Gå til innhold

Excel: hvordan hente fram dollarsymbolet?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at knappen F4 er en hurtigtast for dollarsymbolet i Excel, dersom man f.eks. vil fryse tall. Men når jeg f.eks. skriver +F4*D5...osv. og vil ha inn et dollartegn rundt bokstavene, og trykker F4, så kommer det ikke noe dollartegn.

Hva kan jeg gjøre?

Hjelp, kjære dataelskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at knappen F4 er en hurtigtast for dollarsymbolet i Excel, dersom man f.eks. vil fryse tall. Men når jeg f.eks. skriver +F4*D5...osv. og vil ha inn et dollartegn rundt bokstavene, og trykker F4, så kommer det ikke noe dollartegn.

Hva kan jeg gjøre?

Hjelp, kjære dataelskere.

Jeg testet det akkurat her hos meg, og her fungerer det fint.

Prøv dette:

Plasser deg i cellen hvor formelen skal stå. Skriv inn formelen slik du vil ha den, uten dollartegn. Trykk Enter for å bekrefte formelen. Klikk deretter på cellen igjen, og plasser skrivemerket på Formellinjen på toppen av siden. Trykk F4, og vips, så er dollartegnet på plass. Antall trykk på F4 bestemmer hvor mange steder dollartegnet settes inn, - altså hvor stor del av cellereferansen du gjør absolutt.

Var dette forståelig i det hele tatt, eller ble du bare mer forvirret nå?

NB! Vær oppmerksom på at dette ikke virker i Open Office Calc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv formelen du ønsker, f.eks =A1+B1

Sett markøren før A, mellom A og 1 i formelen eller etter 1 og trykk F4. Du vil da få opp ett dollartegn før A og før 1.

(Å bruke AltGr + 4 går også, men det er den manuelle måten å gjøre det på)

Hjalp det? Ikke så lett å forklare...

Hvis du trykker mer enn en gang vil dollartegner flytte seg til å stå kun foran 1-tallet, kun foran A og ingen dollartegn. Så begynner det på nytt igjen med dollartegn foran både A og 1. Du låser altså cellen helt hvis du har dollertegn foran begge, mens bare A hvis det kun er dollartegn foran A og så videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest antigartner

Når du bruker dollartegnet "låser" du formelen til den cellen. Altså; vanligvis når du kopierer formler i Excel fra en celle til en annen, så endres tallene i formelen i forhold til flyttingen (det kalles vel relativ adressering?).

Hvis du låser med dollartegnet foran både rad- og kolonne, så forekommer samme celle i alle formlene (og det kalles vel fast adressering?). Hvis du setter dollartegn bare foran kolonnenummeret så endres rad, men ikke kolonne osv.

Dette var kanskje ikke så enkelt forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...