Paradokset Skrevet 6. august 2008 #21 Skrevet 6. august 2008 Maken til hysteri. Som noen andre var inne på burde de fleste av oss som er voksne nå ha alvorlig skadde føtter. Jeg antar skoprodusentene gnir seg i hendene over slike "gode" råd.
aline Skrevet 6. august 2008 #22 Skrevet 6. august 2008 til dere som mener at voksne idag ikke har tatt skade av å arve sko, dere er klar over at det er ganke mange voksne mennesker med problemføtter, tråkk som gir ødelagte rygger etc etc? med alt det som finnes av ryggplager, hofteplager og andre plager i dagens samfunn, synes jeg det er merkelig at ikke tanken kan komme at noe av dette ihvertfall kan ha blitt forverret av dårlig skobruk. Vi hadde ikke mye penger når jeg vokste opp, men min mor har hatt kjennskap til sko fra tidlig alder, og vi arvet stort sett alt annet en sko. Noe sko kunne vi nok arve, som pensko som ikke var brukt mer en ett par-tre ganger, og slikt, men ikke noe annet. Dette var ikke fordi hun ønsket å selge nye sko til sine barn, men fordi hun har kunnskap om sko og hva feil sko kan gjøre med barneføtter. Og om man ser på mange voksne kvinneføtter, så kan man SE at det er mange som har brukt feil sko, med tær som krøller seg, presses sammen mot stortå selv uten sko på foten, kuler her og der etc etc, dette kommer faktisk av feil skobruk! Ikke nødvendigvis arvesko, men av sko som ikke er riktig for deres fot. Så å ikke tro på at feil sko kan gi plager i voksen alder, synes jeg er rart, rett og slett. Hør med en fotpleier kanskje?
Paradokset Skrevet 6. august 2008 #23 Skrevet 6. august 2008 med alt det som finnes av ryggplager, hofteplager og andre plager i dagens samfunn, synes jeg det er merkelig at ikke tanken kan komme at noe av dette ihvertfall kan ha blitt forverret av dårlig skobruk. Jeg synes det er rart vi ikke alle kjører rundt i rullestoler, med tanke på alle de plager det kan påføre oss å faktisk gå selv.
aline Skrevet 6. august 2008 #24 Skrevet 6. august 2008 Jeg synes det er rart vi ikke alle kjører rundt i rullestoler, med tanke på alle de plager det kan påføre oss å faktisk gå selv. ok, nå er det å bruke rette sko, en LITT enklere ting å gjøre noe med da, en å slutte å gå! Og å slutte å gå, vil føre til enda større skader en å IKKE gå. Å bruke sko som er bra for bena derimot, fører vel ikke med seg noen skader. og det er ikke snakk om at man må kjøpe vanvittig dyre og fancy sko hele tiden, men i det minste unne barna ubrukte sko, for å prøve å unngå at de får skader i føttene, som veldig mange voksen mennesker har idag. på alle andre områder føler jeg at det er viktig å være føre var med barna sine,men med føttene deres er det ikke så farlig? de skal jo bare gå på dem resten av livet, så pytt?
Gjest Elfrida Skrevet 6. august 2008 #25 Skrevet 6. august 2008 Er det sikkert at man unngår skader bare ved å kjøpe nye sko da? de kan jo være feil for føttene de også.
Paradokset Skrevet 6. august 2008 #26 Skrevet 6. august 2008 som veldig mange voksen mennesker har idag. Akkurat dette skulle jeg sett dokumentasjon på. Hvor mange voksne mennesker som faktisk har skader som beviselig relaterer seg til feil sko i barndommen. Og hvor mange av disse skoene som beviselig var arvesko og ikke feiltilpassede nye sko etc.
