Gå til innhold

Engstelige bilførere :(


mysan

Anbefalte innlegg

Nei, men et skilt som opplyser om at veien smalner så og så langt framme, for eksempel? Så vet man om det og setter forhåpentligvis ned farten.

Veien er gjerne mer eller mindre smal over det hele, men når det er god sikt og ingen biler setter man opp farten. Ser man biler finner man seg en møteplass. Er det i en sving må man klare å stoppe og rygge hvis man møter bil, sånn er det bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvorfor må man da ligger 5-10km under fartsgrensen? Og nå tar jeg fremdeles utgangspunkt i at veiene er greie og oversiktelige..

Fordi bilen ikke er sterk nok (hvis det er svak oppoverbakke), det kan gjelde selv de nyeste biler, ta for eksempel nissan micra. Eller fordi man ikke har funnet gasspedalen, og det er jeg enig i at bare er tull. Men man kan jo likevel velge om man gidder å irritere seg eller ikke..! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev vel egentlig i åpningsinnlegget om 5-10 under fartsgrensen, da. Og det trenger ikke å være på grunn av at man er redd. Det var vel det jeg ville fram til.

Konstant 5-10 under ja. Det er ikke det samme som å ligge litt over og litt under alt ettersom oppover/nedover, sving/rett. Og som andre sier, det er snakk om på veier som er oversiktlige og greie og det ikke er noen spesiell grunn til å ligge under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstant 5-10 under ja. Det er ikke det samme som å ligge litt over og litt under alt ettersom oppover/nedover, sving/rett. Og som andre sier, det er snakk om på veier som er oversiktlige og greie og det ikke er noen spesiell grunn til å ligge under.

Riktig!

Okey, se for deg at du kjører i en tja..liten eller stor by da..Med bene veier rett fremover, noen svinger her og der..Greie og oversiktelige veier uten kraftige oppoverbakker..Der er det fremdeles bilister som konstant ligger under fartsgrensa..Tror det var i et slikt scenario Mysan mente da hun skrev innlegget..(uten å legge ord i munnen på deg Mysan=)).

Hvorfor ikke holde fartsgrensen her? Hva er så farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartsgrense skiltene er forbudskilt og 80 skiltet betyr derfor at det er forbudt! å kjøre over 80. Link

Dette betyr at man fullt lovlig kan kjøre saktere så lenge man ikke kjører raskere, MEN fordi lovverket ser problemet og farene ved at folk da kan velge og kjøre alt for sakte, har de lagt til en regel om flyt i trafikken og ikke hindre andre osv.

Dessuten leser de fleste bilister skiltet som et; 'du skal kjøre i 80' skilt. Slik at dette blir normen i trafikkbildet, og det derfor fungerer best om alle kjører i 80 dersom vær og føre tillater det.

Det er også derfor de har funnet på 'opphevet fartsgrense' skiltene. For hvorfor ikke bare smelle opp et 80 skilt istedet for 'opphevet 50' skilt?

Jo det er fordi når du kjører på landevei er den generelle fartsgrensen 80. Denne veien kan både være smal og svingete slik at føreren må tilpasse farten etter forholdene. Så kommer det et tettsted og farten blir 50 for en liten periode. Når man da kjører ut av tettstedet igjen, kommer et 'opphevet 50 skilt', pga det minner om at det er lov å kjøre i 80 her - men det gir inget signal om at du BØR kjøre i 80 her.. Slik mange bilister tolker skiltet..!

Bare et lite innspill, ble litt revet med her - interressant diskusjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor går egentlig grensen for når dere blir irritert? 5 km under fartsgrensen kunne jeg ikke falt meg inn å irritere meg over, selv om jeg liker å ligge litt over. Jeg tenker at sånt kan jo komme av forskjellig speedometer, dekktrykk, osv.. Men begynenr det å bli 10-20 under, da blir jeg nok litt muggen..

Og legger du deg konsekvent litt over pga underestimering fra bilprodusentene på speedometeret? Jeg må innrømme at jeg følger speedometeret konsekvent, og da kan det jo hende at farten egentlig er litt lavere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her: http://www.prove.no/static/no/startCar

Kan alle ta testen, så kanskje vi finner ut hvem som hører hjemme i trafikken; de som vil ligge over eller under fartsgrensen..

