Gjest Gjest Skrevet 5. august 2008 #1 Skrevet 5. august 2008 Har lest litt om ta-ordet-kurs på universitetet etter det dukket opp i en link her inne. Er det noen her som har gått på det? Erfaringer? For meg virker det som om de tror veldig på det å presse folk til å holde foredrag og nettopp de tingene man får mest angst av. Noe som i hvert fall har fått stikk motsatt effekt for meg, angsten har bare blitt verre. Men noen som har vært på de kursene og vet om det er andre ting de driver med der bortsett fra å oppsøke angsten, på en måte?
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2008 #2 Skrevet 6. august 2008 Jeg har vært på det. Var alltid redd for å holde foredrag på ungdomsskolen og videregående, og på videregående begynte jeg rett og slett å snike meg unna og spørre læreren om å få slippe og så videre. Jeg vet ikke hvorfor jeg er så nervøs for det, men jeg er også flau over at jeg rødmer i slike sammenhenger, så det har vel litt å gjøre med det. Jeg meldte meg på kurset fordi jeg følte at denne angsten for å bli sett på og lyttet til var i ferd med å overta meg og hemme meg både i studiesammenheng og i sosiale sammenhenger. Det gjorde meg redd å melde meg på, men jeg bestemte meg for å ta sjansen. Gruppen var vel på ca. 15 mennesker eller litt mindre. Det høres kanskje litt mye ut, og sånn føltes det også da vi gikk inn i rommet og satte oss i hestesko. Jeg hadde en vanvittig høy puls og var rett og slett kjempenervøs. Så skulle vi ta en runde og fortelle om oss selv og hvorfor vi hadde dette problemet. Jeg har ikke snakket i en slik gruppe på mange år, så jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle klare å åpne munnen, men det gikk faktisk bedre enn jeg trodde. Og det var godt å få snakket om problemet med å prate foran andre og holde foredrag! De neste gangene skulle vi holde diverse små foredrag og lese små tekster foran de andre. Du får altså en oppgave til neste kursdag, som du har en uke å forberede deg på. Hver uke er det en liten vri på oppgaven slik at det blir en liten ny utfordring for hver uke. Jeg kan ikke engang beskrive hvor nervøs jeg var, men jeg følte faktisk at jeg åpnet meg opp. Vi lærte også flere nyttige avslappingsøvelser og tenketeknikker, og jeg føler virkelig at kurset hjalp meg. Dessverre fikk jeg ikke muligheten på studiet mitt til å snakke foran de andre studentene, verken foredrag eller spørsmål (det var bare store forelesninger det semesteret), så effekten dabbet dessverre av etterhvert. Jeg tror imidlertid jeg ville hatt god effekt hvis jeg tok opp tråden utenfor gruppen med en gang og fortsatte det jeg begynte på. Jeg vil virkelig anbefale deg å melde deg på. De presser ingen. Hvis du ikke ønsker å holde foredraget ditt når du er i gruppen en av dagene, så må du ikke. Du kan også velge om du vil gjøre det på begynnelsen eller slutten av kursdagen. De andre som er der er minst like nervøse som deg. Det er et veldig godt tilbud til oss studenter, og jeg lurer faktisk på om jeg skal melde meg på en gang til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå