Gjest Gjest Skrevet 6. august 2008 #1 Skrevet 6. august 2008 Hei Jeg går på Cipralex, og føler jeg har både blitt mer trøtt og fått en liten vektøkning. Når på dagen er det aller lurest å ta pillene? Mht trøttheten som kommer. Er det bivirkningen økt apetitt og dermed andre spisevaner som gir vektøkningen eller er det andre stoffer i pillene som gjør dette? Tusen takk for svar
Sannasol Skrevet 6. august 2008 #2 Skrevet 6. august 2008 Hei Jeg går på Cipralex, og føler jeg har både blitt mer trøtt og fått en liten vektøkning. Når på dagen er det aller lurest å ta pillene? Mht trøttheten som kommer. Er det bivirkningen økt apetitt og dermed andre spisevaner som gir vektøkningen eller er det andre stoffer i pillene som gjør dette? Tusen takk for svar Jeg har også gått på Cipralex nesten et år. Synes ikke tretthet var et problem, heller motsatt. Jeg fikk problemer med å sove hvis jeg tok dem om kvelden, så jeg tok dosen på morgene. Ang. vektøkning så kanskje litt, men ikke mye.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 6. august 2008 #3 Skrevet 6. august 2008 Jeg har gått på dem en stund nå, og har sliti mye med det samme. Men jeg har en teori om vektøkningen som psykologen min mente var ganske god. Vet ikke hvordan det er med deg, men jeg gikk ned mye før jeg begynte på dem (depresjon og angst), og derfor tror jeg kroppen har holdt fast på alt den har fått tak i etter det. Det har heldigvis flatet litt ut nå (har gått på dem siden okt.), så håper å kunne gå ned litt etter at jeg har giftet meg i slutten av mnd. Ang. trøtthet så hadde jeg egentlig gitt opp... Men her for litt siden begynte jeg tilfeldigvis å ta selolje-kapsler, og nå sprudler jeg av energi Kan være verdt det å prøve. Sealiomar tror jeg dem het...
Gjest istid Skrevet 7. august 2008 #4 Skrevet 7. august 2008 Jeg gikk på Cipralex en kort stund, hovedsakelig pga. søvnproblemer. Legen mente disse ville gjøre meg trøtt om kvelden, slik at jeg fikk sove. Jeg har insomni, i perioder. Cipralex hjalp meg når jeg hadde det som verst med søvnløsheten, men jeg følte jeg ble veldig nedstemt av å gå på dem, svimmel og utenfor, slapp.. Så å ta de om kvelden funket for meg.
tristesse Skrevet 7. august 2008 #5 Skrevet 7. august 2008 Har selv gått på cipralex i mange år, og kjenner meg godt igjen i trøtthet og vektoppgang (og ingen sexlyst. Håpløst) Som om det ikke var nok å være deprimert i utgangspunktet lissom Du bør ihvertfall ta dem om kvelden. Det hjelper litt på. Selv har jeg byttet til en helt ny medisin. Den heter Wellbutrin og er ideell for folk som har en depresjon som er preget av mye søvn, apati og generell intiativløshet. De gir deg mer energi, gjør at du sover mindre og at du blir mindre sulten. Dessuten har de ingen bivirkninger på sexlivet. Du kunne jo høre med fastlegen din? De er som sagt helt nye, og jeg er veldig fornøyd. Lykke til uansett
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 7. august 2008 #6 Skrevet 7. august 2008 Har selv gått på cipralex i mange år, og kjenner meg godt igjen i trøtthet og vektoppgang (og ingen sexlyst. Håpløst) Som om det ikke var nok å være deprimert i utgangspunktet lissom Du bør ihvertfall ta dem om kvelden. Det hjelper litt på. Selv har jeg byttet til en helt ny medisin. Den heter Wellbutrin og er ideell for folk som har en depresjon som er preget av mye søvn, apati og generell intiativløshet. De gir deg mer energi, gjør at du sover mindre og at du blir mindre sulten. Dessuten har de ingen bivirkninger på sexlivet. Du kunne jo høre med fastlegen din? De er som sagt helt nye, og jeg er veldig fornøyd. Lykke til uansett ÅÅhhh... Dårlig gjort... Får ikke slike jeg veitu, pga angst og søvnproblemer. Men jeg savner sexlysten ja. Nå skal jeg forhåpentligvis begynne å trappe ned når vi kommer hjem fra bryllupsreise i midten av september da Skal bli godt å få hodet sitt tilbake igjen!
tristesse Skrevet 7. august 2008 #7 Skrevet 7. august 2008 ÅÅhhh... Dårlig gjort... Får ikke slike jeg veitu, pga angst og søvnproblemer. Men jeg savner sexlysten ja. Nå skal jeg forhåpentligvis begynne å trappe ned når vi kommer hjem fra bryllupsreise i midten av september da Skal bli godt å få hodet sitt tilbake igjen! Åja. Jeg kjenner meg veldig igjen. Cipralex funket bra mot depersjonen, men man skal jo gjerne leve også Håper virkelig det blir bedre for deg etter nedtrappingen.. Sender deg masse positive tanker!
