Gå til innhold

Symptomer på tidlig demens...?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en venninne, kjent henne siden barnsben, hun er i 30 - årene.

I ungdomsårene og i 20 - årene hadde hun et alkoholproblem som ødela veldig mye for henne. Hun har ikke klart å få seg en utdannelse (har forsøkt mange ulike studieretninger). Hun jobber ikke (det har hun aldri gjort).

De siste årene har jeg begynt å få en gryende mistanke om at hun kan ha problemer med kortidshukommelsen. Hun husker utmerket ting som ligger tilbake i barndom og ungdomsår, men når det gjelder mer dagsaktuelle ting så kan hun spørre om det samme oppad og oppad. Tidligere har jeg vel tenkt mest at hun spør for å holde konversasjonen i gang, og at hun egentlig ikke bryr seg om temaet, og derfor heller ikke husker informasjonen hun får. Men nå har jeg altså fått en mistanke om at det er noe galt med kortidshukommelsen.

Hun kan låne en 100-lapp, og si at jeg får den tilbake i morra, men dagen etter er det totalt glemt. Eller hun låner en genser for ikke å fryse på vei hjem, og etterpå fortsetter hun å bruke genseren som om den er hennes egen. Eller hun roter bort veska si, klarer ikke huske hvor hun har satt skoene. Har hun brukt vispa eller oppvaskfilla på kjøkkenet, klarer hun gjerne ikke huske hvor hun har lagt den etterpå.

Hun er dårligere til å beherske ting hun fikk til tidligere. Hun har f.eks pleid å sette på kaffen hvis hun er på besøk og jeg stikker ut for å handle noe godt til oss. Sist hun var her hadde hun glemt hvordan hun setter på kaffetrakteren.

Dette er jo bare småtterier, bagateller... Men sett i lys av at hun som barn pleide å være slink, både praktisk og på skolen, mens hun nå aldri klarer å fullføre noen studier og stadig spør de samme spørsmålene om de samme temaene..... kan det være tegn på sviktende hukommelse?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bolledeig
Skrevet

Svikt i korttidshukommelsen kan være et symptom på så mangt, og for noen kommer det bare som en ettereffekt av en eller annen "episode" i hjernen, og er forbigående. Ville anbefalt henne å ta en tur til legen jeg :)

Skrevet

Du bør få henne til legen,dette er ikke normalt i for en i 20-årene! Seriøst!

Man "glemmer" ikke plutselig hvordan man starter en kaffetrakter...

Høres mer ut som drypp eller svulst eller noe alvorlig galt her.

Skrevet
Hun kan låne en 100-lapp, og si at jeg får den tilbake i morra, men dagen etter er det totalt glemt. Eller hun låner en genser for ikke å fryse på vei hjem, og etterpå fortsetter hun å bruke genseren som om den er hennes egen.

Akkurat disse tingene trenger ikke ha noe med hukommelsen hennes å gjøre i det hele tatt, vet om mange som er slik. ;)

Tviler veldig stekt på at venninnen din lider av demens, men dette kan være symptomer på at noe annet ikke er som det skal. Be henne gå til legen.

Gjest Gjest_Uni_*
Skrevet

Det er flere ting som kan gjøre at man husker dårlig. Selv har jeg ADHD og glemmer småting støtt og stadig, og det er veldig normalt for folk med ADHD.

Jeg har hørt flere med ADHD si at de husker så dårlig at de kan glemme hvor utgangen er i en butikk hvor de har vært 232423 ganger før...

Så har jeg en mor som drikker en del alkohol, og har merkverdig dårlig hukommelse. Jeg mistenker at alkoholen har en finger med i spillet.

Så der har du 2 mulige årsaker, det er garantert flere muligheter.

Forøvrig er det ofte en mulig sammenheng mellom ADHD og alkoholkonsum, at man blir deprimert fordi ADHD'n gjør at man ikke får til ting, og begynner å drikke for å drukne depresjonen som følger av et rotete liv.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Det er flere ting som kan gjøre at man husker dårlig. Selv har jeg ADHD og glemmer småting støtt og stadig, og det er veldig normalt for folk med ADHD.

Jeg har hørt flere med ADHD si at de husker så dårlig at de kan glemme hvor utgangen er i en butikk hvor de har vært 232423 ganger før...

Så har jeg en mor som drikker en del alkohol, og har merkverdig dårlig hukommelse. Jeg mistenker at alkoholen har en finger med i spillet.

Så der har du 2 mulige årsaker, det er garantert flere muligheter.

Forøvrig er det ofte en mulig sammenheng mellom ADHD og alkoholkonsum, at man blir deprimert fordi ADHD'n gjør at man ikke får til ting, og begynner å drikke for å drukne depresjonen som følger av et rotete liv.

Hun har en del adhd symptomer ja, men å glemme hvordan man bruker en kaffetrakter som man alltid har kunnet bruke før høres litt mer alvorlig ut enn adhd. Jeg har adhd selv.

Skrevet

Alkohol kan påvirke hjernen og gi langtidsskader om man har et (veldig) stort forbruk, jeg har hørt om forholdsvis unge folk som totalt mangler hukommelse pga misbruk - f eks kan de ikke finne veien hjem selv om de er noen kvartaler unna... Men dette er jo forholdsvis ekstreme tilfeller, hvor misbruket har vært STORT i mange år. Mer sannsynlig kan det være noe psykisk (stress, vanskeligheter med å forholde seg til virkeligheten, hos eldre blir depresjon ofte forvekslet med demens) eller som andre er inne på svulst eller drypp (yngre kan også få det)... men det KAN også være alzheimers, selv om jeg tror sykdommen ofte gir seg utslag i rar oppførsel på flere områder enn hukommelse - men det igjen kommer an på hvilke deler av hjernen som rammes først. Uansett umulig å spekulere i for oss legfolk via nettet. Kanskje du skal prøve å få ut av henne om hun har det ok for tida? Og si at du er bekymret og gjerne vil at hun skal ta en tur til legen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...