Gå til innhold

Urinveisinfeksjon


Gjest Gjest_Selma_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Selma_*

Hei!

Tirsdags morgen begynte det å gjøre vondt når jeg tisset, så måtte jeg tisse hyppigere og hyppiger, det gjorde vondere og vondere - til slutt tisset jeg blod og blodklumper, og da dro jeg til legen. Tok ca 10 timer fra første symptom til feberen og blodet kom.

Fikk penicillin, hadde en helvetesnatt og kjente bedring fra onsdag morgen. Nå er jeg nesten symptomfri og uten feber - det gjør litt vondt å tisse, og må tisse mer enn vanlig, og er slapp.

Jeg har ALDRI i mitt liv hatt UVI. Jeg er 24. Det kom helt plutselig, og jeg kan ikke helt forstå hvorfor.

Noen som har hatt det bare EN gang, uten at det kom tilbake?

Forslag til hva som kan ha utløst det? Som sagt - har aldri hatt det før.

Hva skal jeg gjøre for at det ikke kommer tilbake?

I det hele tatt - TIPS, gode råd og teorier :)

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var plaget med UVI i vinter. Hadde tre runder på fire måneder. Det er j**** vondt! Etter dette begynte jeg å ta tranebærkapsler daglig. Har ikke hatt UVI siden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Heisann!

Jeg har aldri hatt uvi, heldigvis, men jeg har noen råd.

1. Det er lurt å gå på tranebærtabletter for å forebygge, spesielt om du vet du er utsatt for infeksjoner.

2. Ha på deg nok klær i intimområdet (ja, vet det kansje høres litt banalt ut, men fryser du nedentil, øker sjansen for infeksjon.

3. Ikke ha for trange bukser.

4. For all del, ikke gå for mye på kalde flisegulv. Jeg unngår alle kalde gulv, men det er bare fordi jeg absolutt ikke vil ha uvi.

5. Ikke sitt på kalde benker eller stener.

Vel, det var mine råd....

Håper du slipper flere infeksjoner :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å bare ha UVI en gang, det behøver ikke å være et eller annet spesielt du har gjort denne gangen, men generelle råd mot UVI er:

- Tisse etter sex

- Tørk deg riktig vei når du har vært på do

- Ikke bruk g-streng (bakterier/sopp som tilhører normalfloraen i tarmen har da mye lettere for å finne veien til skjeden og urinrørsåpningen)

- Ved gjentatte infeksjoner kan det hjelpe å ta kosttilskudd e.l. som reduserer pH i urinen, men om dette er et engangstilfelle for deg behøver du ikke mase med tranebærkapsler eller C-vitaminer

- Drikk nok slik at du tisser relativt ofte

Og det er ikke slik at det å være kald et bestemt sted på kroppen øker faren for infeksjon akkurat der - det er en myte. Det gjelder å generelt holde seg passe varm. Kle deg godt om vinteren, unngå korte topper/gensere som gir glippe rundt rygg og mage, du taper veldig mye varme den veien (samt gjennom hodet, så bruk lue).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Åh, jeg visste ikke at det med "kald på spesielt sted på kroppen" var en myte, jeg....

Takk for at du har lært meg noe nytt :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, jeg føler med deg. Jeg fikk også helt sjokk da jeg fikk en kraftig UVI for et par år siden. Det er en fæl måte å være syk på. Jeg ventet også for lenge med å gå til legen. Da jeg fikk antibiotika, gikk det ikke mange timene før jeg var betydelig bedre.

Jeg husker jeg merket litt murring i underlivet i månedene som fulgte, men jeg fulgte rådene som er nevnt tidligere i tråden. Helt til jeg et halvt år senere slappet litt for mye av, og glemte å gå på do etter sex. Da gikk jeg raskt til lege, og det ble på langt nær så ille som første gang. Men jeg har hvertfall lært, og jeg går alltid på do etter sex. Nå er det to år siden forrige gang, og jeg har ikke vært plaget i det hele tatt siden. Jeg tar forresten heller ikke tranebær lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appelsinjuice er også fint. Det gjør urinen surere. Men det er jo seff ikke så bra for tennene å helle nedpå med appelsinjuice hele dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appelsinjuice er ikke surt nok, ifølge leger jeg har vært hos. Skal du drikke surt må du drikke limejuice uten tilsatt sukker. Det beste er egentlig å drikke masse vann og heller ta cvitamin kosttilskudd for å forsure urinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i sommer mnd. eller på ferietur, er det veldig lurt og skifte rett etter man har badet så man ikke ligger våt eller fuktig. Jeg har b rent meg på dette noen ganger.. Da er jeg også ekstra påpasselig med kosttilskudd også.

At det å sitte kaldt var en myte viste ikke jeg, jeg er veldig påpasselig med å ikke sitte kaldt.. Har jeg gjort det opplever jeg at infeksjonen kommer en dag eller to senere. Det er ikke tull. Men kan hende det er jeg som er ekstra sensitiv da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Og i sommer mnd. eller på ferietur, er det veldig lurt og skifte rett etter man har badet så man ikke ligger våt eller fuktig. Jeg har b rent meg på dette noen ganger.. Da er jeg også ekstra påpasselig med kosttilskudd også.

At det å sitte kaldt var en myte viste ikke jeg, jeg er veldig påpasselig med å ikke sitte kaldt.. Har jeg gjort det opplever jeg at infeksjonen kommer en dag eller to senere. Det er ikke tull. Men kan hende det er jeg som er ekstra sensitiv da...

Det har alltid vært en myte, eller heller type kjerringråd om å ikke sitte på kalde benker etc, ikke gå med vått badetøy, ikke være kald på beina, drikke appelsinjuice/limejuice/vann m MYE sitron/sure drikker, tranebær, tisse etter sex, ikke holde seg for lenge (særlig ved symptomer), drikke MYE uansett væsketype, unngå gstreng, systetiske stoffer og trange jeans, og gudene vet hva.

For en del år tilbake (10-15 tror jeg) gjorde dr Anders Bærheim (legen min da je var barn!) en studie hvor han søkte etter damer for å teste. Responsen var overveldene, og de satt med beina i kaldt vann osv. osv. Resultatet var at det faktisk var hold i de aller fleste rådene - de gærneste unntatt. Effekten varierte selvsagt fra person til person, og av og til også utfra bakterien som forårsaket infeksjon.

Personlig har jeg vært mye plaget, også hatt nyrebekkenbetennelse, noe jeg ikke unner min verste fiende... Med en gang jeg merker noe hiver jeg innpå med sur drikke og overdose tranebær - har tatt knekken på mange uvi'er. Og om det ikke tar det, så hjelper det på smertene fram til du får penicillin. Liker ikke penicillin overhodet, men gå for all del IKKE for lenge - forsvinner det ikke på 2-3 dager, eller ikke avtar: GÅ TIL LEGEN!!! I en desperat situasjon der jeg måtte vente tre timer på jobb før jeg fikk skyss og jeg var hinsides av smerter, uten juice, tranebær etc - tok jeg to Fanalgin som jeg pleide bruke mot menssmerter. Det hjalp faktisk ganske bra på smertene, kunne snakke normalt med legen og få tatt den hersens urinprøven uten å hyle meg forderva ;)

Jeg har også brukt refleksologi på meg selv, barn og voksne med stort hell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er berre 20 år, og har allereie hatt det to gonger. Årsaken trur eg er at eg begge gongene tidlegare hadde sete på kaldt underlag. Kanskje det er slik det slo ut for deg òg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på akkurat samme måte som deg når jeg får UVI, etter noen timer tisser jeg bare blod/blodklumper, Det er helt forferdelig grusomt !!!!!

Ser du har fått mange gode råd her da. Jeg spiser tranebærkapsler (ikke hver dag, men det har hjulpet)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest_Moqe_*

Jeg sliter med kronisk uvi (har det flere ganger i mnd), og den beste måten å forebygge det på er tranebærtabletter, juice eller generelt noe med tranebær. Og jo, juice er surt nok. Absolutt! Om du kjenner tendenser til det, drikk en liter med juice. Det er bedre enn ingenting. Men en ting er sikkert, hold deg LANGT unna sukker! Når du har det eller kjennes symptomer på det, så er sukker det verste. De liker seg i søte tilstander. Hold deg heller varm, drikk juice eller sure ting, ta tranebærtabletter og drikk rikelig med vann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man får UVI hvis man ikke tisser etter sex, er IKKE en myte for meg..! Klarte å få UVI 6 ganger på 3 mnd på den måten, legen spurte meg hundrevis av spm så jeg kunne svare og han se om han fant grunnen. Helt til han spurte premiespm: Tisser du etter sex?

Bakterier samler seg, urinrøret tettes til så skjer det. Må få tømt blæra etter sex så slipper man. Jeg har gjort det hver gang etter sex det siste halve året, og aldri hatt det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...