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #8 Skrevet 7. august 2008 Har selv gått på cipralex i mange år, og kjenner meg godt igjen i trøtthet og vektoppgang (og ingen sexlyst. Håpløst) Som om det ikke var nok å være deprimert i utgangspunktet lissom Du bør ihvertfall ta dem om kvelden. Det hjelper litt på. Selv har jeg byttet til en helt ny medisin. Den heter Wellbutrin og er ideell for folk som har en depresjon som er preget av mye søvn, apati og generell intiativløshet. De gir deg mer energi, gjør at du sover mindre og at du blir mindre sulten. Dessuten har de ingen bivirkninger på sexlivet. Du kunne jo høre med fastlegen din? De er som sagt helt nye, og jeg er veldig fornøyd. Lykke til uansett Interessant Er dette vanlige lykkepiller? Så hvis jeg nå går på Cipralex, men ikke er helt fornøyd med de, så burde legen la meg bytte til Wellbutrin? Eller kreves det mye å kunne begynne med disse nye?
Gjest Icequeen Skrevet 8. august 2008 #9 Skrevet 8. august 2008 Jeg er også interessert i å høre mer om denne Wellbutrin, så hvis noen har noe kunnskap, så del gjerne:)
tristesse Skrevet 8. august 2008 #10 Skrevet 8. august 2008 Heihei, Det kreves ikke noe spesielt for å begynne på Wellbutrin. Det er den samme medisinen som Zyban (som mange kanskje kjenner som røykestopp-pille), men har i juni 08 fått depresjon også som bruksområde (i USA har denne vært brukt mot depresjon i over 10 år). Det er ikke en SSRI medisin (altså den virker ikke på Serotinin nivået), men derimot på noradrenalin og dopamin (som er to andre transmittorstoffer man mener er aktuelle ved depresjon). Bivirkningene er stort sett de samme som for Cipralex, men jeg merker at jeg får noe mer vansker med å sove om natten (har bedret seg noe nå, etter to ukers bruk). Derimot merker jeg STOR forskjell på mitt eget energinivå og trenger ikke lengre sove om dagen (jippi!!). For meg har det vært veldig positivt. I tillegg har det altså ingen bivirkninger på det seksuelle, tvert i mot kan det i noen tilfeller gjøre at du får mer lyst på sex. Wellbutrin gjør også at du får noe minsket matlyst, og skal derfor ikke brukes av mennesker med spiseforstyrrelser. For meg som elsker å trøstespise, har dette kun vært positivt. Alt i alt er jeg veeeldig fornøyd. Jeg gikk på Cipramil i mange år, byttet så til Cipralex - og kjenner godt til både virkning og bivirkning av disse. Fontex har jeg også prøvd. Jeg har aldri vært så fornøyd med en antidep medisin noen gang. Det føles veldig bra. Det eneste som er negativt mer at Wellbutrin enda ikke finnes på blå resept (men skal visstnok komme snart). Du får den derfor kun på hvit resept, men fastlegen din kan søke trygdekontoret om refusjon. Det har jeg gjort. Uten refusjon koster den ca 300 kr måneden (mener jeg å huske). Mitt råd er at du snakker med fastlegen din. Mange har ikke hørt om den (da den er helt ny), men forklar gjerne at det er samme medisin som Zyban, da nikker de ofte gjenkjennende Uansett kan de lese om den på felleskatalogen på nettet. Om du er mer interessert kan man jo lese på: http://en.wikipedia.org/wiki/Wellbutrin_xl http://www.felleskatalogen.no/ Bare å spørre om det er noe man lurer på. Håper jeg kan være til hjelp for noen, jeg vet selv hvordan det er å ikke være 100% fornøyd med de medisinene man går på.
Gjest Icequeen Skrevet 8. august 2008 #11 Skrevet 8. august 2008 TUSEN takk for svar tristesse, det var til god hjelp:) Får håpe fastlegen min lar meg bytte.. *krysser fingrene*
tristesse Skrevet 8. august 2008 #12 Skrevet 8. august 2008 Bare hyggelig det! Krysser fingre for deg jeg også!
Gjest Lamia Lenis Skrevet 8. august 2008 #13 Skrevet 8. august 2008 Den der nye må jeg prøve å få tak i... Cipralex var helt forferdelig for meg! Alt ble mye verre, pluss at jeg fikk angstanfall (noe jeg aldri har hatt før). Den fikk meg også til å gjøre ting som jeg aldri kunne finne på å gjøre ellers. Pluss at jeg fikk omtrent hele lista av bivirkninger. De var rett og slett farlige.
Gjest gad Skrevet 17. august 2008 #14 Skrevet 17. august 2008 Er det noen som har erfaring med tabletter som virker mot generell angst. Har prøvd Cipralex, men de gjorde meg totalt frigid å ute av stand til å få orgasme. Kan ikke ha d sånn. Prøvde buspiron, men hadde ikke så veldig bra effekt. Blir snart gal av dette. Er konstant anspent å blir veldig svimmel. Går nå på 5 mg vival hver dag, å da føler jeg meg noenlunde "normal". Er jo ikke noen varig løsning, men men
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå