Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Behøver hjelp her. Min mann mener at jeg overdramatiserer og jeg føler at jeg mister kontrollen over livet mitt pga følgende...

...hans alkoholvaner.

Vi har barn, under og over skolealder, sammen. Han har alltid drukket mye når vi har festet eller har hatt venner på grillfest etc. Han blir flertallet av gangene full,snøvlefull.(Et fåtall ganger har han begrenset seg.) Det er greit når ungene ikke er i hus og fordi vi ikke fester ofte.

Men, siden mai, med pent vær og sommerstemning, så har jeg merket at han oftere og oftere kommer hjem fra handletur (han handler daglig) med en sekspakning øl og ofte mer. En ting er økonomien. Jeg får dårlig samvittighet når jeg en sjelden gang bruker penger, selv om det er snakk om et par hundrelapper. Selv bruker han vår felles økonomi til å kjøpe øl for ofte.

Når jeg sier ofte så har jeg ikke ført regnskap, men jeg tror ikke jeg overdriver om jeg sier at han siden mai har kommet hjem med øl annen hver dag (sekspakning, pluss pluss) og hver eneste fredag og lørdag. Han tar sin første øl til middag drikker gjerne 3-4 stykker i løpet av timen etter middag. En sekspakning drukket opp før klokken er 19.30 og ungene er i seng har skjedd mer enn en gang. Mye mer enn en gang... Så jeg tror ikke jeg lyver om jeg sier at han har drukket hver 6 dager i uken siden mai, enten det er snakk om 2 øl eller 6. Det er aldri kun 1... (leser han dette så protesterer han sikkert kraftig, så la oss si 5 av 7 dager i uken.samme det.)

Til og med naboen vår reagerte da min mann tildligere i sommer kom på besøk til han så full at han snøvlet og ikke klarte å gå skikkelig. Da var det unger i gaten og klokken var ca 20.

Jeg har fortalt han at en øl eller to til middag av og til er greit, eller 4-5 øl på en fredagskveld etter at barna er i seng. men når jeg kommenterer at hans drikkemønster fører til at jeg sitter med en vond klump i magen så reagerer han med sinne. Senest i går sa jeg at jeg er lei av å ha nederste del av kjøleskapet fyllt opp med øl og at jeg var trist og lei meg pga utviklingen. Har sagt til han at jeg ikke synes det er normalt å drikke så ofte. Sinne, igjen.

I dag ser han fotball og kom hjem med to øl til selv om vi har nok her hjemme. Tok seg også en øl til middag.

Vi har ikke råd. Ungene skal slippe å se pappa med en flaske i hånden annen hver dag og jeg føler at jeg snakker til veggen og mister fullstendig kontroll her.

Er jeg hysterisk? Han mener det.

Viser jeg han dette innlegget så kommer han garantert til å si at jeg overdriver.

Jeg tror hans økende drikkemønster er et symptom på at han sliter. Jobb, unger, ekteskap og stress. Han drikker for å slappe av, roe ned. Men det er ingen løsning....

Videoannonse
Annonse
Gjest Nishiki
Skrevet (endret)

Og sinne er jo typisk det forsvaret man hoster opp når man vet man gjør noe galt.

Nytter det ikke å prate med han så får du kalle inn profesjonelle. Barna fortjener ikke en pappa som er full flere dager enn han er edru.

Endret av Nishiki
Gjest Gjest_janna_*
Skrevet

Slik du beskriver det, høres du overhode ikke hysterisk ut. Tvertimot, du har sunne signaler i hodet. Aldri la ham få deg til å tro noe annet.

Forbruket hans er helt klart på faregrensen, både helsemessig og økonomisk, i mine øyne. (Og jeg har vokst opp med en alkoholikerfar og har gått i Alanons familiegruppe.)

Hvis jeg var deg, så ville jeg i første omgang foreslått følgende: "nei, du, nå tar vi oss en hvit uke, hva?" Altså en uke uten en dråpe alkohol. -Mest for å se og høre hans reaksjon. Men også for å prøve å komme inn i en mer normal tralt igjen, nå når skole og jobb nærmer seg for de fleste.

Hvis han reagerer med sinne over dette forslaget, så vil jeg anbefale deg å kontakte fagfolk, rett og slett. Og ta det derfra.

Skrevet
Nytter det ikke å prate med han så får du kalle inn profesjonelle. Barna fortjener ikke en pappa som er full flere dager enn han er edru.

Han blir ikke nødvendigvis full flertallet av dagene men han drikker. (Da hadde jeg ringt svigerfar og bedt han hente sønnen for godt.) Jeg mener at selv om han ikke karakteriserer seg selv som full etter 4 eller 6 øl så er det feil å drikker slik flertallet av ukens dager.

Det er nok mange menn som overhodet ikke blir full etter en sekspakning, men jeg blir ikke mer komfortabel av den grunn. For meg er problemet ikke nødvendigvis de gangene han _blir_virkelig full, for de er heldigvis i mindretall. (selv om jeg blir oppriktig sint og lei meg de gangene det har skjedd. Manglende selvkontroll er skremmende.)Men det å drikke så ofte,med barn i hus, det kan da ikke være ok for folk flest.

Hverken jeg eller min mann har fedre som har drukket mer en "den vanlige" fredagspilsen, så hvorfor prøver han å normalisere ølforbruket sitt?!!!!!!!!!!

Jeg opplever at jeg har vært mer tolerant og gitt han mye mindre pes enn det mange andre kvinner gitt sin mann i tilsvarende situasjon. Men han mener allikevel at jeg overdramatiserer.

Skrevet

Jeg ville absolutt reagert om han drikker såpass mye og ofte - hadde det begrenset seg til en eller to øl i løpet av "hverdagene" ville jeg kanskje syntes det var ok (i hvert fall ettersom det er ferie), men når det like gjerne blir en hel sixpack slike dager synes jeg ikke det høres bra ut. Særlig når man har barn. Du fortjener også at han tar din bekymring alvorlig, ikke at han reagerer med sinne.

Og til det økonomiske - om han drikker 3-4 sixpacker med halvlitersbokser i uka blir vel det ca 450-600 kr uka, omtrent 2000 kr i måneden. Dette burde gå av hans egne sparepenger, særlig om fellesbudsjettet allerede er trangt (om man har "råd" går det antagelig ut over andre prioriteringer).

Skrevet

Enig med de andre her. Du e IKKE hysterisk! :klemmer: til deg

Skrevet (endret)

j

Endret av Lise_
Skrevet

Jeg hadde ikke taklet en fyr som drakk hver dag. Er jo også rart at han ikke kan vente med den første pilsa til etter barna har lagt seg. Er greit å kose seg om sommeren, men det må da være måte på kosing??;)

Rart også at han aldri kan ta bare en øl, det må være flere. De fleste blir beruset av en 6 pack. Hjelper han ikke til med kjøring og henting av barn? Følger opp aktiviteter. Kanskje sommerferie nå.

Men nei, du er ikke hysterisk. Han har et problem.

Skrevet
Han drakk 5 dager i uken, helst 14 halvlitere. Når jeg kommenterte det, drakk han enda mer pga meg, sa han.

Vel, kan jo legge til følgende...

..det har hendt et par ganger at når jeg har kommentert f.eks "nå har du drukket tre øl på rappen og klokken er 19" så henter han seg flere øl, på trass virker det som.

Dette gjør meg uendelig trist. Han har innrømmet at han gjør det. Det at han velger å fortsette å drikke selv om han vet at jeg sliter ved det og det ødelegger hele kvelden min det vet jeg ikke helt hvordan jeg skal tolke.

Du respekterer vel den du elsker,eller?

Skrevet
Hvis jeg var deg, så ville jeg i første omgang foreslått følgende: "nei, du, nå tar vi oss en hvit uke, hva?" Altså en uke uten en dråpe alkohol. -Mest for å se og høre hans reaksjon. Men også for å prøve å komme inn i en mer normal tralt igjen, nå når skole og jobb nærmer seg for de fleste.

Hvis han reagerer med sinne over dette forslaget, så vil jeg anbefale deg å kontakte fagfolk, rett og slett. Og ta det derfra.

Jeg synes dette er et veldig godt råd.

Skrevet (endret)
Vel, kan jo legge til følgende...

..det har hendt et par ganger at når jeg har kommentert f.eks "nå har du drukket tre øl på rappen og klokken er 19" så henter han seg flere øl, på trass virker det som.

Dette gjør meg uendelig trist. Han har innrømmet at han gjør det. Det at han velger å fortsette å drikke selv om han vet at jeg sliter ved det og det ødelegger hele kvelden min det vet jeg ikke helt hvordan jeg skal tolke.

Du respekterer vel den du elsker,eller?

ja jeg nevnte det for ham, ang respekt, men fikk beskjed om at det var meg som ikke respekterte ham..

Jeg kunne begynne å gråte av frustrasjon, men da begynte han bare å le av meg. Jeg fant ut at han sikkert aldri har elsket meg, men alkoholen. Det er muligens en grov beskyldning, men meningene mine betydde ingenting. Og man skal være to i et forhold.

