Gå til innhold

Rettsak - bør hun ha advokat?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Datteren på 16 år min skal i retten. Voldssak. Hun var for redd til å anmelde overgriperne, men politiet valgte likevel å anmelde av allmennprevantive hensyn. Hun har derfor status som vitne, men må forklare seg i retten på samme måte som om hun var fornærmede i saken. Bør hun ha en advokat? Vi har bare fått beskjed om når og hvor vi skal møte i Tingretten. Det er over et år siden hun ble et tilfeldig offer for blind vold. Etter det har hun ikke vært i kontakt med politiet. Jeg synes vi har fått lite informasjon og vurderer å ringe politiet, men ville spørre her først. Takknemmelig for alle svar jeg får.

Hilsen bekymret mamma.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke normalt med bistandsadvokat hvis ikke saken er veldig alvorlig.

Hun skal forklare seg om det som skjedde så presist som mulig. Det er det viktigste. Det trenger man normalt ikke advokat til.

Det du bør gjøre er å kontakte politiadvokaten som har saken og snakke med han eller henne. Da får du god informasjon helt sikkert. Hvem dette er bør gå frem av papirer du har fått. ellers vet de det på politistasjonen.

Skrevet

Jeg ville ikke sagt hun trenger advokat. Men det er nok fint om noen er med henne som støtte.

Skrevet
Det er ikke normalt med bistandsadvokat hvis ikke saken er veldig alvorlig.

Hun skal forklare seg om det som skjedde så presist som mulig. Det er det viktigste. Det trenger man normalt ikke advokat til.

Det du bør gjøre er å kontakte politiadvokaten som har saken og snakke med han eller henne. Da får du god informasjon helt sikkert. Hvem dette er bør gå frem av papirer du har fått. ellers vet de det på politistasjonen.

Tusen takk! :) Jeg ringer politijuristen i morgen.

Skrevet
Jeg ville ikke sagt hun trenger advokat. Men det er nok fint om noen er med henne som støtte.

Hun vil at jeg skal bli med. Hun gruer seg veldig. Men det skal bli godt å få det overstått.

Skrevet

Sikkert smart av henne å forsøke å tenke igjennom litt nå i forkant. Hun trenger heller ikke stresse underveis som vitne, det er lov å ta småpauser og tenke litt, å si at man ikke husker osv. Lykke til.

Skrevet
Sikkert smart av henne å forsøke å tenke igjennom litt nå i forkant. Hun trenger heller ikke stresse underveis som vitne, det er lov å ta småpauser og tenke litt, å si at man ikke husker osv. Lykke til.

Takk for gode råd! :) Skal si det til henne.

Skrevet

For ordens skyld; mente selvsagt ikke at man skal si at man ikke husker hvis det ikke er sant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...