Og til alle dere som alltid havner bak biler som ligger i 50 i 80 sona når dere har dårlig tid; det finnes en høyere makt som sitter og leker seg med dette, har jeg funnet ut, og som putter inn ei sinke, en traktor eller veiarbeid når du skal rekke noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjøreeleven

Nå har jeg ikke lappen ennå, men har tatt en del kjøretimer. Mao er jeg veldig fersk bak rattet.

Må si jeg blir litt sjokkert over enkelte holdninger. Jeg har i mine kjøretimer (og på teorikurs) fått innprentet grundig hvor viktig det er å avpasse farten etter forholdene, holde redusert fart i svinger, kunne stoppe før en påregnelig hindring osv. Og at en fartsgrense betyr at man ikke skal kjøre over!

Selvsagt skal man ikke hindre annen trafikk heller, men det er lov å bruke hodet. De mest alvorlige ulykkene i trafikken er utforkjøringer, altså for stor fart i svinger.

Jeg har, under opplæring, opplevd at tom jeg (som har L bak) blir tutet på selv om jeg ligger 10-5 km under fartsgrensen. Det er kjørelæreren som bekrefter at de synes det går for sakte (og at det ikke er andre ting), men han sier at de får bare vente og at de ikke har noen grunn til å irritere seg over meg fordi jeg kjører forsvarlig.

Problemet med de som har for høy fart er nok adskillig større enn de som har for lav fart, bare se ulykkesstatistikken på norske veier. Man har mye større mulighet til å jobbe med sin egen irritasjon enn til å forandre de som ligger litt under fartsgrensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lappen ennå, men har tatt en del kjøretimer. Mao er jeg veldig fersk bak rattet.

Må si jeg blir litt sjokkert over enkelte holdninger. Jeg har i mine kjøretimer (og på teorikurs) fått innprentet grundig hvor viktig det er å avpasse farten etter forholdene, holde redusert fart i svinger, kunne stoppe før en påregnelig hindring osv. Og at en fartsgrense betyr at man ikke skal kjøre over!

Selvsagt skal man ikke hindre annen trafikk heller, men det er lov å bruke hodet. De mest alvorlige ulykkene i trafikken er utforkjøringer, altså for stor fart i svinger.

Jeg har, under opplæring, opplevd at tom jeg (som har L bak) blir tutet på selv om jeg ligger 10-5 km under fartsgrensen. Det er kjørelæreren som bekrefter at de synes det går for sakte (og at det ikke er andre ting), men han sier at de får bare vente og at de ikke har noen grunn til å irritere seg over meg fordi jeg kjører forsvarlig.

Problemet med de som har for høy fart er nok adskillig større enn de som har for lav fart, bare se ulykkesstatistikken på norske veier. Man har mye større mulighet til å jobbe med sin egen irritasjon enn til å forandre de som ligger litt under fartsgrensen!

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den som alltid ligger litt over fartsgrensen, som sitter og prater med meg selv om irritasjon over "sinker" osv.... Men jeg lar ikke det gå utover medtrafikantene ved å ligge oppi ræva, vise finger, ta risikable forbikjøringer osv. :sjenert:

Er ikke stolt av tempramentet mitt i trafikken, og synes "kjøreeleven" sier veldig mye fornuftig her.

Har selv ligget bak en som gjorde som du, "kjøreeleven"; bilen som lå mellom meg og kjøreskolebilen, lå oppå støtfangeren dens, tuta og viste finger i en rundkjøring! Makan til oppførsel!! Nesten så jeg kjørte etter han! :kjefte:

Jeg har, under opplæring, opplevd at tom jeg (som har L bak) blir tutet på selv om jeg ligger 10-5 km under fartsgrensen. Det er kjørelæreren som bekrefter at de synes det går for sakte (og at det ikke er andre ting), men han sier at de får bare vente og at de ikke har noen grunn til å irritere seg over meg fordi jeg kjører forsvarlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt villt i såfall. Jeg ville skrevet et brev til veikontoret i kommunen eller hvem det nå er som styrer med fartsgrenser. Det der kan jo bli skikkelig farlig...

:hoho: Du er hjarteleg velkommen til Sogn og Fjordane.

Artig kommentar du kjem med der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...