:-) anna Skrevet 8. august 2008 #21 Skrevet 8. august 2008 For meg er det forskjellig type besøk. Vi har venner som vi besøker og som besøker oss andre ganger. Da blir det hver sin gang. Men jeg pleier å ha med noe uansett og om vi handler mens vi er der så blir det noe helt annet. Egentlig så synes jeg ikke slikt er så farlig med. De fleste man får besøk av besøker man selv i andre anledninger. Da går det opp i opp. Og de man får besøk av som man ser sjeldnere, ja de vil jeg gjerne ha som gjester ettersom de er sjeldne gjester. Om noen spytter i litt mens de er på besøk er det hyggelig, men jeg tenker ikke over om de ikke gjør det. Men når det er snakk om at man har folk på besøk hele sommeren blir det jo noe annet. Da får man kanskje legge andre premisser til grunn. Si fra på forhånd at folk må spytte i matbudsjettet f.eks.
Cuba Skrevet 8. august 2008 #22 Skrevet 8. august 2008 (endret) Og for å svare på spørsmålet - Nei, det er aldeles ikke frekt. Om man har kanskje 10 gjester, kan vel ingen forvente at du skal stå for alt av mat, drikke og snacks for en hel helg!? Man bruker jo hytten som et oppholdssted og de burde være takknemlige for å ha et gratis "feriested" så mye at de gledelig kjøpte inn mat og drikke. Jeg hadde for et par måneder siden 3 venner på besøk på vår hytte. Jeg og venninna mi dro opp litt før de to andre og vi kjørte innom butikken hvor vi spleiset på det vi ville spise og drikke. Da jeg snakket med de to andre sa jeg at vi drar innom butikken på veien, og at de kunne gjøre det samme. Sa også at jeg hadde ikke råd til å spandere alt av kost på alle. Det ville vært rart om de reagerte på det. Jeg er såpass ærlig at jeg ville sagt det når jeg inviterte gjestene, noe som "Dere får gratis overnatting, men regner med alle tar med det de ønsker av mat og alkoholholdig drikke. Jeg står for snacks og brus." Skjønner ikke om noen kan syns det er noe annet enn rettferdig ovenfor alle.. Edit: jeg vil også signere Anna over her. Om det er en kveld jeg ønsker å be et vennepar på grilling blir det jo noe annet. Det blir det samme som en vanlig middag, man ber jo ikke venner ta med poteter og kjøtt til sånt. Men når det gjelder en helg med mer enn en middag, frokoster osv. er det rettferdig at alle bidrar ja! Endret 8. august 2008 av Cuba
Eliza Doalot Skrevet 8. august 2008 #23 Skrevet 8. august 2008 Jeg synes helt klart man kan forvente at folk som feriere på noens hytte bidar både ift mat/drikke og med hjelp. For min egen del avhenger det nok litt av hvor lenge jeg skulle vært der. Er det bare et kort besøk med en overnatting ville jeg nok heller tatt med drikkevarer og noen kurver med jordbær el, og så heller invitert vertskapet hjem til meg selv på middag senere. Da går det som Anna sier opp i opp. Er det en lenger ferie er det selvsagt at vi hadde delt utgiftene og vel så det. Det ser jeg på som en selvfølge siden jeg får feriere gratis på en hytte som andre tross alt bærer utgiftene med
happyhappy Skrevet 8. august 2008 #24 Skrevet 8. august 2008 Når jeg er invitert på hytta til noen, har jeg alltid med noe mat og snacks, eller vi avtaler å handle sammen på veien (og dele kostnadene) om vi drar sammen. samme her
mia83 Skrevet 8. august 2008 #25 Skrevet 8. august 2008 Så bra at det er flere enn meg som reagerer på "snyltere"! Vi hadde besøk på hytta av mannens slekt i sommer (2 voksne og 2 barn). De var der bare i tre døgn, men de hadde ikke med seg noe! Vi laget frokost, lunsj, middag og kvelds av vår mat. Sereverte vår vin, øl og cognac, samt snacks. Og de var ikke småspiste, men forsynte seg grådig -synes jeg! Jeg hadde kjøpt inn reker og hvitvin til de kom (barna fikk gryterett) og sytes det var greit. Dagen etter tok jeg med mor i familien som var på besøk med for å handle, og hun plukket i masse grillmat og tilbehør, pils og cider og la i handlevogna. Det ble over 2000,- og hun gjorde ikke mine til å betale! Må si at jeg ble temmelig sjokkert. Det værste var at alt av gillmat ble spist opp samme dag. Men ikke f... om jeg handlet middag neste dag. Da sa jeg bare at "vi bruker ikke middag hver dag vi!" De sov dessuten lenge om morgenen, kom til dekket frokostbord, og gjorde ikke mine til å hjelpe til. Satt og solte seg, eller gikk tur de... Vi hadde da ferie vi også!!! Irriterer meg at jeg ikke sa noe, men jeg kjenner de ikke, det er mannens slekt, og mannen sier ikke noe... Ikke har de dårlig råd heller, de skulle 3 uker til Thailand rett etterpå. Kommer ikke til å invitere dem flere ganger nei. Seriøst??!!! Så JÆVLIG frekt gjort!!! Normale mennesker gjør da ikke sånt!!! Kjenner meg igjen i det der med at mannen ikke sier noe... dessverre..
Gjest Bond Skrevet 8. august 2008 #26 Skrevet 8. august 2008 For min del er det vesentlig forskjell mellom å ha gjesten hos meg hjemme eller på ei hytte. Og selv om jeg synes at hvis noen besøker meg da forventer jeg ikke automatisk at de kjøper inn mat, synes jeg at hvis det er snakk om hyttebesøk er alle ansvarlige for sine egne matvarer og drikkevarer. Noe annet hadde vært helt feil for min del.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå