Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest MartineR
Skrevet

Jeg er litt interessert i å høre hva dere tror om poenggrensene, hvordan de blir med de nye reglene..Mange som sier det blir lettere å komme inn,men det går ikke..fordi det er fortsatt like mange søkere og like mange plasser,så det kan umulig bli lettere for alle å komme inn..evt. så blir det lettere for noen,men da må de bli vanskeligere for andre..

jeg TROR at de vil gagne de som har fullt med alderspoeng,dvs fyller 23 år eller mer søkeåret..også vil de være negativt for de som ikke har fullt med alderspoeng.. (tatt i betraktning at man har alle andre mulige tilleggspoeng og et høyt snitt). Men jeg er veldig usikker...noen som har noen tanker om dette?

det er jo sånn at primærkvoten øker fra 40% til 50% av studieplassene, noe som er positivt for de med primær men det minsker antall sekundærplasser....=/

hvor høyt snitt regner dere at dere må ha for å komme inn dersom dere har max på alle andre områder? jeg har et snitt på litt over 5,4...tror dere det holder????

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Varsia_*
Skrevet

Så vidt jeg har forstått vil det bli lettere for noen av oss - nemlig vi som ikke har fordypningspoeng fra før. Jeg hadde ikke hatt nubbesjans til å komme inn på medisin før (uten å ta flere fag), men til neste år er det plutselig en sannsynlighet for at jeg kan komme inn, fordi snittet mitt teller mer enn tidligere. Jeg blir ikke straffet lenger for at jeg ikke tok fordypningspoeng i diverse fag, og jeg står plutselig mer på lik linje som de andre som har tatt full fordypning i alt.

Sånn bortsett fra det vil vel ikke kravet for _karaktersnitt_ gå ned.

Nå skal ikke jeg søke på medisin da, så egentlig bryr jeg meg ikke, men det er jo fint å vite at man hadde stilt sterkere... ;)

Gjest MartineR
Skrevet
Så vidt jeg har forstått vil det bli lettere for noen av oss - nemlig vi som ikke har fordypningspoeng fra før. Jeg hadde ikke hatt nubbesjans til å komme inn på medisin før (uten å ta flere fag), men til neste år er det plutselig en sannsynlighet for at jeg kan komme inn, fordi snittet mitt teller mer enn tidligere. Jeg blir ikke straffet lenger for at jeg ikke tok fordypningspoeng i diverse fag, og jeg står plutselig mer på lik linje som de andre som har tatt full fordypning i alt.

Nå skal ikke jeg søke på medisin da, så egentlig bryr jeg meg ikke, men det er jo fint å vite at man hadde stilt sterkere... ;)

Ja, det blir det selvfølgelig. Lette for de som fra før ikke hadde fordypning mener jeg..og de som ikke hadde 120 studiepoeng. Men bortsett fra det...jeg mener..man må ha fullt med mulige poengene, også må man ha et høyt snitt. Jo mer ekstrapoeng man har, jo lavere snitt kan man ha. Men før måtte man ha alle ekstrapoeng og i tillegg 5,3-5,4 i snitt.. Nå har jeg alle poeng, inkludert 8 alderspoeng. Det jeg tror..er at en som ikke har fullt med alderspoeng KANSKJE kan komme inn med 5,3-5,4 i snitt og alle andre poeng..Men jeg som har 2-4 poeng mer enn dem, kan tillate meg å ha bittelitt lavere snitt.....skjønner? jeg mener..hvis du fyller 22,så har du 6 aldespoeng..det er 2 poeng lavere enn maxgrensen..og det er veldig mye ved beregning av inntak......

MEN jeg tar ingen sjanser! hehe:P ved enden av o8/09 semesterene har jeg et snitt på litt over 5,4...hvis alt går som det skal da..

Gjest Arild Skogheim
Skrevet

Hei, Selv om du søker til medisin står du ikke like sterkt som de med fordypening. Dette fordi de får realfagspoenger, de får ikke du, såååå SORRY

Skrevet

Søkte i Ungarn, der kommer alle inn. Jeg hadde ikke realfag fra videregående skole, tar det underveis. Gleder meg til å starte. :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...