Dette gikk også utover mine vennskap, da jeg var for flau til å invitere dem hjem til oss, der han satt godt beruset hele tiden..

Endret av Lise_
Gjest Mann42somholderseggodt:)
Skrevet

Hvis fyren er drita(snøvlefull) på de fleste festene og drikker minst 5-6 øl mange dager i uka har han et problem. Hadde du sagt brisen på festene og 1-2 øl hver dag i sommermånedene, ville jeg sagt det var greit.

Han er godt på vei inn i alkoholisme. Foreslår alvorlige tiltak, for alkoholisme er en svært alvorlig sykdom, som er seig å komme ut av.

Skrevet

Jeg synes absolutt ikke du overdriver! Kan du ta saken i egne hender og ringe til en hjelpetelefon? Der kan du snakke med noen som har kunnskap og erfaring, og få råd om hva du kan gjøre og hvordan du kan ta tak i problemene. Det virker jo ikke som om det å snakke med mannen din fungerer, og da må du prøve noe annet. For det å stå alene med utrygghet og usikkerhet er ikke bra. Og om han virkelig holder på å utvikle en avhengighet, kommer han nok til å forsvare seg med nebb og klør for å slippe å gjøre noe med det. For det er nok ikke lett for ham å akseptere dette problemet, og da er det lettere å legge skylden på deg...

:klemmer:

Skrevet
Hvis fyren er drita(snøvlefull) på de fleste festene og drikker minst 5-6 øl mange dager i uka har han et problem. Hadde du sagt brisen på festene og 1-2 øl hver dag i sommermånedene, ville jeg sagt det var greit.

Han er godt på vei inn i alkoholisme. Foreslår alvorlige tiltak, for alkoholisme er en svært alvorlig sykdom, som er seig å komme ut av.

takk for svar. Min mann kommer nok til å mene at jeg fremstiller han helt feil og at han ikke drikker seg full på de fleste fester. Det jeg kan si helt sikkert er at han drikker seg såpass godt bedugget at han tisser i sengen 90% av de gangene han bli det jeg kaller snøvlefull.

Selv mener han selv at han bare sover ekstra tungt.......

Men, for å ta en annen vinkling:

Hvor mange øl synes folk her inne det er greit å drikke for en familiefar fra mai til august---før det blir et problem?

Hvor mye er for mye?

Jeg kan forklare alt jeg vil her inne vel vitende om at min mann kommer til å bagatellisere det jeg skriver. Så kanskje det beste er å få vite nettopp det,hvor mye er for mye? (ha med i beregningen at vi har barn i hus)

Jeg må ha noe å slå i bordet med som ikke kan bortforklares. Han har jo ikke et problem, det er det jo jeg som har......

Skrevet
takk for svar. Min mann kommer nok til å mene at jeg fremstiller han helt feil og at han ikke drikker seg full på de fleste fester. Det jeg kan si helt sikkert er at han drikker seg såpass godt bedugget at han tisser i sengen 90% av de gangene han bli det jeg kaller snøvlefull.

Selv mener han selv at han bare sover ekstra tungt.......

Hvor mange øl synes folk her inne det er greit å drikke for en familiefar fra mai til august---før det blir et problem?

Hvor mye er for mye?

Jeg kan forklare alt jeg vil her inne vel vitende om at min mann kommer til å bagatellisere det jeg skriver. Så kanskje det beste er å få vite nettopp det,hvor mye er for mye? (ha med i beregningen at vi har barn i hus)

Jeg må ha noe å slå i bordet med som ikke kan bortforklares. Han har jo ikke et problem, det er det jo jeg som har......

Som noen sa her en alkoholenhet pr dag max. Og man bør kunne gå på fest uten å bli drita.

Klart han vil nekte. Alle som drikker for mye gjør jo det.

Gjest Nishiki
Skrevet

Hadde mannen min drukket oftere en annenhver helg og kanskje en pils i ny og ne hadde det vært et problem for meg.

Hadde det blitt hver helg og annenhver ukedag hadde jeg vurdert å flytte ut faktisk.

Skrevet

Folk har veldig forskjellige drikkekulturer uten nødvendigvis å ha alkoholproblemer eller noe problematisk forhold til partneren av den grunn, så det er vanskelig å gi noe svar i antall øl (selv om helsemyndighetene antagelig kan underskrive på din bekymring). Det er også viktig å innse at en del av et alkoholproblem er det som blir konflikten mellom den som drikker og pårørende, nesten samme hvor mye man drikker, og i hvert fall når man drikker så mye at det går ut over andre ting som felles økonomi, barnepass, kjøring etc.