Nora Wind Skrevet 6. august 2008 #27 Skrevet 6. august 2008 Vi bor i Bergen, det er ikke nok igjen av hverken gummistøvler eller andre sko som kan arves... Regnet sørger for det! Han her har ingen søsken så han får alt nytt, og sko hiver jeg når de er for små/nedtråkket. Han er fortsatt så liten at han går gjennom lassevis med sko, men ingen av de er noe fine når han er ferdig med de så de går ikke videre herfra. Aktiv gutt + mye regn = ingen arvbare sko
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2008 #28 Skrevet 6. august 2008 http://www.plusstid.no/eway/default.aspx?p...:1:6783:4:::0:0 http://mammanett.no/foreldre/barn%20og%20sko.htm Det du skriver er sikkert godt ment, amk, men jeg synes både innholdet i linkene og din egen holdning blir litt for hysterisk. Jeg skjønner poenget, og jeg tvinger ikke min sønns str.27-fot ned i en 25.str-sko. Det tror jeg ingen gjør, og skulle vi oppdage rød klemt hud og blemmer, så tror jeg alle vi foreldre kjøper nye/større sko. Å arve støvler er selvsagt nærmest uproblematisk, selv om de er myke så former de seg faktisk ikke etter tærne, på noen som helst måte...Og du kan med fordel slutte å få oss vanlige foreldre til å føle oss som mislykkede barnemishandlere fordi vi lar barna arve pent brukte sko, som ikke er inngått...
Gjest Stjernedryss Skrevet 6. august 2008 #29 Skrevet 6. august 2008 Uansett om pensko er en del brukt kommer jo ikke den som arver til å bruke de til daglig, dermed kommer de ikke til å skade føttene. Veldig mange sko er ikke formet etter foten i det hele tatt, så hvis man tar skade av arvede sko, tar man sansynligvis skade av billige sko også. Det viktigste er nok at skoene ikke er for små og ikke klemmer der de ikke skal klemme. Mange typer sko former seg jo ikke noe særlig etter foten heller, så det er nok ingen grunn til å være hysterisk.
aline Skrevet 6. august 2008 #30 Skrevet 6. august 2008 Er det sikkert at man unngår skader bare ved å kjøpe nye sko da? de kan jo være feil for føttene de også. nei, det er det ikke, som paradokset sier, du kan få skader av å gå i det hele tatt. Akkurat dette skulle jeg sett dokumentasjon på. Hvor mange voksne mennesker som faktisk har skader som beviselig relaterer seg til feil sko i barndommen. Og hvor mange av disse skoene som beviselig var arvesko og ikke feiltilpassede nye sko etc. Jeg har ingen dokumentasjon, jeg baserer mine tanker om dette, på hva jeg hører fra blant annet en mor som har jobbet med sko og føtter i mange mange år, og som SER skader som tydelig er kommet av sko. Og på bekjente jeg har som har fått skader pga feil skobruk, som ikke så mange tenker på at man kan få. Hadde jeg brydd meg nok om andre føtter, så hadde jeg nok søkt litt etter det, men jeg er verken hysterisk eller fanatisk på andres vegne. Så det er bare å bruke dårlige, arvede eller feil sko for min del, jeg kommer ikke til å prøve å stoppe noen. Sier bare hva jeg tenker, og jeg ville gjort det jeg kunne for å unngå føtter som skades av feil sko på barn. Men for all del, jeg prøver faktisk ikke å nekte noen andre å gjøre det.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2008 #31 Skrevet 6. august 2008 Hehe, ja det er også en måte å si det på... På hvilken måte mener du at føttene blir skadet senere i livet hvis man for eksempel arver cherox eller pensko? Hva skjer med føttene senere i livet som en følge av dette mener du? Jeg arvet masse sko som liten og jeg er veldig interessert i å vite hvilke senskader jeg snart kan forvente meg å oppdage. Og: Barna mine arver cherox og støvler og sandaler av hverandre hvis det ikke er for slitt. De har også arvet dette hos andre og vi har sendt videre. Vi får sannerlig håpe de slipper skader senere i livet.... Datteren min har arvet sko, og jeg har solgt, eller gitt bort, hennes gamle. Jeg ante ikke at det var så farlig, jeg... Barndommens yndlingssko, fant jeg på et loppemarked. Og føttene mine fungerer likevel fint, faktisk. Jeg er så enig, så enig med disse to. Her arves og byttes det over en lav sko (he, he), men vi er da oppegående nok til å ikke bruke sko som bærer tydelig preg av tidligere eiere. Vintersko brukes med ullsokker i, så det er begrenset hvor mye de former seg etter foten. Sandaler og joggesko må vi som regel kjøpe nye. Jeg bytter og byttelåner også sko med søsteren min.
gaja Skrevet 6. august 2008 #32 Skrevet 6. august 2008 Dårlige sko, for små sko, sko som ikke passer og utslitte sko kommer jeg selvsagt ikke til å gi barna mine. Jeg er faktisk nokså nøye når jeg kjøper inn ting til dem. Men kvalitetssko i riktig størrelse som er brukte men ikke slitte, det har jeg ingen kvaler med å gi dem. Penskoene til barna mine er også av den myke, behagelige varianten, aldri type stive lakksko.
