadde kommet til å svare min "venninne" at jeg ikke kunne kjøre med henne fordi jeg var for ung jeg da. Jeg ville ikke forventet av en venninne agt hun ba meg bryte loven for henne. Men sånn er altså jeg.)

Hu kjører med samboern sin, helt lovlig. Det var ingenting hun forventet av meg, det bare kom opp under en samtale at vi kanskje kunne prøve seint på kvelden på den parkeringsplassen. Og som sagt, hun forventet ikke at jeg skulle bryte loven for hennes del. Det var fullt og helt mitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...