Mange mennesker tar seg vel et glass omtrent hver kveld eller til middag, men det blir med det ene glasset og de beholder også kontrollen på fest. Andre greier ikke å la det bli bare ett glass eller en øl (jeg tror jeg hadde hatt problemer med det selv), og da bør man vel ikke legge seg til en vane med å drikke daglig - fordi man drikker mer enn man hadde tenkt og mer enn det som er "sunt" og forsvarlig og alkoholforbruket kommer ut av kontroll.

Jeg synes det er umulig å komme med tall eller forslag til ideelle eller akseptable drikkevaner, men f eks en øl til middag, men ikke mer, eller en øl om kvelden etter at barna har lagt seg, men ikke mer? Jeg foretrekker egentlig at vi drikker sjeldnere enn det (kanskje ikke mindre totalt, men et annet drikkemønster), men tror ikke det er noe veldig skadelig om man da klarer å holde seg til den ene ølen.

Skrevet (endret)

Det blir vel egentlig ikke regnet som et alkohol-problem så lenge man klarer å gå på jobb og man ikke ruinerer seg økonomisk.

Dette vet jeg fordi jeg selv har vært sammen med en(nå eks) som drakk mye, og ofte. Snakket med AA, og da kom det svaret.

Så det er nok individuelt hva man mener med hva som er ok.

Faren min drikker hver dag, ikke mye men jeg husker han alltid med en flaske og øl-lukt. Husker hvor flaut det var da vennene mine spurte om faren min var alkoholiker. Sluttet å ha med venner hjem. Faren min har ikke et alkohol-problem, men det ble for mye for meg ivertfall.

Moren min tar seg ofte et glass vin på velden, men hun gjorde det alltid etter at vi hadde lagt oss fant jeg ut senere.

Så drikke-vanene er forskjellig bortgjennom.

Mannen min mener at man kan ta en pils hver dag, og noen flere i helgen. Det er jeg ikke enig i. Og han har godtatt hva jeg synes og tar seg øl i helgene. (ikke i ferie sin da!) Jeg vet jeg er litt "streng" ang mitt syn på drikking, men vi har funnet vår middelvei som fungerer for oss begge to.

Nå i sommer (ferien hans) har det blitt en pils etter middag innimellom. Ungene våres legger seg såpass sent (leggerutinene har skildd litt ut..) at å ta en pils etter at de er lagt blir litt i seneste laget, skjønner det jeg og.

Ellers synes jeg ikke at man skal drikke i ukedagene, men kan godt ta en øl fredag og lørdag. Ikke mange. Meningen er vel at han skal kose seg.

Og jeg synes og at den kan tas etter barnas sengetid. Og rydde vekk flaskene så de ikke står på bordet om morgenen.

Jeg synes rådene du fikk ovenfor her var fine. Foreslå en alkoholfri uke. Evt ta konakt med profosjonelle.

Og selvfølgelig går han i forsvar og blir sint. Men du er ikke urimelig. Jeg hadde ringt svigerfar for lenge siden.

Endret av camilla*
Skrevet

Det kan være jeg er ganske "prippen" på mitt synspunkt, men jeg mener at når man har ansvar for barn skal man være 100% tilstede uansett (hvis man kan kontrollere det, man kan ikke noe for om man blir syk og får høy feber...). Dvs at en av dere kan ta en (eller flere, men ikke slik at man blir merkbart beruset, det er ubehagelig for ungene hvis de våkner) øl om kvelden etter at barna har lagt seg, og det skal fordeles jevnt. Man bør kunne ha noen alkoholfrie kvelder også. Altså vil jeg si at hvis han har tre "drikkekvelder" og du har tre, og dere har en kveld uten alkohol er det forsåvidt ok. Selv om jeg aldri ville drukket så ofte selv i en slik situasjon, jeg synes personlig det er ganske mye. Jeg synes også at man skal begrense alkohol på fest hvis man skal ha ungene dagen etter, dvs at man ikke skal ha alkoholånde og hangover når man er med barna neste dag. Og dere sender vel ikke ungene vekk hver eneste helg fra fredag til søndag for å gå ut og feste? Det ville jeg synes var forkastelig! Mesteparten av helgene (etter mitt synspunkt ihvertfall annen hver, gjerne mer) bør ungene være prioritert.

Og hvis mannen drikker når han har ansvar for barna, hvem skal for eksempel kjøre dem på legevakten hvis de blir syk? De kan jo ikke gjøre det selv! Og det er absolutt ikke alltid ditt ansvar, slikt ansvar skal da fordeles!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...