Gjest imli Skrevet 6. august 2008 #33 Skrevet 6. august 2008 Da jeg var liten, gikk jeg veldig mye i arva sko. Har ikke hatt noen fot-problemer i ettertid! Tror faren ved arva sko er overdrevet...
Kosemose Skrevet 6. august 2008 #34 Skrevet 6. august 2008 Å, så man kan få dårlige føtter av å gå med for små sko? Nei da har jeg lært noe nytt på KG i dag igjen.... Selv om jeg lar barna mine gå i arvede cherox betyr ikke det at jeg lar de gå i forsmå cherox? Og ja, det finnes mange kvinner som har desformet føtter. Jeg personlig tror nok altfor trange/spisse sko som definitivt ikke er arvet men som er veldig fine, kule og moderne må ta mer skyld enn arvede cherox som barn. Men - hva vet jeg?
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #35 Skrevet 7. august 2008 Å, så man kan få dårlige føtter av å gå med for små sko? Nei da har jeg lært noe nytt på KG i dag igjen.... Selv om jeg lar barna mine gå i arvede cherox betyr ikke det at jeg lar de gå i forsmå cherox? Og ja, det finnes mange kvinner som har desformet føtter. Jeg personlig tror nok altfor trange/spisse sko som definitivt ikke er arvet men som er veldig fine, kule og moderne må ta mer skyld enn arvede cherox som barn. Men - hva vet jeg? Dette tenkte jeg på også når jeg leste gjennom tråden. Hvor mange kvinner er det som kjøper stiletthæler fordi det er så behagelig å gå med? Mange av de skoene som blir kjøpt, blir kjøpt fordi det er pent og moderne, ikke fordi det er behagelig eller bra for beina. Selv arvet jeg omtrent alt jeg hadde på kroppen da jeg var liten, men selvfølgelig ikke det som ikke passet, var utslitt eller ikke satt godt. Og vet dere hva, jeg har ingen problemer med føttene, knærne, hoftene eller ryggen. Tro det eller ei!
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #36 Skrevet 11. august 2008 Lar dere barna arve sko etter andre barn, selvom ekspertene sier at det er skikkelig fy fy??? Gummistøvler og pensko er vel ok å arve??? Hvorfor er det galt å arve gummistøvler?Det hender her i Norge at det kan regne mange dager i strekk, og da bruker barnet støvlene også tilsvarende! Du har nok en førstefødt ofg tar hensyn til ALT også unødvendige saker.
LvonB Skrevet 11. august 2008 #37 Skrevet 11. august 2008 (endret) På hvilken måte mener du at føttene blir skadet senere i livet hvis man for eksempel arver cherox eller pensko? Hva skjer med føttene senere i livet som en følge av dette mener du? Hvert enkelt menneske har sin egen form på foten, og sine egen måte å tråkke på, som er tilpasset resten av kropppsbyggingen din. Om den arvede skoen er formet på en helt annen måte enn din egen fot, så vil du hver gang du går i skoen tråkke "feil" i forhold til din egen kroppsbygging. Og en kan risikere belastningsskader, skeiv rygg, og også liktorn som ofte er en følge av feil press på ulike punkter på foten. ( http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/sykdommer/liktorn ) Og det kan jeg skrive under er vondt! Men! Som flere poengterer ovenfor; dårlig fottøy gir samme skade.. Personlig lar jeg ikke mine barn arve sko, men det er fordi tanken på andres fotsvette i skoa... *grøss* Selv om ikke barns svetter så mye.. Endret 11. august 2008 av LvonB
Vingedama Skrevet 11. august 2008 Forfatter #38 Skrevet 11. august 2008 Hvorfor er det galt å arve gummistøvler?Det hender her i Norge at det kan regne mange dager i strekk, og da bruker barnet støvlene også tilsvarende! Du har nok en førstefødt ofg tar hensyn til ALT også unødvendige saker. Nå begynner du å irritere meg....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå